Jag har servitut på en borrad brunn på grannfastigheten. Båda fastigheterna har haft varsitt rör till brunnen, egna ledningar och sugpumpar till respektive fastighet. För några år sedan satte grannen in en sänkpump som förser deras fastighet med vatten medan jag har kvar samma lösning som tidigare. Då grundvattennivån har sjunkit har jag i perioder stått utan vatten medan grannen har god vattentillgång. Mitt rör i brunnen går endast 7 meter ner medan grannen har sin pump på 29 meters djup. Min fråga är nu om det finns möjlighet för mig att sätta ett längre rör i brunnen? Orkar en sugpump dra upp vattnet från en lägre nivå samt ca 30 meter över till mitt hus? Eller finns det någon annan möjlig lösning? En ytterligare sänkpump får inte plats i brunnen så det är uteslutet och grannarna säger nej till att jag ska koppla upp mig på deras råvatten från brunnen.

Nej, en sugpump har en teoretisk gräns vid typ 8m sugdjup.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hur är servitutet skrivet?

Centano Centano skrev:
Hur är servitutet skrivet?
Servitutet innehåller endast formuleringen "rätt att ta vatten ur brunn" samt vilken den tjänande respektive härskande fastigheten är.

H hempularen skrev:
Nej, en sugpump har en teoretisk gräns vid typ 8m sugdjup.
Ok, tack för svar. Är enda alternativet en sänkpump om man vill få vatten djupare ifrån?

rosettastenen rosettastenen skrev:
Ok, tack för svar. Är enda alternativet en sänkpump om man vill få vatten djupare ifrån?
Nej man kan ha en ejektorpump vid marknivå och ändå hämta vatten långt ner. Det behöver då gå två slangar ner i brunnen och en ejektor längst ner. Blir en lite dyrare installation men fullt görbart.

• Gilla
rosettastenen
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Nej man kan ha en ejektorpump vid marknivå och ändå hämta vatten långt ner. Det behöver då gå två slangar ner i brunnen och en ejektor längst ner. Blir en lite dyrare installation men fullt görbart.
Tyvärr tar väl ejektorn ungefär lika mycket plats som ytterligare en dränkpump så det går nog inte.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Varför kan ni inte dela på sänkpumpen. Vi är fyra som isf har betydligt djupare brunn men vi är fyra som delar på en sänkpump som går till en hydrofor där det går olika slangar till våra fyra fastigheter.

• Gilla
rosettastenen
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Varför kan ni inte dela på sänkpumpen. Vi är fyra som isf har betydligt djupare brunn men vi är fyra som delar på en sänkpump som går till en hydrofor där det går olika slangar till våra fyra fastigheter.
Grannarna säger nej till detta med argumenten att sänkpumpen inte skulle klara av att förse två hushåll med vatten samt att de inte vill bekosta den el som jag skulle förbruka när jag använder pumpen. Jag har erbjudit mig att betala för elen men de vill inte ändå. Problemet är väl att de är nöjda med situationen som den är och bryr sig inte om ifall jag har vatten eller inte. Eftersom jag har ett servitut är det ju inte ok av dem att hindra mig från att ta vatten. Försöker undvika en tvist men det kanske inte går.

Vet du vilken sorts pump ni har i brunnen och hur gör ni med elkostnaden?

S Surly skrev:
Tyvärr tar väl ejektorn ungefär lika mycket plats som ytterligare en dränkpump så det går nog inte.
Nej det skulle jag inte säga att den gör framför allt inte jämfört med en 4” pump. Dessutom kan man förlänga sugslangen på ejektorn. Du kan exempelvis ha ejektorn på 10m djup och sätta en sugslang på ejektorn på ytterligare 5m.
Men installationen skulle troligtvis kosta norr om 20000.
Det är dock billigare än att borra en ny brunn.

• Gilla
rosettastenen
  • Laddar…
Hej igen. Vi är fyra som delar på en pump på ca 100 m djup. Pumpen är en grundfors om jag inte missminner mig. Vi betalar en fjärdedel var av elkostnaden. Vi har en elmätare av den gamla modellen med en skiva som snurrar och som mäter elförbrukningen. Det låter väldigt konstigt att pumpen inte skulle hålla för två hushåll. Kan du få reda på vilken pump som sitter i er brunn så kan du ju kolla med en vvsare om pumpen klarar två hushåll. Annars får du väl köpa en egen pump och sätta in en elmätare på din pump så kan du göra rätt för dig

• Gilla
rosettastenen
  • Laddar…

Bästa svaret

Normal storlek på djuphålspump villastorlek typisk Grundfoss brukar vara 3 m³ i timmen i pumpförmåga eller knappt 1 liter i sekunden, har svårt att se att det inte skulle räcka för 2 hushåll med normalförbrukningom om man har tillräcklig stor hydropress/hydrofor för detta (var och en kan ha sin egna och vill man inte 'bjuda' på vattnet till grannen vid stora vattenuttag hos grannen så sätter man en backventil)

Om man kan dela pump men ändå kivas om elräkningen så sätt en vattenmätare åt respektive håll så kan man kvotmässigt fördela elens rörliga del mellan sig då elförbrukningen skalar ganska linjärt med vattenförbrukningen, dvs runt 1.2 kWh per 3 m³ vatten pumpat.

Skulle nog säga att en djuphålspump drar betydligt mindre med elström per pumpad kubik vatten än motsvarande lösning med tex. ejektorpump

• Gilla
rosettastenen och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Hej igen. Vi är fyra som delar på en pump på ca 100 m djup. Pumpen är en grundfors om jag inte missminner mig. Vi betalar en fjärdedel var av elkostnaden. Vi har en elmätare av den gamla modellen med en skiva som snurrar och som mäter elförbrukningen. Det låter väldigt konstigt att pumpen inte skulle hålla för två hushåll. Kan du få reda på vilken pump som sitter i er brunn så kan du ju kolla med en vvsare om pumpen klarar två hushåll. Annars får du väl köpa en egen pump och sätta in en elmätare på din pump så kan du göra rätt för dig
Tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.