Byggahus.se

Kan man använda virket inomhus, direkt från garaget, med tanke på luftfuktighet?

1. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Har en fråga som jag inte riktigt kan finna bra svar på.

Om man har virke och massivt trägolv ute i ett kallgarage med fri luftgenomströmning via takfoten, kan man bära in det och börja använda det direkt i huset, utan att det krymper? Just med tanke på att det är kallt ute nu och luften är hyfsat torr?
    Eller måste man låta det ligga inne X antal dagar/veckor för att försäkra sig om att det inte krymper efter montage?

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
  3. P
    Medlem Nivå 1
    Fuktmät golvet. Brukar finnas fuktmätare att låna på bygghandeln. Annars är ett tips att låta golvet acklimatisera sig i den miljö det ska ligga, under press givetvis. Ligger det i paket ska det ligga kvar i förpackningen tills du ska använda det. Jag gissar på en vecka om det är ett torkat golv.

• Laddar…
  4. Martin_B
    Bannad · Nivå 15
    Golvet är från huset sedan innan, så det är ett "torkat" golv på så sätt. Har legat och använts som golv i huset i sådär 30 år. Jag tog bort det fint och bar ut det i garaget för att få plats.

Min tanke är nu att det är kallt ute och därmed ganska torrt, jämfört med sommartid, så kanske det inte behöver ligga inne så länge innan man kan skruva upp det?

Måste golvet ligga under press när jag tar in det menar du? Så det inte vrider sig?

Kanske kan lägga det plant på bjälkarna i så fall och surra fast de med spännband, så kan de ej resa sig. Fast klart, då får man nog ströa emellan så de samtidigt kan luftas och acklimatisera sig.