Att JFB sitter efter säkringar har jag också sett på de ställen där man har en JFB per säkring. Det borde inte vara något problem om JFB sitter placerade nära säkringarna.

När samma JFB används för flera säkringar så känns det naturligt och utan tvekan säkrast att ha den före säkringarna.
Det finns så mycket som skulle kunna gå väldigt snett annars.

Vad är problemet? När uttag med inbyggd jfb används så kan dom hamna långt ifrån säkringen.

Ja, men i det här fallet skulle ju flera olika grupper återförenas i en jordfelsbrytare långt efter centralen.
Det blir svårt att i framtiden avgöra vilka delar av slingorna som är skyddade av jordfelsbrytare. Om en säkring löser ut så är den "strömlösa" ledningen ändå på sätt och vis sammanbunden med de andra strömförande ledningarna i jordfelsbrytaren. Visst, det ska inte gå någon nämnvärd ström mellan de olika faserna i en JFB, men det kan ändå inte vara bra. En JFB är trots allt en transformator.
Ser JFB som en generell trefasapparat och tänk efter vilka regler som gäller och hur det ska kopplas för att det ska bli säkert.

När det handlar om uttag med inbyggda JFB så är det mycket tydligt vad som är kopplat på JFB, och går en säkring så blir allting strömlöst. Ser inget problem i det.

Har läst vad ni skrivit och funderat lite sjäv och inser att det är smartast att sätta en central och att byta matningen.

När matningen ändå ska bytas så är det väl lika bra att byta till 5x6mm2. Merkostnaden blir ju inte så stor i förhållande till en mindre area. Det jag drog mig mest för var själva arbetet, men det blir ju detsamma oavsett kabelarea.

Nu gäller det bara att hitta en elektriker som är har tid att göra det.

Det var aldrig min mening att vara dumsnål... Bara snål :-)
Jag vill ha det korrekt och bra så jag får väl bita i det sura äpplet och hosta upp slantarna.

Tack för er input

Kom på att matningen nog går i rör så det bör vara ett enkelt jobb ändå att byta den. Det måste vara det enda som faktiskt är korrekt gjort i det här huset :-)

Mikael_L
ampz skrev:
När samma JFB används för flera säkringar så känns det naturligt och utan tvekan säkrast att ha den före säkringarna.
Ja en JFB till flera säkringar, då går det ju inte på något annat vis ... ;)

Mikael_L
ampz skrev:
Ja, men i det här fallet skulle ju flera olika grupper återförenas i en jordfelsbrytare långt efter centralen.
Det blir svårt att i framtiden avgöra vilka delar av slingorna som är skyddade av jordfelsbrytare. Om en säkring löser ut så är den "strömlösa" ledningen ändå på sätt och vis sammanbunden med de andra strömförande ledningarna i jordfelsbrytaren. Visst, det ska inte gå någon nämnvärd ström mellan de olika faserna i en JFB, men det kan ändå inte vara bra. En JFB är trots allt en transformator.
Ser JFB som en generell trefasapparat och tänk efter vilka regler som gäller och hur det ska kopplas för att det ska bli säkert.
Jag förstår resonemanget och har inget att invända, då jag inte vet nåt annat.
Men om en trepolig säkring avsäkrar en 5g xx mm, som sen avslutas med en trepolig JFB så borde detta inte heller vara något problem, eller ? (Nu är detta ingen lösning för TS, då han antagligen inte har trepolig säkring).

1. Enpoliga eller trepolig säkring gör ingen skillnad för JFB.
2. Det är seriekoppling och då har ordningen ingen betydelse. Med JFB i garaget är inte kabeln skyddad, egentligen inget större problem.
3. Visst kan TS sätta JFB i garaget med sin 1,5 matning, han är dessutom tvungen att ha JFB då motorvärmaruttaget troligen sitter utomhus.

Protte

3. