817 läst ·
8 svar
817 läst
8 svar
Källare, betongplatta, krypgrund, vilket hus låter bäst?
Jag undrar vad som är att föredra: källare, betongplatta eller krypgrund?
Vilket av följande hus låter bäst avseende grund/fasad/tak ihop med årtal samt uppvärmning (vet inte lika mycket om alla objekt än). Utan hänsyn till storlek, pris, läge och i övrigt skick/standard (alla ligger dock i samma område). Tänker mer byggnadsmässigt och underhållsmässigt. Vad är enklast för en nybörjare/amatör som vill kunna fixa så mycket som möjligt själv och enklare/billigare underhåll/skötsel?
1,5-planshus med källare byggd -58, så kallat suterränghus (ena sidan är öppen med nerfart för garage under hus). Oinredd källare, ser bra ut på bild. Betongpannor tak. Röd tegelfasad. Originalfönster/2-glas kopplade. Bergvärme med element på samtliga plan inkl. källare (energiklass C). Sandig moränmark.
1,5-planshus med betongplatta byggd -75. Träfasad. Betongpannor tak ser fula och porösa ut. Oklart med fönster men ser moderna ut på bild. Braskamin och luft/luftvärmepump. Isälvssediment mark.
Enplanshus med krypgrund byggd -81. Ny plast i krypgrunden. Stomme och bjälklag i trä. Träfasad. Betongpannor tak. 3-glasfönster. Mekanisk frånluft. Luft/luft värmepump (energiklass F, men det verkar vara äldre energideklaration från innan de satte in nuvarande luft/luft värmepump). Sandig moränmark.
Vad jag förstår är alla typerna riskkonstruktioner om de är äldre men marken verkar bra i området (främst sanding morän), så jag undrar om någon grund ändå är bättre/sämre. Huset från -75 verkar ha mörka fläckar (fukt?) på vardagsrumsgolvet men det är oklart vad det beror på då vi ej har undersökt objektet än. Vad jag förstår kan 70-talshus ha isolering ovanpå betongplattan eller ingen isolering alls? Då är väl en uppvärmd oinredd källare bättre? Hur är en krypgrund från 80-talet?
Vilket av följande hus låter bäst avseende grund/fasad/tak ihop med årtal samt uppvärmning (vet inte lika mycket om alla objekt än). Utan hänsyn till storlek, pris, läge och i övrigt skick/standard (alla ligger dock i samma område). Tänker mer byggnadsmässigt och underhållsmässigt. Vad är enklast för en nybörjare/amatör som vill kunna fixa så mycket som möjligt själv och enklare/billigare underhåll/skötsel?
1,5-planshus med källare byggd -58, så kallat suterränghus (ena sidan är öppen med nerfart för garage under hus). Oinredd källare, ser bra ut på bild. Betongpannor tak. Röd tegelfasad. Originalfönster/2-glas kopplade. Bergvärme med element på samtliga plan inkl. källare (energiklass C). Sandig moränmark.
1,5-planshus med betongplatta byggd -75. Träfasad. Betongpannor tak ser fula och porösa ut. Oklart med fönster men ser moderna ut på bild. Braskamin och luft/luftvärmepump. Isälvssediment mark.
Enplanshus med krypgrund byggd -81. Ny plast i krypgrunden. Stomme och bjälklag i trä. Träfasad. Betongpannor tak. 3-glasfönster. Mekanisk frånluft. Luft/luft värmepump (energiklass F, men det verkar vara äldre energideklaration från innan de satte in nuvarande luft/luft värmepump). Sandig moränmark.
Vad jag förstår är alla typerna riskkonstruktioner om de är äldre men marken verkar bra i området (främst sanding morän), så jag undrar om någon grund ändå är bättre/sämre. Huset från -75 verkar ha mörka fläckar (fukt?) på vardagsrumsgolvet men det är oklart vad det beror på då vi ej har undersökt objektet än. Vad jag förstår kan 70-talshus ha isolering ovanpå betongplattan eller ingen isolering alls? Då är väl en uppvärmd oinredd källare bättre? Hur är en krypgrund från 80-talet?
Har en krypgrund av Ytongbalk.
Väldränerat, inget organiskt material i grunden. Plast på marken inuti grunden
Ovanpå själva gjuten sula typ 60 cm höga ytongbalk på runt om och en mittbalk, så ligger ett golv av spontade ytongbalkar av samma sort som ovan. 8 x 16 meter.
