Har vattenburen fjärrvärme i huset och får ingen värme i ett element helt plötsligt.
Ingående rör till elementet är kallt.
Utgående rör, det högra, det är jättevarmt.

så det finns värme i röret som går ut från elementet vilket förbryllar mig.

har haft loss termostaten och motionerat sprinten som satt lite fast men verkar fjädra bra nu. Men släpper inte igenom någon värme ändå.
Har det fastnat invändigt?

Hur kan utgående rör vara varmt?

• Kopparledningar anslutna till en vit termostat på ett radiatorselement, där det högra röret är varmt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Luftar elementet? Bra statiskt tryck i systemet?

B BSOD skrev:
Luftar elementet? Bra statiskt tryck i systemet?
Japp.
Luftat och bra tryck i hela systemet för övrigt.
Alla andra element på samma våning och under är varma

Johhhan
Om det var helt stopp skulle båda rören vara kalla, men om det högra röret, vid radiatorns botten, nu är varmast, så verkar det vara felkopplat. Tilloppet ska gå in överst vid termostaten.

Johhhan Johhhan skrev:
Om det var helt stopp skulle båda rören vara kalla, men om det högra röret, vid radiatorns botten, nu är varmast, så verkar det vara felkopplat. Tilloppet ska gå in överst vid termostaten.
har inte gjort några ändringar i huset övht.
Har varit kopplat såhär sedan typ 1959.

Elementet var varmt för ca 3 mån sedan

Johhhan
Om tillopp och retur är omkastade så ger det minskad effekt men det aktuella problemet beror på något annat. Om du kopplar bort termostaten ett tag, blir det varmare då?

Innan vi släckte för natten igår blev jag frustrerad så jag tog hammaren och knackade på ventilen ett par gånger.
Nu på morgonen så är elementet fit for fight och så varmt som det ska vara.

Kan väl vara så att det hängt sig invändigt i ventilen som jag knackade loss.

Pratade med en röris idag också som förklarade att returröret ofta kan vara varmt då det ligger tryck i ledningarna hela tiden iom 2-vägssystemet.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.