45 555 läst ·
183 svar
46k läst
183 svar
Kan det vara så jä#^€#t att jag förstört min nya vedklyv?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Efter att jag kluvit den mängd ved som ryms i en skottkärra stängdes motorn på min nya maskin av och började ryka.
Jag tro att jag körde motorn åt rätt håll.
Säkringarna till trefasen gick och när jag bytt dem så gick maskinen inte att starta, och säkringarna gick igen när jag försökte.
Jag har köpt maskinen på postorder och är inte alls sugen på att skicka tillbaks den.
Jag får lov att erkänna att jag klöv en ovanligt elak kubb när maskinen la av.
Jag hoppas på att om motorn får svalna tills i morgon kanske den går att starta igen.
Men om den är förstörd så undrar jag vad ni tycker om idén att lämna in maskinen på en firma och byta motorn? Helst till en bättre och starkare motor. Om ni tror vet om det går att göra så?
Jag tro att jag körde motorn åt rätt håll.
Säkringarna till trefasen gick och när jag bytt dem så gick maskinen inte att starta, och säkringarna gick igen när jag försökte.
Jag har köpt maskinen på postorder och är inte alls sugen på att skicka tillbaks den.
Jag får lov att erkänna att jag klöv en ovanligt elak kubb när maskinen la av.
Jag hoppas på att om motorn får svalna tills i morgon kanske den går att starta igen.
Men om den är förstörd så undrar jag vad ni tycker om idén att lämna in maskinen på en firma och byta motorn? Helst till en bättre och starkare motor. Om ni tror vet om det går att göra så?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag vet ju egentligen att du har rätt. Den är säkert från kina men jag har köpt den genom ett svenskt företag. Jag är dock inte säker på att dom fortfarande finns. Jag får väll försöka leta fram följesedeln och ta red på om dom fortfarande finns. Det var bara några månader sedan jag köpte den så garantin gäller ju.A atomlab skrev:
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Oroande när du säger att den började ryka. kolborstmotor? går ju garanterat att laga om man är lite händig. Förhoppningsvis är de en bimetallbrytare i, de har jag i min gamla vedklyv, men att den rök tyder inte riktigt på de tyvärr.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag vet inte vad en kolborstmotor är eller vilken typ av motor det sitter på maskinen.U Utsliten och utdömd skrev:
Motorskyddet borde ha löst ut.
Bild?
Bild?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det sitter väl något du startar klyven med?
Där skulle jag titta.
Där skulle jag titta.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Startknappen åker tillbaka när skyddet löser ut, så någon extra knapp finns inte.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Bästa svaret
Efter den beskrivningen behöver du knappast felsöka mer motorn verkar rejält bränd. Även det du visar på senaste bilden med start-stopp knapparna pekar lite mot att du inte har ett konventionellt motorskydd där det är typiskt en nollspänningsutlösare. Man räknar ibland med att det bara körs under uppsikt i såna här fall men ett skydd är givetvis bra ändå så om du får den fixad så komplettera med det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag får hålla mig till tåls till på måndag för inte ska en vedklyv gå sönder bara för att man stöter på en elak kubb efter tio minuter.
Nej din klyv är ju hydrauliskt driven så rätt utfört ska den skyddas av tex någon tryckbegränsande överströmmningsventil. Motorn för pumpen ska i princip kunna gå på full last då under lång tid och problemet i stället blir överhettad olja om man kör för hårt och länge. Du har säkert en enkel kugghjulspump där så om du kör motorn baklänges ger den dålig kapacitet så det självmarkerar och lastar inte heller motorn felaktigt.