Är det bara jag som tycker att dom här små fläktarna som ska placeras på kaminen och sprida luften i rummet med hjälp av kaminens värme är en ren försäljningsploj? Varje gång jag sitter brevid en fläkt av den typen så slås jag av att den inte har någon som helst funktion. En kamin på X Kw skottar ut varm luft som stiger till taket på en gång, och vill man att den inte ska till taket så måste man ha en fläkt med ganska rejäl effekt för att styra om luftflödet. Testar man att ställa en vanlig garagevärmare på 2 kW på golvet och ställer sig några meter bort så känner man ingen vidare värme, eftersom den farit upp i taket innan den hunnit några meter bort, och det med en ganska kraftig fläkt som går på 220V.
Vad säger ni? Är det nån som tycker att dom fukar som försäljarna säger?
Vad säger ni? Är det nån som tycker att dom fukar som försäljarna säger?
Har en med dubbel propeller, och lite luft flyttar det i alla fall - dvs. stiger inte rak upp längre utan snett ut från kaminen.
Men skall man flytta luften mer horisontellt så behövs mer motorkraft än vad den stackars peltier-elementet orka få fram i ström.
Men skall man flytta luften mer horisontellt så behövs mer motorkraft än vad den stackars peltier-elementet orka få fram i ström.
Ska det förflyttas luftvärme, så är det bara en fristående fläkt som gäller och som har olika farter att ställa + att den får riktas bort från sittplatsen. Den måste då stå på något om sidan av kaminen, annars smälter nog foten på den.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Provade en sådan fläkt, hjälpte oss ingenting. Satte dit en takfläkt istället och då jäklar hände det grejer 😀 värmen spred sig i princip till alla rum som en LLVP. Blev dessutom Varmt och gott på golvet i vardagsrummet, som golvvärme.
Om man börjar elda i ett kallt rum tycker jag att den gör lite nytta med att sprida värmen i rummet. Eldar man för varmhållning märker inte jag något. Och för att flytta värme till andra rum är den helt verkningslös.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden