Byggahus.se
Hade varit kul med en uppdatering! :)

maah maah skrev:
Hade varit kul med en uppdatering! :)
Kul att höra, ger motivation till fortsatta uppdateringar sedan! Står still då vi tyvärr är för fattiga för nästa steg nu som kräver en del vvs-jobb som jag vill samköra (med radiatorflytt, inkoppling golvvärme med shunt, pump o eldrift, inkoppling på tappvattenfördelare i pannrummet m.m). Vissa av dessa moment krävs innan jag kan fortsätta med ex putsa vissa väggar eller slå upp innerväggen.

Så pysslat med lite andra billigare projekt att slutföra som renovering av källartrapp, hall o annan del av källaren (där jag redan har allt material).

Men det kommer! Tvättstugan SKALL stå klar i år och badrummet likaså året därpå. Lilltjejen är 5,5 år nu - tror hon kommer vägra använda vårt befintliga sunkiga kalla badrum om max 2 år - så press finns ;)

• Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer Ehn skrev:
Så pysslat med lite andra billigare projekt att slutföra som renovering av källartrapp, hall o annan del av källaren (där jag redan har allt material)
Några bilder på det projekten? ;)

Frustrator Frustrator skrev:
Några bilder på det projekten? ;)
Inte spännande nog att lägga upp ny projekttråd känner jag (moment som: riva tretex, gipsa, spackla, firma som fräste bort asbestmatta i trappen, målade trappen, putsade trappvägg, monterade räcken, tapetserade, slipade undergolvet och lutade + vit hårdvaxolja m.m) och vill inte lägga in andra foton i källarprojektstråden, men pm:a så kan du få fotolänk om du vill :)

Däremot kan jag uppdatera med vad som pågår i källarhallen, är ju vägen mot tvättstuga och badrum så får väl kvala in i samma tråd.

I det här rummet blir det inte isolering och golvvärme utan platonmatta och parkett. Dels verkar inte golvet vara så fuktutsatt nu för tiden men i ärlighetens namn handlar det mest om att jag absolut inte under några som helst omständigheter orkar gräva ut ett rum till :)

Så arbetet här har varit: slå bort klinkers och fix (började med slägga och stämjärn innan jag kom på att jag ju har en borrhammare nu för tiden:) ) sedan underifrån:
- Fiberduk.
- Blå platon stopp (lägre kuddar, men tror det duger i den här delen av källaren)
- XPS 5 mm golvunderlagrutor ifrån Bauhaus.
- Vitoljad 1-stavig furuparkett ifrån Berg&Berg (köpt på blocket sedan tidigare).

Kvar är (i huvudrag):
- Regla upp innervägg längs med högra källarväggen (är ej under mark, blir luftspalt, plåtreglar och isolering).
- Dela av rummet med innervägg och hoppas på att hitta en låg gammal dörr med karm för billig penning på blocket snart (hittade en perfekt tidigare som skall vara till tvättstuga/badrum).
- Skrapa ner och putsa om övriga befintliga innerväggar.
- Lister och småsnickerier, måla m.m.

IMG_20180205_172941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20180207_170206.jpg
Skapa konto
IMG_20180210_132549.jpg
Skapa konto
IMG_20180210_183545.jpg
Skapa konto

Sista tre raderna mot kameran ligger löst, fick slut på XPS och tålamod :)

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Hej där, hur har det gått för dig/er.. Nyfiken.

Ledsen för sent svar men inte haft så mycket att uppdatera - flaskhalsen har varit att jag behövt få ekonomiskt utrymme för all VVS i källaren som behövde göras som nästa steg. Var fler saker i huset att samköra utöver just det här utrymmet med ex omdragning av tappvatten upp till entréplan, flytta runt dragningar och radiatorer med mera. Visste att det skulle bli DYRT och det blev det. Men om det kniper någon gång framöver har jag mycket koppar att plocka ner och sälja :)

Men nu har det iaf hänt lite sedan sist. Det VVS:arna gjorde som rörde det här rummet är då att montera shunt (M6 ifrån LK) och jag hade tänkt att ha elpatron (för sommardriften) på den men här sköt jag mig i foten med att ha hela rummet (17 kvm) på en slinga. LKs eltillägg klarar bara upp till 12 kvm och VVS:arna hade dålig erfarenhet av att låta den täcka fler kvm (ojämn och svag värme). Hade jag gjort 2 slingor kanske jag bara hade valt att ha sommardrift i badrummet och inte i tvättstugedelen och då klarat mig.

