T
Hej, vi bytte avlopp i mars/april 2021. Vi hade förut en gammal stenkista som ”avloppsbrunn”. Den var väldigt nedgången och var bokstavligt talat en grop i marken utan lock dit allt vårt avloppsvatten/disk/dusch/dränering ledde.

Hade aldrig problem med avloppslukt eller liknande i källaren under de 2,5 år vi levde med gamla avloppet.

2021 när vi bytte till ny lösning med trekammarbrunn och infiltrationsbädd började problemen med dålig lukt på hösten i källaren.

Vi började med att felsöka genom att fixa ordentlig avluftning på avloppet som går upp på taket på huset. (Borde gjorts direkt jag vet)

När lukten kvarstod tog vi hem försäkringsbolaget Länsförsäkringar för att felsöka. De sa bara att de vägrar felsöka för vår dränering är för gammal.

I somras dränerade vi runt hela huset. Men nu luktar det RÖV i källaren igen.

Det har luktat mindre under vår och sommar men nu när det är kallt är det outhärdligt. (likadant förra året att lukten blir värre vid kallgrader)
Det doftar särskilt illa när vi använder vatten, så som vid dusch, diskmaskin eller tvättmaskinsanvändning.
Skulle beskriva doften som typ riktigt stark avloppslukt eller nästan ruttet kött??

Info om huset:
30 talshus på betonggrund. 1/3 källare resten krypgrund (obs; luktar ej illa i krypgrunden vad jag kan känna)
Uppvärmning :vedeldad panna
Plankstomme. Tunn betongplatta i källaren som på vissa ställen gått sönder. Ca 3cm tjock betong ovanpå sand.
huset ligger på en sandås.

Der finns bara en golvbrunn i källaren av vad jag kan se, och den verkar inte vara torr utan det finns vatten i den. Jag tror därför inte att den är en så kallad spygatt.

Pratade med firman som grävde nya avloppsanläggningen åt oss och de tyckte vi skulle ta hit någon som kan filma avloppet och se om det är något trasigt under huset. Vi bytte allt förutom rören under betongen i källargolvet.

Någon här som har varit med om samma och har någon gissning?

Lukten går upp genom golvet från källaren så att det luktar illa i alla de rum på nedervåningen som är ovanför källaren med.

Hej
Har ni filmat avloppet?
Annars börja med det.

Byggarn

T
B Byggarn44 skrev:
Hej
Har ni filmat avloppet?
Annars börja med det.

Byggarn
Nepp inte än, vad skulle det kunna vara som upptäcks vid filmning som orsakar detta tror du?

Hej

sprickor och söndriga rör som delvis täpper rören
Så att det står avlopp i rören.
Har varigt med om det skälv.
Som tur i mitt fall så var det kök och tvättstuga så det luktade inte så illa

Byggarn

Jag har liknande problem om än inte lika extrema som du beskriver det. Också främst på vintern och då framförallt när jag eldar. I mitt fall tror jag det har med ventilationen att göra framför allt. Har egentligen inga tilluftsventiler alls i huset så när jag eldar så gissar jag att en hel del går bakvägen genom de frånluftsventiler som går i skorstenen, de kommer ju ut precis i samma skorsten där en av kanalerna är just avloppets avluft så när luft går bakvägen kommer ju den sköna doften som en bonus. I mitt fall så eldar jag ju inte så ofta (dock oftare i år i och med elpriserna) så jag har inte tagit tag i att göra nått åt det då jag ändå har tänkt sätta in FTX snarast och därmed stänga igen frånluften som går i skorstenen. Kan det vara något liknande som sker ifall du har en gammal skorsten med frånluftskanaler som går i?

Ingen tvättmaskin etc påkopplad utan vattenlås? (Så har vi)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Eftersom ni inte bytt under golvet så skulle jag filma.
Innan jag knackade upp och bytte alla gamla rör hade jag stopp i en stam med jämna mellanrum.
Första tecknet var alltid att det började lukta avlopp i källaren. Jag förstod aldrig riktigt varför men antar att undertrycket som borde vara i avloppet (pga avluftningen på taket) försvann och dom gamla rören började lukta.

• Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Med all sannolikhet gamla trasiga rör under betonggolvet i källaren som läcker stinkande luft från trekammarbrunnen ut i sand/grus under golvet och sen letar sig gasen upp i källaren.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
T
J Jensa86 skrev:
Jag har liknande problem om än inte lika extrema som du beskriver det. Också främst på vintern och då framförallt när jag eldar. I mitt fall tror jag det har med ventilationen att göra framför allt. Har egentligen inga tilluftsventiler alls i huset så när jag eldar så gissar jag att en hel del går bakvägen genom de frånluftsventiler som går i skorstenen, de kommer ju ut precis i samma skorsten där en av kanalerna är just avloppets avluft så när luft går bakvägen kommer ju den sköna doften som en bonus. I mitt fall så eldar jag ju inte så ofta (dock oftare i år i och med elpriserna) så jag har inte tagit tag i att göra nått åt det då jag ändå har tänkt sätta in FTX snarast och därmed stänga igen frånluften som går i skorstenen. Kan det vara något liknande som sker ifall du har en gammal skorsten med frånluftskanaler som går i?

Hmm, ja kanske! Jag har faktiskt tänkt på det att det luktar värre vid eldning. Det luktar även illa precis vid vedpannan, där det inte verkar finnas någon avloppsbrunn (om den inte är under pannan, men det tvivlar jag på) :thinking:

Vår avluftning från avloppet går dock inte i skorstenen utan i ett separat rör på sidan om. Fast så kanske det är hos dig med?

T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med all sannolikhet gamla trasiga rör under betonggolvet i källaren som läcker stinkande luft från trekammarbrunnen ut i sand/grus under golvet och sen letar sig gasen upp i källaren.
Men varför luktar det värre vid kallväder då? Borde det inte lukta även på sommaren då? Och varför just efter byte till ny avloppsanläggning :thinking:

Ska boka filmning så fort som möjligt!

T
O Odi et Amo skrev:
Ingen tvättmaskin etc påkopplad utan vattenlås? (Så har vi)
Hm, jo eller, vi har stoppat slangen från avloppsvattnet ned i en golvbrunn :thinking:

T TommyK72 skrev:
Hm, jo eller, vi har stoppat slangen från avloppsvattnet ned i en golvbrunn :thinking:
Då sitter ju vattenlåset där.

Claes Sörmland
T TommyK72 skrev:
Men varför luktar det värre vid kallväder då? Borde det inte lukta även på sommaren då? Och varför just efter byte till ny avloppsanläggning :thinking:

Ska boka filmning så fort som möjligt!
Som beskrevs ovan, kallväder ger undertryck i källaren så att den stinkande gasen dras upp genom plattan.

Den nya avloppsanläggningen kanske helt enkelt luktar värre. En trekammarbrunn är en riktig stinkbomb. Möjligen så var den gamla stenkistan också bättre ventilerad lokalt så att stanken aldrig drogs upp bakvägen genom avloppsledningen.

Du kan ju testa genom att sätta en fläkt som trycker ned luft från taket genom avloppsledningen. Testa en vecka om lukten är borta, då vet du att den kommer från trekammarbrunnen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
Som beskrevs ovan, kallväder ger undertryck i källaren så att den stinkande gasen dras upp genom plattan.

Den nya avloppsanläggningen kanske helt enkelt luktar värre. En trekammarbrunn är en riktig stinkbomb. Möjligen så var den gamla stenkistan också bättre ventilerad lokalt så att stanken aldrig drogs upp bakvägen genom avloppsledningen.

Du kan ju testa genom att sätta en fläkt som trycker ned luft från taket genom avloppsledningen. Testa en vecka om lukten är borta, då vet du att den kommer från trekammarbrunnen.
Aha, då är jag med! Tack för bra beskrivning!

Precis min gissning. Jag tror det är gamla dräneringsrör som går under betongen. Iochmed ny dränering så ligger dessa rör öppna någonstans i källaren. Dessa rör har direkt förbindelse med avloppsbrunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.