Byggahus.se
K Kjmo skrev:
Du ansöker om något som heter planbesked, där kommunen (politiker) beslutar huruvida de tänker inleda en så kallad planläggning eller inte. Om det blir positivt besked så innebär det att kommunen kan tänka sig planera området. Ofta har du möjlighet att ta fram planförslaget själv, i normalfallet anlitar man då någon planförfattare som tar fram de nödvändiga planhandlingarna åt dig. Kommunen har planmonopol och har alltid hand om processen, det vill säga handläggningen av planförslaget. Vad det sedan kostar beror på hur komplext området man önskar planera och hur mycket planen är tänkt att omfatta. Sedan är processen relativt lång, allt ifrån ett halvår till 1,5 år beroende på omständigheterna.
Tack för svaret! Men innan denna process måste de gå med på att sälja tomten? I nuläget är den inte ens tull salu. Men det är något som de skulle behöva acceptera först innan man ansöker om planläggningen?
 
Man måste väl först ändra planen så att det finns någon tomt att sälja? Köp en lott i stället...
 
  • Gilla
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
S sto skrev:
Nej, det är vi som tycker den här plätten är perfekt att bygga hus på.. vi får helt enkelt fråga om de är villiga att sälja..
Tja, själv tycker jag att Lilljans-skogen i Stockholm vore en perfekt plätt att bygga ett eget hus på - men jag tror inte Stockholms Stad vill göra om detaljplanen och sälja en tomt...
 
Det beror kanske på situation osv..
 
useless useless skrev:
Man måste väl först ändra planen så att det finns någon tomt att sälja? Köp en lott i stället...

Ja det förstår jag.. men man vill kanske veta innan om de skulle kunna tänka o sälja så man inte gör någon ändring i onödan menar jag. Hur menar du att en lott skulle kunna hjälpa mig här?
 
Jag menar att den här typen av detaljplanändring är lite av ett lotteri, så det är enklare och billigare att köpa en vanlig lott...

Men, annars är väl nog det bästa att snacka ihop sig med nån handläggare på planavdelningen och politiker i nämnden så borde du iallafall få en indikation på om viljan verkar finnas att göra om det aktuella området till småhusfastigheter.
Får du tveksamma svar där så är det nog inte lönt att gå vidare.
 
Vet inte riktigt vad detta tillför, men hade någon fått ok att bygga på de "parker" som fanns där jag växte upp så tror jag att man hade sett snett på dem... "varför snodde de den fina skogen" ...

Det kanske är perfekt tomtmark, men alla grannar ser den som perfekt grönområde idag.
(Om det nu handlar om en sk grön lunga i ett bostadsområde...?)

Vill man? Är det värt det? Hur är läget liksom....
 
Jaa, just den här maken ser mer ut som en bortglömd plätt. Husen brevid kommer ifrån samma plätt så att säga..kommunen Styckade av dessa1975. Detaljlplanen är fortfarande från 1975. att bygga ett hus där blir som en fortsättning på bygatan med hus, så det är inget som kommer se skumt ut..och dessutom blir det mark som fortfarande kommer vara grön efter vårt hus då. vårt hus blir istället det sista huset på gatan så att säga. Marken är redan indelad i tre tomter också, vad jag kan se..Så kanske ser kommunen möjligheterna.. tänker att det kostar ju bara kommunen pengar att ha oanvänd mark..man kan ju alltid hoppas..
 
useless useless skrev:
Jag menar att den här typen av detaljplanändring är lite av ett lotteri, så det är enklare och billigare att köpa en vanlig lott...

Men, annars är väl nog det bästa att snacka ihop sig med nån handläggare på planavdelningen och politiker i nämnden så borde du iallafall få en indikation på om viljan verkar finnas att göra om det aktuella området till småhusfastigheter.
Får du tveksamma svar där så är det nog inte lönt att gå vidare.
Ja måste undersöka chanserna iaf
 
Sannolikheten att kommunen säljer marken och inleder en planprocess är nog liten. Men fråga! Det skall bli spännande att se hur det går.
 
S sto skrev:
Ja tack för svar.. det finns inget som heter så i vår kommun.. Strategienheten, bygglovenheten? Någon av dom?
Planeringsavdelningen. Heter det i Uddevalla, mark- och exploateringavdelningen var det tidigare.
Man kommunens växel bör kunna vara på om vem som håller i "markanvisning".
Det är gratis att fråga...
 
S sto skrev:
Vi har hittat en bit mark som kommunen äger. Vi vill så gärna köpa den här marken och bygga ett bostadshus. Men marken står som park i detaljplanen. Marken är en gröning med rätt vildvuxet gräs och som klipps någon gång då och då. I detaljplanen verkar marken redan vara indelad i tre olika tomter med olika betäckningar. Vad tror ni? Skulle kommunen kunna ändra detaljplanen? Och sälja marken till oss så vi kan bygga ett hus.
Behöver lite tips och råd om hur vi ska gå till väga.
Min erfarenhet, både som privatperson och som fd ledamot i samhällsbyggnadsnämd, är att I de allra flesta fall går det alldeles utmärkt att kontakta kommunens tjänstemän och diskutera. De brukar vilja hjälpa till, förklara vad som är möjligt, och ofta ge förslag på olika alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.