Men nu blev det istället en MP4-panna ifrån värmebaronen med inbyggt pump och expansionskärl. Ökade på kostnaden några tusen mot beräknat :(

Annars har jag börjat putsa väggarna i det som ska bli tvättstugedelen. Använder Weber gipsum i det här rummet iaf (får se hur jag gör i badrumsdelen) och ska måla med silikatfärg sedan. Använder avdragsbanor i metall. Märkt att jag är skitdålig på att putsa så bra att jag valde enklaste putsen och att jag började i tvättstugedelen som spelar mindre roll (bara estetiskt).

Tätskikt kommer endast bli på golvet och sedan klinker på det. Delat av rummet med plåtreglar och vanliga gipsskivor. En gammal dörr med karm som jag köpte på blocket tidigare. Oansenlig badrumströskel i ek ifrån bauhaus. Lite rädd här att tröskeln mot tvättstugedelen blev för grund (13-15 mm) över betonggolvet men finns ju tunnare klinker - får se om det begränsar urvalet för mycket och om jag istället måste bryta loss tröskeln och göra om (PL400).

Nu väntar jag på elektriker som kommer nästa vecka och ska förbereda eldragningar (och även dra en hel del i resten av källaren).

Det var det, blandade framgångar, misslyckanden och kostnader, men hopp om framtiden!

• IMG_20180927_093236.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180818_144022.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180927_093638.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20180927_093716.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
A
C Christoffer Ehn skrev:
Ledsen för sent svar men inte haft så mycket att uppdatera - flaskhalsen har varit att jag behövt få ekonomiskt utrymme för all VVS i källaren som behövde göras som nästa steg. Var fler saker i huset att samköra utöver just det här utrymmet med ex omdragning av tappvatten upp till entréplan, flytta runt dragningar och radiatorer med mera. Visste att det skulle bli DYRT och det blev det. Men om det kniper någon gång framöver har jag mycket koppar att plocka ner och sälja :)

Men nu har det iaf hänt lite sedan sist. Det VVS:arna gjorde som rörde det här rummet är då att montera shunt (M6 ifrån LK) och jag hade tänkt att ha elpatron (för sommardriften) på den men här sköt jag mig i foten med att ha hela rummet (17 kvm) på en slinga. LKs eltillägg klarar bara upp till 12 kvm och VVS:arna hade dålig erfarenhet av att låta den täcka fler kvm (ojämn och svag värme). Hade jag gjort 2 slingor kanske jag bara hade valt att ha sommardrift i badrummet och inte i tvättstugedelen och då klarat mig.

Men nu blev det istället en MP4-panna ifrån värmebaronen med inbyggt pump och expansionskärl. Ökade på kostnaden några tusen mot beräknat :(

Annars har jag börjat putsa väggarna i det som ska bli tvättstugedelen. Använder Weber gipsum i det här rummet iaf (får se hur jag gör i badrumsdelen) och ska måla med silikatfärg sedan. Använder avdragsbanor i metall. Märkt att jag är skitdålig på att putsa så bra att jag valde enklaste putsen och att jag började i tvättstugedelen som spelar mindre roll (bara estetiskt).

Tätskikt kommer endast bli på golvet och sedan klinker på det. Delat av rummet med plåtreglar och vanliga gipsskivor. En gammal dörr med karm som jag köpte på blocket tidigare. Oansenlig badrumströskel i ek ifrån bauhaus. Lite rädd här att tröskeln mot tvättstugedelen blev för grund (13-15 mm) över betonggolvet men finns ju tunnare klinker - får se om det begränsar urvalet för mycket och om jag istället måste bryta loss tröskeln och göra om (PL400).

Nu väntar jag på elektriker som kommer nästa vecka och ska förbereda eldragningar (och även dra en hel del i resten av källaren).

Det var det, blandade framgångar, misslyckanden och kostnader, men hopp om framtiden!

Har i princip bytt all koppar till plast hemma .var precis nu hos skrotis 37:-/kg för koppar och 24:-/kg för mässing .hade totalt 33kg så en 1000 lapp fick man !:)

Vilket imponerande slitjobb! Hoppas att det känns riktigt fint när det är klart.

