Hej,

Jag ska renovera mitt första badrum och är glad att ni finns här för att hjälpa mig.

Jag har en fråga angående kakel och klinker.

När man går in på vissa hemsidor och kollar på kakel i menyn, dyker det ofta upp klinker också. Samma sak händer i butiker. Jag var nyligen på Hornbach och tittade på kakelavdelningen, men hittade ett klinker som jag blev intresserad av.

Det som förvånade mig var att det var klinker, men priset var betydligt högre – 16 000 kr extra för 3,5 kvm badrum.

Är detta rimligt?

Här är länken till produkten:
https://www.hornbach.se/p/klinker-terrazzo-ceppo-di-gre-ivory-sand-beige-60x60-cm-ahlx/10619555/

Tack på förhand för era synpunkter!

Redigerat:
S
Klinker är hårdare, tyngre, bättre behandlat, för klinker går du normalt sett på.

Jag brukar tänka så här:
Kakel = endast vägg
Klinker= både vägg och golv

Den du länkade är både kakel o klinker.
Granit var den så det är sten rakt igenom.
Inte någon "endast" yta.

S SvanteC skrev:
Klinker är hårdare, tyngre, bättre behandlat, för klinker går du normalt sett på.
Mm exakt men när man går på kakel avdelnignen på varuhus och även online varför finns det klinker på hyllorna. Blir förvirrande.
Tar era hantverkare också mer för klinker på väggarna?

BirgitS
Coolman Coolman skrev:
Den du länkade är både kakel o klinker.
Granit var den så det är sten rakt igenom.
Inte någon "endast" yta.
Den länkade produkten är av granitkeramik, alltså ett keramiskt material som är ungefär lika hårt som sten.
Keramik är något som görs av mest lera, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Keramik

P
ernstan ernstan skrev:
Mm exakt men när man går på kakel avdelnignen på varuhus och även online varför finns det klinker på hyllorna. Blir förvirrande.
Tar era hantverkare också mer för klinker på väggarna?
Klinker, och särskilt granitkeramik, är sjukt mycket hårdare än kakel och kräver mer tid och andra verktyg att bearbeta. Därav ett högre pris för montage och håltagning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ACME skrev:
Klinker, och särskilt granitkeramik, är sjukt mycket hårdare än kakel och kräver mer tid och andra verktyg att bearbeta. Därav ett högre pris för montage och håltagning.
Blir lite förbannad, men går in på hornbach och går till kakel avdelningen och man ser då fint klinker.
Vet ni någon butik i Stockholm som har endast KAKEL så man inte blir förvirrad.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Skojar du?

Kakel och klinker är ju samma sak, men i folkmun benämns det "kakel". Frågar du 80% av svenskarna vet de nog inte skillnaden och kallar det för "kakel".
Det heter ju också t.ex. "helkaklat" badrum...

Nej, det finns inte en enda butik som bara säljer "kakel", alla har även klinker på hyllorna!

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
ernstan ernstan skrev:
Blir lite förbannad, men går in på hornbach och går till kakel avdelningen och man ser då fint klinker.

Spelar det någon roll? Du kan ju ha både kakel och klinker på väggarna.
Köp det du gillar bara.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det är för att kakel och klinker tillhör samma produkt kategori.

BirgitS
ernstan ernstan skrev:
"Ingen" vill väl gå till en butik och välja kakel till väggarna och sen till en annan butik för att kunna välja klinker till golvet.

Det luktar tro.. i denna tråd! 🧌

Hornbach har en avdelning för kakel och en för klinker, men det kan vara förvirrande eftersom klinker även finns på kakelavdelningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.