Har just renoverat ett våtutrymme, såväl väggar som golv kaklade, allt arbete utfört av behöriga proffs och vad jag har kunnat förstå, så har alla regler och bestämmelser följts till punkt och pricka. Men: Golvet är som en puckelpist! Om man mäter, så handlar det kanske inte om så stora nivåvariationer, kanske bara en två - tre mm höjdvariation inom några (2 - 3) decimeter, men det känns alltför väl, när man går barfota eller med mjuka skor på golvet. Skulle själv som amatör ha skämts om jag gjort det själv. Den som svarade för underlaget la ner mycket stort arbete på att få detta jämt, och vad jag kunde se, med gott resultat. Jag anser att det är plattsättaren som haft för bråttom, kanske strukit ut fästmassa på för stora ytor, så den hunnit börja bli hård, när det var dags för nästa påläggning. Han har gjort vissa försök att korrigera de värsta missarna men med klent resultat. Han skrämmer mig också med att om jag tar dit en besiktningsman, så kommer han utan tvekan att godkänna det och då kostar det mig en 5 - 6 000 kr. Tacksam för synpunkter.

• Gilla
Stelinpa
  • Laddar…
Hej,

Det finns riktlinjer hos BKR över hur stort fogsprånget får vara. 2-3mm låter som för mycket rent spontant. Frågan är hur stora plattor du har? Har du riktigt stora plattor (och själv har propsat på detta) så är det inte säkert det går att få till med fallet mot en vanlig golvbrunn. Då får man fogsprång helt enkelt, men detta borde i så fall din plattsättare upplyst dig om innan han påbörjade läggningen.

Ett ständigt återkommande dillema och hinder för alla som vill ha stora plattor i badrummet. Enligt BKR ska golvlutningen vara 1:100-1:200, och runt golbrunnen 1:50-1:150. Varför inte välja gyllene medelvägen, t ex 1:100 i hela badrummet? Själv har jag gjort så och det funkar alldeles utmärkt.
Det viktiga är att välja en fog som får agera 'ränna' mot golbrunnen. Resten beror på om man sätter plattor diagonalt eller parallellt.

T
Fast nu är det ju inte "fogsprång" som TS har som problem utan att det är små svackor i i golvet.

tank77 skrev:
Fast nu är det ju inte "fogsprång" som TS har som problem utan att det är små svackor i i golvet.
Hur vet du det? Framgår ju knappast av ursprungsinlägget! Är det så, så måste det ju vara mosaik!

T
vectrex skrev:
Hur vet du det? Framgår ju knappast av ursprungsinlägget! Är det så, så måste det ju vara mosaik!
kanske bara en två - tre mm höjdvariation inom några (2 - 3) decimeter,

Lägger man plana plattor (och det får man väl ändå anta att dom är) så att man får ett resultat med höjdskillnader så blir resultatet ounvikligen fogsprång?

Visst, är det mosaik så går det kanske att få till 2-3mm höjdvariation inom några (2-3) decimeter, utan något fogsprång att tala om.

Tycker att det framgår rätt tydligt i ursprungsmeddelandet att det inte är fogsprång, det handlar om och det har i alla fall "tank77" fattat. Plattorna är 10 x 10 cm, problemet är "kullar" och "gropar", där "toppen" på en "kulle" kan ligga två à tre mm högre än botten på en "grop" på så där en 30 cm avstånd och det har inget med fallet att göra, förutom att lite vatten kan stanna kvar i groparna. Det handlar inte om några större mängder, utan den för mig största olägenheten är att det tydligt känns när man går på det. OCH DET HANDLAR INTE OM FOGSPRÅNG, utan att man känner när man trampar ner i en "grop" resp. upp på "kulle". Hoppas detta går att begripa.

Då ber jag om ursäkt att jag missförstod.

Att ta dit en besiktningsman kommer nog kosta dig 5-6K oavsett om han godkänner det eller inte. Är det så illa som du beskriver så kommer han inte att godkänna det.

Frågan är väl vad som är rimligt att göra åt det. Att ta upp plattorna och lägga om det är inget jag skulle rekommendera, det är stor risk att tätskiktet rivs sönder när man försöker ta upp plattorna, och att reparera är inte speciellt lätt.

Om du är helt säker på att underlaget är jämt och med rätt fall så kan man lägga på ett lager till med klinker och mha fixet korrigera "groparna". Inte helt säkert att det blir bra vid trösklar, avloppsrör och dylikt, men det är nog det enda vettiga alternativet om du inte vill göra om hela badrummet.

Alternativet är väl att leva med det och kräva rejält prisavdrag samt att plattläggarn bekostar besiktningsmannen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.