• Gilla
Christoffer Ehn
  • Laddar…
Det går långsamt när det är ont om pengar men har i alla fall samlat ihop tillräckligt mycket småjobb för att göra en uppdatering om vad som hänt senaste året :)

Tvättstugedelen (den som kommer göras klart först, planeras vara färdig vår/sommar 2020):
- Elektriker förberett eldragning till tvättstuga och badrum (belysning samt 1 eluttag redan aktivt i tvättstugedelen).
- Bilat upp för ventilationshål (1 st till fuktfläkt, 1 st till torkskåp). Lättbetong gick ju betydligt lättare att borra igenom än vad jag hade tänkt mig (ventilationsgaller i koppar inklusive insektsnät, plaströr 100 mm och billigaste byggskummet ifrån ProBau ifrån Bauhaus).
- Målat alla väggar första lagret (vanlig plastväggfärg på såväl gipsputs som gipsväggarna, skall inte vara någon fuktvandring utifrån).
- Köpt klinker ifrån en trevlig herre på Blocket (de finns!). Letat tunnare klinker då tröskeln mellan tvättsuga och badrum är låg åt tvättstugedelen och hittade till slut begagnat som jag också gillade utseendet på (klinker: 20x20x0,7). 840 kr för 8,4 kvm.

IMG_20190803_135917.jpg
Skapa konto
IMG_20190804_180236.jpg
Skapa konto

Kvar att göra 2019:
- Snygga till putsning vid ventilationshål.
- Måla lager 2.
- Tätskikt golv (blir nog Kiilto foliesystem Bauhaus).
- Lägga ut klinkern.
Kvar att göra 2020:
- VVS (fördelare i pannrummet, dra in sista dragningen genom vägg till tvättbänk, förbereda nästa steg i badrumsdelen).
- Elektriker (dra om matningen till tvättmaskin/torktumlare).
- Möblera och göra klart alla småsaker (golvlister, avloppsdragningar tvättbänk, tvättmaskin och tumlare m.m).

Badrum (planeras vara klart 2021):
- Fortsatt rensa, rivit ner de kvarvarande radiatorledningarna (asbest i böjar) och packeterat enligt konstens alla regler för att köra till ÅVC. Bilat bort diverse fästen samt gjort klart för placeringarna av alla tappvattendragningar (badkarsblandaren hamnar på dryga 700 mm och duschblandaren på ca 1000 mm ifrån färdigt golv).
- Slipat, bättringsspacklat värsta hålen samt grundmålat tak 2 ggr.

IMG_20190803_130700.jpg
Skapa konto
IMG_20190803_130722.jpg
Skapa konto
IMG_20190803_130604.jpg
Skapa konto
IMG_20190803_130636.jpg
Skapa konto
IMG_20190803_130622.jpg
Skapa konto

Kvar att göra 2019:
- Putsa alla väggar (gipsputs). Måste bli bättre än vad jag lyckades med i tvättstugedelen då det ska klara av att halvkaklas på.
- Måla 2 lager till på taket.

Kvar att göra 2020:
- VVS sätta väggdosor på tappvattendragningarna.
- Putsa in väggdosor.

Kvar att göra 2021:

- Resten till färdigt badrum :)

• Gilla
one- och 6 till
  • Laddar…
5 år och dryga månaden efter det första intet ont anande hugget i väggen är nu tvättstugan klar (typ):

IMG_20191006_115235.jpg
Skapa konto
IMG_20191027_095157.jpg
Skapa konto
IMG_20191109_161042.jpg
Skapa konto
IMG_20200127_072441.jpg
Skapa konto
IMG_20200212_161321.jpg
Skapa konto
IMG_20200212_161359.jpg
Skapa konto
IMG_20200212_161446.jpg
Skapa konto

Det som är kvar är ett besök av elektriker som ska flytta matningen av maskinerna samt koppla in fuktfläkten men ska samköras med jobb i badrummet som jag inte är redo för än. Men nu betraktar jag mentalt mitt arbete som klart :)

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Badrummet är inte riktigt lika klart :)
LK väggdosor är monterade av VVS:are som jag sedan putsat in grovt. Hela rummet är grovputsat klart men inte i närheten rakt nog för tätskikt/kakling. Så det är nästa fokus nu: att försöka putsa alla väggar och hörn raka nog i alla led för att åtminstone inte framkalla åksjuka efter kakling sedan.
IMG_20200208_121211.jpg
Skapa konto
IMG_20200209_122645.jpg
Skapa konto
IMG_20200208_121235.jpg
Skapa konto
IMG_20200209_122624.jpg
Skapa konto

Putsning under våren, tätskikt sena sommaren, klinker och kakel höst, färdigt badrum tidig vår 2021. Vi får se :)

• Gilla
one- och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.