Hej,
Första sommaren med fritidshuset och vi såg fram emot att få måla om. Misstänker dock att man målat över tidigare slamfärg med något modernt under de senaste 20 åren för den gamla delen av huset flagnar och spricker och den nybyggda (-86) ser bra ut.
Under färgen ser virket friskt ut, håller när jag sätter kniven emot men förutom den flagnande färgen så har många av de liggande panelbrödorna slagit sig och skålar sig. Är det ens lönt att försöka sig på att rädda det. Färgen sitter väldigt bra på vissa ställen.

• Flagnande och sprucken röd färg på liggande träpanel på ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad träpanel som flagnar och spricker på ett fritidshus.
    Skapa konto
  • Del av en rödmålad trävägg där en panelbräda har flagnande och sprickande färg, synligt friskt virke under.
    Skapa konto
  • Rödmålad träpanel med flagande och sprickande färg på ett hus.
    Skapa konto
Även jag led av det problemet, att tidigare ägare hade målat över slamfärg med någon akrylat eller liknande och det såg för j-vligt ut.

Virket var dock fint och rejält, sågat från egen skog dessutom så något tjockare än vanligt. Tyckte därför att det var värt att försöka få väck den flagande färgen, men det var en rejäl utmaning..

Vi provade allt från skrapa till satineringsmaskin och koppborste på vinkelslip. Ett väldigt slit var det. Det gick väl an på de ställen där färgen var väldigt flagnad, men på de ställen den satt, så satt den verkligen riktigt hårt.

Sedan upptäckte jag Guds svar på den skrapande mannens böner:

Metabo Lackfräs LF 850-S!

Vi har stående panel och fräsen gick inte alltid in mellan lockbrädorna, så det fick brytas loss på ett par ställen. Men med din liggande panel är det gjort på ett kick!

Ställ maskinen på lägsta inställningen, ha gärna både skyddsglasögon och visir samt munskydd, det dammar ORDENTLIGT.

Viktigt att du får bort all skräpfärg. Du kan eventuellt behöva rugga upp ytan om du får det för slätt också, om du vill fortsätta med slamfärg.

Kan varmt rekommendera maskinen, men en grej den brister i är att det med tiden kan komma för mkt spån/damm i den att den inte går att stänga av på knappen fören man öppnat och rengjort maskinen. Metabo Lackfräs LF 850-S, ett elverktyg för att ta bort färg från träytor, med svart handtag och grönt skaft.
Skapa konto

• Gilla
M fungdal
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Även jag led av det problemet, att tidigare ägare hade målat över slamfärg med någon akrylat eller liknande och det såg för j-vligt ut.

Virket var dock fint och rejält, sågat från egen skog dessutom så något tjockare än vanligt. Tyckte därför att det var värt att försöka få väck den flagande färgen, men det var en rejäl utmaning..

Vi provade allt från skrapa till satineringsmaskin och koppborste på vinkelslip. Ett väldigt slit var det. Det gick väl an på de ställen där färgen var väldigt flagnad, men på de ställen den satt, så satt den verkligen riktigt hårt.

Sedan upptäckte jag Guds svar på den skrapande mannens böner:

Metabo Lackfräs LF 850-S!

Vi har stående panel och fräsen gick inte alltid in mellan lockbrädorna, så det fick brytas loss på ett par ställen. Men med din liggande panel är det gjort på ett kick!

Ställ maskinen på lägsta inställningen, ha gärna både skyddsglasögon och visir samt munskydd, det dammar ORDENTLIGT.

Viktigt att du får bort all skräpfärg. Du kan eventuellt behöva rugga upp ytan om du får det för slätt också, om du vill fortsätta med slamfärg.

Kan varmt rekommendera maskinen, men en grej den brister i är att det med tiden kan komma för mkt spån/damm i den att den inte går att stänga av på knappen fören man öppnat och rengjort maskinen.[bild]
Har varit inne på det också, men ville först testa med bugetvarianten vinkelslip och sliskiga först. Med rätt uselt resultat. Frågan är bara hur man bör angripa de brädorna som slagit sig och kupat sig kraftigt. Men det kanske är lätt att byta just de fasadbrädorna.

