Byggahus.se
Hej

Har en rad elementventiler av äldre typ som sitter fast. Några av dem har jag kunnat vrida runt med en kombination av 5-56 och milt våld, men de här sitter som berget. Tar gärna emot tips, både på hur man skulle kunna få dem att fungera igen, och på eventuella utbytesventiler.
Ett gammalt rostigt termostatventil på en vit radiator, behöver rengöring eller byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser en komplett ventil med vredet som egentligen ska sitta där? Förmodligen bäst att byta hela ventilerna. Finns en video-instruktion här på byggahus om det görs. Mät upp mått på rör, ventil och gängdiameter.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Det sitter sådana här grå rattar på ventilerna.
Grå plastlock med (+) och (-) symboler, troligen till en vattenbehållare eller kanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har identifierat ventilen som RVO modell 1957 och köpt en sådan här utbytessats från Proffsmagasinet.
Metalliskt objekt, kopparfärgad, cylindrisk, skruvtråd, möjlig mekanisk komponent, fjäder, ingen uppenbar funktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(https://www.proffsmagasinet.se/vvs-.../mma-10mz10-utbytesinsats-ta-rvo-dn10-2812453). Köpte ett nytt vred till också.
 
Ok, fint att du hittade utbytesinsats för termostat. Går ju att ha bara ENH handvred. Hoppas allt passar då.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, fint att du hittade utbytesinsats för termostat. Går ju att ha bara ENH handvred. Hoppas allt passar då.
Ja, det hoppas jag också. Jag hoppas också att jag får loss insatsen utan att ha sönder något.
 
Fixat!
Ett annat element i och för sig, men man känner sig som en kung när man handlat rätt delar på första försöket.
Vit element med termostat och rörsystem på en texturerad beige vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasig keramikkopp, träkloss, använd absorberande trasa, plastbit, spår av mekaniskt arbete eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.