Hej!
Jag och sambon har nyligen köpt ett enplanshus från 1980 med en kombipanna som uppvärmning samt en lv-pump. Men då brandskyddskontroll inte är utförd så kör vi nu på el.
Har problem med kalla element längst bort från pannan (det absolut längsta bort är iskallt, näst längst bort ljummet).
Elementet längst bort så är rören kalla, både till och retur. Kikat efter en retur ventil utifall den skulle vara stängd, men det enda jag hittar är en rundad insex.
Har provat följande utan resultat:
°Luftat.
°Motionerat stiftet i ventilen.
°Öka cirkulationspumpen till två samt tre steg.
°Stängt av övriga element och luftat.
°Knackat på ventilen försiktigt utifall det skulle vara igensatta.
°Stängt av cirkulationspumpen och luftat.
Vad blir nästa åtgärd? Kontakta lokala VVS-firman eller finns det något mer knep att prova innan?
Jag och sambon har nyligen köpt ett enplanshus från 1980 med en kombipanna som uppvärmning samt en lv-pump. Men då brandskyddskontroll inte är utförd så kör vi nu på el.
Har problem med kalla element längst bort från pannan (det absolut längsta bort är iskallt, näst längst bort ljummet).
Elementet längst bort så är rören kalla, både till och retur. Kikat efter en retur ventil utifall den skulle vara stängd, men det enda jag hittar är en rundad insex.
Har provat följande utan resultat:
°Luftat.
°Motionerat stiftet i ventilen.
°Öka cirkulationspumpen till två samt tre steg.
°Stängt av övriga element och luftat.
°Knackat på ventilen försiktigt utifall det skulle vara igensatta.
°Stängt av cirkulationspumpen och luftat.
Vad blir nästa åtgärd? Kontakta lokala VVS-firman eller finns det något mer knep att prova innan?
Klicka här för att svara