Hej på er!
Jag har köpt mig en begagnad Meec Tools Pelarborr 350w som så klart har sina år på nacken, men jag är väldigt nöjd med mitt köp
250kr! På förhand önskar jag med att vi inte kommenterar huruvida jag får vad jag betalar för osv.
Den gör hål, det gör den, men jag skulle vilja ta reda på om det går att minska ljudet som låter när den körs. Ljudet hörs på videon... skulle vilja beskriva det som typ klankande. Klank, klank, klank, klank.
Drivremmen verkar vara spänd korrekt.
Chucken rör sig inte i sidled när jag trycker den åt sidan.
Chucken har 3-4mm fri rotation som ni ser i filmen där jag snurrar chucken för hand.
Vad kan jag testa att justera för att minska på klankklankklank:andet?
/ Oskar
Jag har köpt mig en begagnad Meec Tools Pelarborr 350w som så klart har sina år på nacken, men jag är väldigt nöjd med mitt köp
Den gör hål, det gör den, men jag skulle vilja ta reda på om det går att minska ljudet som låter när den körs. Ljudet hörs på videon... skulle vilja beskriva det som typ klankande. Klank, klank, klank, klank.
Drivremmen verkar vara spänd korrekt.
Chucken rör sig inte i sidled när jag trycker den åt sidan.
Chucken har 3-4mm fri rotation som ni ser i filmen där jag snurrar chucken för hand.
Vad kan jag testa att justera för att minska på klankklankklank:andet?
/ Oskar
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Klonkandet på slutet tycker jag låter som glapp mellan remskiva och axel, eller mellan fasta och rörliga delen på spindeln (pinolen?)
Att den låter mycket när den är igång är nog summan av alla kassa lager som sitter i, men det är nog så den kom från fabriken....
Edit: om du håller i chucken och remskivan och vrider dem åt olika håll, kan du känna ett glapp där?
Edit2: de allra billigaste maskinerna brukar inte ha kullager i pinolen, utan bara bussningar.. Där har du troligen också en del glapp, men inte så att det klonkar sådär.. Det borde du kunna känna om du rör chucken i sidled...
Att den låter mycket när den är igång är nog summan av alla kassa lager som sitter i, men det är nog så den kom från fabriken....
Edit: om du håller i chucken och remskivan och vrider dem åt olika håll, kan du känna ett glapp där?
Edit2: de allra billigaste maskinerna brukar inte ha kullager i pinolen, utan bara bussningar.. Där har du troligen också en del glapp, men inte så att det klonkar sådär.. Det borde du kunna känna om du rör chucken i sidled...
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Glapp i pinolen, fetta in den.
Byt rem, den har formodligen stått länge och fått en egen form.
Spänn remmen lite mer.
Stoppa bitumen i plåtskalet, det minskar oljudet från vibrationerna.
Byt rem, den har formodligen stått länge och fått en egen form.
Spänn remmen lite mer.
Stoppa bitumen i plåtskalet, det minskar oljudet från vibrationerna.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Motoraxeln är lagerljud från kassa lager (som troligen var sådär dåliga redan från fabrik).O oskarsch skrev:
Den andra (spindelaxeln?) är glapp i splines-en... Inget du kan göra något åt, mer än att ta isär och fetta in.... Det spelar heller ingen roll att det låter sådär..
Edit: det hörs ju att lagren inte är superbra på spindelaxeln heller, men ska du byta alla lager kostar det mer än en ny maskin...
Ah, okej! Byter man lager som sitter inne i en motor själv?Dan_Johansson skrev:
Aha, okej... Tack! Vad ska jag fetta in med?Dan_Johansson skrev:
Ja men precis... En ny maskin kostar 1000kr. En hade hoppats på lite billigare lagerDan_Johansson skrev:
Bästa svaret
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Det brukar gå att byta lager själv, men räkna med 100-200 spänn per lager... Tyvärr så är väl sällan själva motorn överdrivet bra, så med lagen om alltings jävlighet så lär den gå sönder relativt snart efter du kostat på nya lager...
Du kan använda sågott som vilket fett som helst, men det kommer inte göra någon större skillnad...
Det är nog på gränsen att jag skulle kosta på maskinen en ny rem...
Du kan använda sågott som vilket fett som helst, men det kommer inte göra någon större skillnad...
Det är nog på gränsen att jag skulle kosta på maskinen en ny rem...
Okej jag fattar! Tack så hemskt mycket för hjälpen och förklaringarna till mitt problem!
Jag får nöja mig med att dämpa vibrationerna från plåtlocket
Nu vet jag i alla fall vad som åsamkar klånkandet och att jag inte borde göra något åt det på grund av att det kan vara bättre att köpa en ny i så fall. Eller så köper jag reservdelar och undviker att köpa nytt för att spara på miljön. Vem vet
Tusen tack!
Jag får nöja mig med att dämpa vibrationerna från plåtlocket
Tusen tack!
Vill du göra ett projekt av det så är det väl bara plocka isär och leta oljud och glapp. Kostnadseffektivt kommer det knappast vara men när du är klar så har du säkert något extra bra att ha verktyg i verktygslådan och lite mer kunskap och självförtroende.
Eller så kör du bara som den är tills något rasar och då letar du efter något bättre, den kommer troligtvis mekaniskt fungera rätt länge som den är, bulta fast den i en rejäl bänk/bord så kan den svälja en del vibrationer.
Eller så kör du bara som den är tills något rasar och då letar du efter något bättre, den kommer troligtvis mekaniskt fungera rätt länge som den är, bulta fast den i en rejäl bänk/bord så kan den svälja en del vibrationer.