Sandblästring är nog bäst för att få bort färg och det som inte släpper går att måla över. DEt går fort att blästra, men kanske inte snikvarianten på pengar, ring runt och fråga på målerifirmor.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Pratade med några målare som var inne på just blästring alternativt byta fasad som bättre alternativ än att försöka lösa det själv.

RoTe
Blästring kräver rejäla doningar till kompressor osv och sand skitar ner/dammar överallt, däremot finns det kolsyreblästning som inte dammar eller lämnar något nånstans.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Blästring kräver rejäla doningar till kompressor osv och sand skitar ner/dammar överallt, däremot finns det kolsyreblästning som inte dammar eller lämnar något nånstans.
Det var nog det tipset jag fick också.

Rädda fasaden alla gånger. Är virket fast när du testar med kniven och du står ut med charmen i de plankor som skålat så borsta av den och kör med slamfärg. En lackfräs kommer inte funka om du inte har perfekt plant underlag och även då kommer det se ut som ett helvete efteråt då du delvis kommer ha en hyvlad yta. Dessutom klarar inte lackfräsen spik alls. En vinkelslip riskerar att avverka för mycket, snabbt på en liten yta. Du behöver en satineringsmaskin med lämplig borste som tex en sådan här

https://www.bauhaus.se/renovator-re...26wFGw-vdqUnk5VNSQZN4TeCJt-Rk9WhoCVHwQAvD_BwE

M myrstack skrev:
Rädda fasaden alla gånger. Är virket fast när du testar med kniven och du står ut med charmen i de plankor som skålat så borsta av den och kör med slamfärg. En lackfräs kommer inte funka om du inte har perfekt plant underlag och även då kommer det se ut som ett helvete efteråt då du delvis kommer ha en hyvlad yta. Dessutom klarar inte lackfräsen spik alls. En vinkelslip riskerar att avverka för mycket, snabbt på en liten yta. Du behöver en satineringsmaskin med lämplig borste som tex en sådan här

[länk]
Problemet är att jag inte vet vad de tidigare ägarna målat med. På vissa ställen ser det ut som slamfärg och sedan täckt med typ alkyd, och på andra ställen tvärt om. På vissa börjar mer och mer misstänka att de täckt alkyd/akrylat med slamfärg och det är därför det flagnar. Så målat jag slamfärg igen lär jag få samma problem igen.

Lutar mest åt att slipa/skrapa den lilla delen som ser schysst ut. Och byta panelen på resten. En fasadsida per sommar eller nått.

Fjällpanel är inte den bästa panelen.
Väldigt lätt att den blir skålig och böjd.

Redigerat:
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Fjällpanel är inte den bästa panelen.
Väldigt lätt att den blir skålig och böjd.
Ja det verkar inte bättre. Finns det bättre liggande panel?

MultiMan
Massor av gamla hus i trakterna där jag bor, inklusive mitt eget har liggande, spontad fasad. Väldig sällan man ser några böjda brädor ens om husen stått öde och omålade i decennier. Så jag slår ett hammarslag för spontat.

M myrstack skrev:

[länk]
Jag har inte alls samma erfarenhet som du gällande lackfräs. Den funkade fint, även när underlaget inte var perfekt plant.

Spiken har du dock helt rätt i att den inte klarar, då vill skäret lätt ryka av!

Jag provade med exakt den modell av satineringsmaskin som du länkade, med olika borstar men den var i princip helt verkningslös.

Men det kan säkert bero på hur hårt färgen sitter.

RoTe
Den där renovatorn med sliprulle, alltså sandpapper, har jag sett folk ta bort extremt elak billack. Ska tydligten avverka något otroligt, men rullarna slits ganska fort.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.