Byggahus.se
Hej

Funderar på att sätta kamin i en hörna. Installatören var och kollade, sa att de skulle sätta 50mm promasil på väggarna.

På en av väggarna finns ett fönster 80cm från hörna ,då skulle promasilen gå ända fram till listerna runt fönsterna, och 50mm höga promasil, det kommer ju sticka ut flera cm högre än listerna och se konstigt ut.

jag förstår att det finns regler och respekterar dem då det är för vår säkerhet.

Men när jag läser djupare i manualen på tilltänkt kamin så är minsta avståndet till brännbart material 17,5cm vid hörninstallation, för mig låter det som om det installerad som på bilden skall det vara säkert utan att göra nått med väggarna?

så innan jag ringer på måndag och gör bort mig så frågar jag här om det jag tror stämmer, dvs att om man installerar enl tillverkarens bild så skall det vara säkert även utan promasil?
 
  • Teknisk ritning av kamininstallation som visar minsta avståndet till brännbart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Duger bra med MInerit 12 mm som är cementbaserad och brandsäker, i övrigt det med 17,5 cm så blir det säkert enigt fabrikant,
sätt kaminen 20 cm i stället för 17,5 om det går , är bara 2,5 cm längre ut och märks inte
 
Inget att lekamed! Min far och jag satte in en kamin med tillverkarens min mått. Det blev för varmt och missfärgade panelen och golvspånet under kaklet under kaminen.
Det slutade med att vi fick lyfta kaminen, gjorde en hylla i stål med minarit ovanpå samt en koppar plåt. Bakom satte vi en minarit skiva på distanser med en kopparplåt utvändigt.
Nu är nog kallaste platserna bakom minaritskivorna.

lärdomen var att det kanske hade räckt med någon plåt med luftspalt bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.