Hallå!
Vi har ett 1,5-planshus på ca. 125kvm. FTX med återvinning och tidigare bara direktverkande el.
För ett par månader sen installerades en Daikin Caldo XR40 (i rött på bilden).
Vi hade tänkt värma hela huset med denna (ska klara 180kvm vid optimala förutsättningar), men gick EMOT kylteknikerns rekommendation att sätta innedelen i vardagsrummet (grönt på bilden). Detta p.g.a. att vi var oroliga för ljudnivån, samt att vi har matbord precis vid grön markering.
Den hamnade istället i hallen, där vi har ett "insug" till FTX-systemet. Vår teori var då att varm luft skulle hitta in dit och cirkulera i resten av huset, vilket visade sig stämma. Det är bra temp överallt, FÖRUTOM just i vardagsrum och kök. Där har vi runt 17 grader och i övriga huset 20,5.
Det är precis som ett "lock" i dörrhålet mellan hallen och köket. Vi har testat alla möjliga inställningar, full fläkthastighet, 24+ grader inställd på LLVP:n etc. Men hur vi än gör så kommer inte värmen in i kök/vardagsrum där vi hänger mest... Trots att det nästan är för varmt i hallen där pumpen sitter.
Skulle vara tacksam för input på lösning här. Som jag ser det har jag 2 alternativ:
1: Jag har fått en begagnad kvalitetsvärmepump av en vän som bytt till vattenburet system, en Bosch EHP 6.0AA. Jag kan få den installerad av fackman för totalkostnad 5000kr, inkl. ev. påfyllning av gas, trycktest etc. Hade isåfall tänkt sätta den i vardagsrummet vid grön markering.
2: Köpa en värmeflyttare med termostat (Fresh Intellivent som fått mycket bra omdömen), och sätta denna i väggen mellan hallen och vardagsrummet. Ställa in denna så den helt enkelt skyfflar värme till vardagsrummet så fort det är 20 grader vid termostaten.
Vilket alternativ skulle ni gå för och varför? Kanske är onödigt "brutalt" att ha TVÅ värmepumpar med hög kapacitet i vårt lilla hus... Kanske drar onödigt mycket el? Skulle väl garanterat bli bra värme iallafall, samt bra möjlighet till kylning på sommaren. Utöver detta skulle väl ingen av pumparna behöva gå överdrivet hårt?
Men kanske det skulle vara alldeles tillräckligt med en värmeflyttare för att komma förbi "locket"?
Mycket tacksam för input här! Hade det bara varit vi vuxna hade vi väl stått ut, men barnen klagar att det är kallt, och har kalla händer trots tjocktröjor etc...
Vi har ett 1,5-planshus på ca. 125kvm. FTX med återvinning och tidigare bara direktverkande el.
För ett par månader sen installerades en Daikin Caldo XR40 (i rött på bilden).
Vi hade tänkt värma hela huset med denna (ska klara 180kvm vid optimala förutsättningar), men gick EMOT kylteknikerns rekommendation att sätta innedelen i vardagsrummet (grönt på bilden). Detta p.g.a. att vi var oroliga för ljudnivån, samt att vi har matbord precis vid grön markering.
Den hamnade istället i hallen, där vi har ett "insug" till FTX-systemet. Vår teori var då att varm luft skulle hitta in dit och cirkulera i resten av huset, vilket visade sig stämma. Det är bra temp överallt, FÖRUTOM just i vardagsrum och kök. Där har vi runt 17 grader och i övriga huset 20,5.
Det är precis som ett "lock" i dörrhålet mellan hallen och köket. Vi har testat alla möjliga inställningar, full fläkthastighet, 24+ grader inställd på LLVP:n etc. Men hur vi än gör så kommer inte värmen in i kök/vardagsrum där vi hänger mest... Trots att det nästan är för varmt i hallen där pumpen sitter.
Skulle vara tacksam för input på lösning här. Som jag ser det har jag 2 alternativ:
1: Jag har fått en begagnad kvalitetsvärmepump av en vän som bytt till vattenburet system, en Bosch EHP 6.0AA. Jag kan få den installerad av fackman för totalkostnad 5000kr, inkl. ev. påfyllning av gas, trycktest etc. Hade isåfall tänkt sätta den i vardagsrummet vid grön markering.
