Hej, jag skulle vilja bygga en s.k. kallmur. Alltså en mur av oregelbundna stenar utan någon form av bruk. Vet någon en firma som levererar sådan typ av sten?

Tack på förhand!

• En kallmur av oregelbundna stenar utan bruk längs en trädgårdsväg, med buskar och hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är natursten och finns nog på något större sandtag, där dom siktar allt. Och räkna inte med passform utan att det tar tid om man inte har öga för passningen. Det är inte en mur utan konstverk.

• Gilla
Kluring och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är natursten och finns nog på något större sandtag, där dom siktar allt. Och räkna inte med passform utan att det tar tid om man inte har öga för passningen. Det är inte en mur utan konstverk.
Tack för svar! jag hittade en annons där sten skänktes bort. Så nu har jag så att det räcker ett tag. Jag har också förstått svårighetsgraden att anlägga en kallmur, men vem minns en fegis :)

S Skruvjagaren skrev:
Tack för svar! jag hittade en annons där sten skänktes bort. Så nu har jag så att det räcker ett tag. Jag har också förstått svårighetsgraden att anlägga en kallmur, men vem minns en fegis :)
Hur har det gått för dig? Jag är också sugen på att prova men har noll erfarenhet. Kul att höra om ditt projekt 😀

P pizzaslizze skrev:
Hur har det gått för dig? Jag är också sugen på att prova men har noll erfarenhet. Kul att höra om ditt projekt 😀
det gick bra, tar tid och sjukt tungt men det blev väldigt fint och den har inte rasat nånstans nu efter 1 år så jag måste ha gjort nåt rätt :) . Lite som Tetris på riktigt, rätt kul faktiskt om man har tiden. Akta fingrar, var noga, störst stenar längst ner etc.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Hur transporterade du stenarna? Hur tunga är dom största du använder dig av?

B Brote123 skrev:
Hur transporterade du stenarna? Hur tunga är dom största du använder dig av?
lyfte/rullade för hand, ibland skottkärra. Använde bilen för att hämta stenar hos grannar mm. Vet ej vikt. Hade ingen våg :)

• Gilla
Brote123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.