Vi planerar ett husbygge och tänkte välja en prefabmodell, som monteras till väderskyddad, resten gör jag själv.

Målet är vattenburen uppvärmning, och även ansluta en vattenmantlad braskamin i vardagsrummet till systemet. (Ingen vedpanna i ett pannrum.) Det måste gå att köra helt på el, och principen är att varje vedträ som eldas minskar elräkningen, det är inte realistiskt att värma övervägande med ved och ha elpatron som back-up.

Huset är 8x12 meter, så jag dimensionerar för 90 kvm boyta.

Vilken är minsta volymen på ackumulatortanken jag kan ha, om jag vill ha en med VVB till tappvatten i också?

Går det att lösa med en ack-tk, eller måste jag ha plats för två stycken? Hur stor plats tar ett system med en ack-tk och expansionsärl och/eller två tk plus xpkärl? jag tänker att det kanske går mer plats än måtten som är angivna av tillverkaren för att kunna installera, dra rör och med hänsyn till service.

Är det möjligt på få plats i ett rum som är 2,3 x 3.3 meter? (Får man i så fall plats med en tvättmaskin också - om det går att ha det i samma rum?)

Nästa fråga är om blir stor praktisk skillnad mellan att ha vattenelement på väggarna jämfört med golvvärme. Uppvärmningskostnad? Komfort?

Huset är tänkt att byggas på en hybridgrund, dvs en varmgrund.
 
Gammal tråd men 55L / kw brukar man ha. Så en 10KW kamin behöver 550L tank som minst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.