2: Köpa en värmeflyttare med termostat (Fresh Intellivent som fått mycket bra omdömen), och sätta denna i väggen mellan hallen och vardagsrummet. Ställa in denna så den helt enkelt skyfflar värme till vardagsrummet så fort det är 20 grader vid termostaten.
Vilket alternativ skulle ni gå för och varför? Kanske är onödigt "brutalt" att ha TVÅ värmepumpar med hög kapacitet i vårt lilla hus... Kanske drar onödigt mycket el? Skulle väl garanterat bli bra värme iallafall, samt bra möjlighet till kylning på sommaren. Utöver detta skulle väl ingen av pumparna behöva gå överdrivet hårt?
Men kanske det skulle vara alldeles tillräckligt med en värmeflyttare för att komma förbi "locket"?
Mycket tacksam för input här! Hade det bara varit vi vuxna hade vi väl stått ut, men barnen klagar att det är kallt, och har kalla händer trots tjocktröjor etc...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag monterat en värmeförflyttare som blåser varmluft från mitt vardagsrum till trapphuset .
I vardagsrummet eldar jag i kaminen och har stängt av golvvärmen i detta rum .
Den varma luften från kaminen kommer ut i trapphuset där jag har min LLVP .
LLVP har kamin logik så den använder ej kompressorn för att vidareförmedla värmen ut till resten av sitt täckningsområde .
Sparar många kw el med denna modifiering .
Obs , Fresh Intellivent har tyvärr en egenhet att den ej stänger av fläkten när det lägre temp.värdet är uppnått
. Man blir tvungen att eftermontera elektronik som styr temp. istället 
Fresh Intellivent har en liten fläkt som skyfflar luft , en LLVP har en stor fläkt som inte behöver varva lika mycket .
Tänker på ljudkomforten .
I vardagsrummet eldar jag i kaminen och har stängt av golvvärmen i detta rum .
Den varma luften från kaminen kommer ut i trapphuset där jag har min LLVP .
LLVP har kamin logik så den använder ej kompressorn för att vidareförmedla värmen ut till resten av sitt täckningsområde .
Sparar många kw el med denna modifiering .
Obs , Fresh Intellivent har tyvärr en egenhet att den ej stänger av fläkten när det lägre temp.värdet är uppnått
Fresh Intellivent har en liten fläkt som skyfflar luft , en LLVP har en stor fläkt som inte behöver varva lika mycket .
Tänker på ljudkomforten .
Tack för svar! Låter knepigt, Intelliventen har ju fått väldigt bra betyg. Så du tycker i mitt scenario att det vore bättre att montera den begagnade llvp:n jag fick? Kostnad 5000, jämfört med 1300 för intelliventen. Intelliventens selling point verkar ju vara att den är tyst.
Ang fläkten https://www.byggahus.se/forum/threads/optimera-luftvaermepump.468541/page-2#post-4920019
Den har en förbättringspotential
I dessa dyrtider är tom. ved dyrt , om man inte äger egen skog då .
Tippar att en LLVP kan bli mer ljudkomfortabel .
Har ju själv båda sorter att jämföra med .
Två st LLVP: ar är bättre än en ensam , de går billigare på dellast .
Två på samma våning
Den har en förbättringspotential
I dessa dyrtider är tom. ved dyrt , om man inte äger egen skog då .
Tippar att en LLVP kan bli mer ljudkomfortabel .
Har ju själv båda sorter att jämföra med .
Två st LLVP: ar är bättre än en ensam , de går billigare på dellast .
Två på samma våning
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack, ska läsa på mer om fläkten. Jag har bara läst produktrecensionerna på bygghemma. Ja det blir ju lite skumt med två på samma våning men på övervåningen blir det varmt ändå på något vänster. Men vi måste få upp tempen i kök/vardagsrum.
Om du bestämmer dig för värmeförflyttaren så kolla först priset på Bauhaus , de har prisgarantiM MARTINOV skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Plötsligt strömlöst i delar av huset men allt ser OK ut i centraler
El -
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Varför är det kallt i huset på morgonen
Värmepumpar -
Kallt i huset efter bufferttanks installation
Värme allmänt -
Dra ut bergvärme till uthuset – för/nackdelar?
Värmepumpar