Hej,

Jag undrar om någon kan utläsa vad det här är för ventil och hur jag justerar den på rätt sätt?
Brandpostventil inuti vit vägg, framifrån, säkerhetsutrustning, metall och plastdetalj, vit och grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag misstänker att den röda delen har en inställning som begränsar flödet. För oavsett vad jag har för inställning på termostaten som jag skruvar på så blir det inte varmare än 18 grader. Även utan termostaten så blir det inte varmare. Det känns som att piggen behöver komma längre ut för att öppna flödet lite mer. Dvs ändra maxläget.

Är det den lilla piggen man ska skruva på, eller är det den röda delen? Behöver man något speciellt verktyg, vilket passar isf till denna modell?

Kan va så att framlednings tempen inte räcker till.
Behöver shunta upp.

• Gilla
Juniperus
  • Laddar…
Du kan vrida den röda delen för olja flöden. Nu ser det ut som den står på 7. Testa rotera den till vänster så 8:an hamnar rakt upp, då bör du ha högst flöde!

• Gilla
Juniperus
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Du kan vrida den röda delen för olja flöden. Nu ser det ut som den står på 7. Testa rotera den till vänster så 8:an hamnar rakt upp, då bör du ha högst flöde!
Det verkar som att de redan står på 8, Iaf om det är själva ingröpningen som anger inställningen, för den var inte rakt upp på alla element.
Röd vattenavstängningsventil inuti skyddande metallhölje, möjlig säkerhetsutrustning, delvis skymd av omgivning.
Skapa konto

Jag har ingen shunt till övervåningen, den shunten jag har tror jag går till golvvärmen på bottenvåningen. På bottenvåningen har jag några ventiler som går upp till elementen som jag inte förstår vad de gör. Om någon har insikt i det vore jag tacksam.
Framledningstemperaturen är 36 grader, kanske lite väl lågt för elementen?
VVS-installation med rörmokardetaljer, cirkulationspump, termostatventil, rör, och manometer mot en vägg.
Skapa konto
Kopparledningar, ventilationsreglage, vita och blåa anslutningar, inomhus VVS-installation, dammiga ytor.
Skapa konto
Termostatventil på element, närbild, justeringsratt, graderingar, energisparande, värmeanläggning, inomhus.
Skapa konto
Ett rör med en termostatventil på en radiator. Detaljnärbild. Installationskomponent för värme. Metall och koppar.
Skapa konto

De andra ventilerna är injusteringsventiler så att man kan ställa in värmeflödet och balansera olika delar av huset. Radiatorerna sitter ofta i en slinga på 3 till 5 radiatorer och då kan man öka eller minska flödet i hela slingan.

• Gilla
Juniperus
  • Laddar…
J Josth skrev:
De andra ventilerna är injusteringsventiler så att man kan ställa in värmeflödet och balansera olika delar av huset. Radiatorerna sitter ofta i en slinga på 3 till 5 radiatorer och då kan man öka eller minska flödet i hela slingan.
Jag har 2+3 radiatorer på de olika slingorna. Vet dock inte vilka som går till vad. De verkar ju vara helt olika inställda. Den ena verkar vara nästan max och den andra på i princip min. Tycker att båda borde ligga på ca samma. Eller tolkar jag dom fel?

Verkar som att det är vredet med pilen man skruvar på för att justera?

Luftat Elementen

J Juniperus skrev:
Jag har 2+3 radiatorer på de olika slingorna. Vet dock inte vilka som går till vad. De verkar ju vara helt olika inställda. Den ena verkar vara nästan max och den andra på i princip min. Tycker att båda borde ligga på ca samma. Eller tolkar jag dom fel?

Ok. Om du tittar på husets värmeritning ska det stå hur ventilerna ska vara inställda. Ser då ut som det är 3 riktigt stora/kraftiga radiatorer på ena slingan och 2 små platta radiatorer på den andra slingan. Du behöver skaffa en brunorange TA-nyckel för att justera ventilerna om du vill det.

Farstatjej90
J Juniperus skrev:

Nej, inte samma. Slingorna är olika långa, har olika resistens. För att flödet ska vara samma, om det nu ska vara samma, så kommer du behöva olika inställning på de här ventilerna.

Men det ska kanske inte vara samma, fler element ger ju mer värmeagivning eller vad man ska kalla det.

Antingen kan du leta upp inställningarna som ska finnas dokumenterade nånstans eller så kan du göra en kvalificerad gissning och sen justera in efter vilket resultat du får.

Rör inte strypventilerna, då kan det bra mycket fel för värmeflödet till alla delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.