Hej!

När jag har öppnat mitt fönster, är det typ omöjligt att stänga det överhuvudtaget. Tror bara att problemet är på vintern….

Kan man göra något?
Tack!

• Fönsterhalva med stängt fönsterlås och synlig kondens på fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W Walle Gurra skrev:
Hej!

När jag har öppnat mitt fönster, är det typ omöjligt att stänga det överhuvudtaget. Tror bara att problemet är på vintern….

Kan man göra något?
Tack!
Går det trögt? Går det trögt att vrida handtagen även när fönstret är i öppet läge?

S
Ja du måste smörja gångjärn, lås och skenor.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Går det trögt? Går det trögt att vrida handtagen även när fönstret är i öppet läge?
Hej Stefan!

Nej inte alls - det är bara när jag ska stänga det (ibland).

S Sernando skrev:
Ja du måste smörja gångjärn, lås och skenor.
Ok tack för input…. Är detta något man kan göra själv? I så fall, vad ska man köpa för något? Tack igen!

W Walle Gurra skrev:
Hej Stefan!

Nej inte alls - det är bara när jag ska stänga det (ibland).
Bara ibland? Kan det (ibland) hamna något emellan karm och båge, så att det inte är helt i stängt läge när du vrider på handtaget? Om det vore fel justerat skulle det gå trögt varje gång, tycker jag.

MrJay
Träfönster? Allt trä expanderar, eller drar sig samman, beroende på luftfuktighet och temperatur. I ditt fall expanderar fönstret vid fukt/kyla. Beroende på konstruktion kan man kanske förskjuta den lite så den inte ligger så nära inpå.

Hur fungerar det att manövrera spanjoletten när fönstret inte är stängd (vid gavel)?
Om du säkker ett finger på kol de olika kolvarna samtidigt som du manövrerar spanjoletten fungerar det sämre då (testa kolv för kolv med lite belastning).
Har du underhållit spanjoletten något?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Bara ibland? Kan det (ibland) hamna något emellan karm och båge, så att det inte är helt i stängt läge när du vrider på handtaget? Om det vore fel justerat skulle det gå trögt varje gång, tycker jag.
Bra iakttagelse tänker jag… det är en list som är lite ”lös”, kanske någonstans där är felet?

MrJay MrJay skrev:
Träfönster? Allt trä expanderar, eller drar sig samman, beroende på luftfuktighet och temperatur. I ditt fall expanderar fönstret vid fukt/kyla. Beroende på konstruktion kan man kanske förskjuta den lite så den inte ligger så nära inpå.
Ja träfönster!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.