Ett halvtimmerhus ovanpå.
Installerat en sorbtionsavfuktare numer inställd på 70 % rf.
Nöjd. Varma golv.
Väldränerat, inget organiskt material i grunden. Plast på marken inuti grunden
Ovanpå själva gjuten sula typ 60 cm höga ytongbalk på runt om och en mittbalk, så ligger ett golv av spontade ytongbalkar av samma sort som ovan. 8 x 16 meter.
Ett halvtimmerhus ovanpå.
Installerat en sorbtionsavfuktare numer inställd på 70 % rf.
Nöjd. Varma golv.
Hur tänker du att ditt inlägg besvarar frågan eller hjälper TS?H Hybro skrev:Har en krypgrund av Ytongbalk.
Väldränerat, inget organiskt material i grunden. Plast på marken inuti grunden
Ovanpå själva grunden av ytongbalk på högkant runt om och en mitt balk, så ligger ett golv av spontade ytongbalkar av samma sort som ovan. 8 x 16 meter.
Ett halvtimmerhus ovanpå.
Installerat en sorbtionsavfuktare numer inställd på 70 % rf.
Nöjd. Varma golv.
Huset från -58 om det är helteglat och i gott skick, ni borde inte behöva lägga nån tid på fasad underhåll och bergvärmen bör ge bekväm värme till rimligt pris.
-81 om ni planerar att renovera bad och kök, det är lättåtkomligt och lättjobbat att fixa avlopp med krypgrund
-81 om ni planerar att renovera bad och kök, det är lättåtkomligt och lättjobbat att fixa avlopp med krypgrund
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 032 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 032 inlägg
En fördel med källare som är viktig för mig är att våningen som man faktiskt bor på får en så trevlig höjd. Om man står i (t ex) vardagsrummet och tittar ut över trädgården så känns det lite som att stå på en lagom hög scen. I ett hus med platta på mark tycker jag man kommer för nära marken på nedervåningen och för högt upp på andra våningen. (Källare i form av suteräng kan ju dock sabba detta och göra så det känns som marknivå åt ena hållet och för högt åt andra.)
Jag skrev fel faktiskt. Det är inte suterräng tydligen. Trodde det var suterräng för att det var öppet på ena hussidan med garage infart under, men tydligen lutar det lite neråt och husets entréplan står högre/plant.Magnus E K skrev:
En fördel med källare som är viktig för mig är att våningen som man faktiskt bor på får en så trevlig höjd. Om man står i (t ex) vardagsrummet och tittar ut över trädgården så känns det lite som att stå på en lagom hög scen. I ett hus med platta på mark tycker jag man kommer för nära marken på nedervåningen och för högt upp på andra våningen. (Källare i form av suteräng kan ju dock sabba detta och göra så det känns som marknivå åt ena hållet och för högt åt andra.)
Redigerat:
Får väl vidareutveckla detta med krypgrund.F fribygg skrev:
En risk med detta så som jag ser det är att om fuktnivån blir för hög i trossbotten, golv, bjälkar o s v är av trä, organiskt material, så kan det bli påväxt.
I mitt fall med spontade ytongbalkar, gjutna sulor med ytongbalkar på högkant och plast ovan golv och på marken samt avfuktare blir det ingen påväxt.
Oavsett grundtyp så gäller det kontrollera att markdränering är ok.
Och att grunden är tät för inträngande mark- och ytvatten.
Som jag misstänkte är huset från -58 troligtvis ett bättre köp. Även huset med krypgrund från -81 känns okej. Hur mycket kan man göra åt en platta på mark? Dränering underlättar ju för alla hus och man behöver inte gräva djupt med platta på mark. Däremot låter det dyrt att lägga mekaniskt luftventilerat golv om plattan är fuktig och är det en bra/långsiktig lösning? Att byta syllar är jag verkligen inte pigg på heller OM det skulle behövas (som jag antar är en risk med ev. fuktig platta).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bör man ha en isolerad inspektionslucka till krypgrunden från källare?
Grund & Markarbeten -
Renovera källare med betongplatta på mark
Byggmaterial & Byggteknik -
Fuktmätare Krypgrund - Källare
Byggmaterial & Byggteknik -
Betongplattan i källaren
Grund & Markarbeten -
Flytspackel, betongplatta eller eps-cement källare?
Isolering