Byggahus.se
Christoffer Ehn skrev:
Jo i gillestugan princip uteslutande släggan och spade. Men oarmerad betong på ca 5 cm med viss variation så inte så tjockt att slå igenom.

I hallen-rännan tog jag hjälp och bilade lite hål med borrhammare samt underminerade betongen "underifrån" men tyckte även där att det var effektivast att bara slå på med lillsläggan.
Ja e rätt glad för hårt arbete. Skyfflat å grävt drygt 60 kubik för hand i mitt. Men när ja skulle riva kantbalkar i mitt hus så hjälpte inte den stora släggan slog sönder den nästan direkt. Hyrde en hilti te 1000 avr en helg tror ja betala 500 spänn å gick betydligt snabbare å smärtfritt :)

En Hilti TE 1000 AVR rivningshammare på ett grusigt och grävt område med sprängda betongbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En rivningshammare (hilti te 1000 avr) ligger på ett rivet betonggolv i ett hus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
S
tips är 1500 på 14.2 kg, 1000 är på 12.5 kg .
men 1500 slår mycket bättre
 
  • Gilla
HElgEe och 1 till
  • Laddar…
A
Tänkte hyra en till mitt golv hur vet man vad som behövs? Ska bila längst avlopp samt en oljeavskiljare och den går dryga metern ner.. huset är byggt 67.tror inte det är singel eller nått under det märker väl man?
 
S
flippan83 skrev:
Tänkte hyra en till mitt golv hur vet man vad som behövs? Ska bila längst avlopp samt en oljeavskiljare och den går dryga metern ner.. huset är byggt 67.tror inte det är singel eller nått under det märker väl man?
1000 eller 1500 eller likvärdig. finns annat än hilti.
 
A
Okej.Kanon tack :)
 
SBH skrev:
1000 eller 1500 eller likvärdig. finns annat än hilti.
Till det räcker det nog med en TE 1000, är egentligen samma maskin, bara en större slagkolv på 1500an, så den får lite hårdare punch.
 
A
Hmm kanske köper en sån lite torsk på verktyg samt att jag ska bila vid två tillfällen och ev en annan gång i förrådet... aldrig köpt från Amazon dock..

En fråga varför ska ni bila upp hela golvet? Gör ni om allt eller vad är syftet?
 
flippan83 skrev:
Hmm kanske köper en sån lite torsk på verktyg samt att jag ska bila vid två tillfällen och ev en annan gång i förrådet... aldrig köpt från Amazon dock..

En fråga varför ska ni bila upp hela golvet? Gör ni om allt eller vad är syftet?
Källare från 1944 där 2/3 ska bilas upp och få isolering och golvvärme.
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/290228-kallarprojekt-2017-a.html
 
A
Okej du ska bila upp ny yta då förstår jag :) kolla om du har markradon finns nog en del åtgärder man kan göra när man ändå håller på! Brinntiden är tom april så då har du tid att mäta :)
 
S
flippan83 skrev:
Okej du ska bila upp ny yta då förstår jag :) kolla om du har markradon finns nog en del åtgärder man kan göra när man ändå håller på! Brinntiden är tom april så då har du tid att mäta :)
man förstör enkelt händerna med bilmaskin. mina är förstörda.
ta och låna/hyr en maskin som iallafall har någon avvibration.
 
Skulle bila både lod å vågrätt så 1000 kändes lagom för å kunna hålla den vågrätt. Hade drygt 24 h med den den helgen så man va skapligt mör i kroppen efter de. Å det som skiljer hilti från dom andra maskinerna e oftast vibrationerna tjocka vinterfodrade handskar är å rekommendera.
 
Redigerat:
Träkåk från 1910 med halvplans källare i suteräng. Naturstensgrund. Gamla golvet bilades upp och avloppsrör avlägsnades. Grävde ur nästan en meter samt gjöt armerade stödmurar kring och under den gamla naturstensgrunden sektionsvis.

Därefter duk, dränering, isolering, betong, golvvärme samt flytspackel.

Tyvärr har jag inga bilder före källarrenoveringen men här kommer några under renoveringen samt slutresultatet.

Golvbilning avklarad och stödmursgjutning påbörjad (ses längst bort i bild - form med stöttor):
Undergång av källarrenovering med uppbrutet golv, armeringsarbeten och synlig naturstensgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Merparten av stödmuren gjuten och urgrävning påbörjad. Lera och väta krävde maskin. Eller, ja krävde och krävde - det blev roligare så:
Minigrävmaskin i arbete med urgrävning av källargolv, omgiven av lerig jord och delvis gjutna stödmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter gjutning av golv men innan golvvärme och flytspackel:
Källarrenovering med nygjutna armerade stödmurar och nylagt betonggolv i äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanväggar resta, tak och naturstensgrunden målad:
Renoveringsprocess i källargång med vita målade stödmurar och golv under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv och tapeter fixat. Lite lister mm kvarstår:
Renoverad källarkorridor med vitmålad naturstensgrund, glänsande golv och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusbild. Den glade inläggsförfattaren och utrymmet under punchverandan. Fick en bättre nyttjandegrad efter renoveringen:
Renoverad källare med vitmålade naturstensväggar och nytt golv, man framför vinställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 10 till
  • Laddar…
A
Imponerande! Hur lång tid tog arbetet?
 
A
Ok tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.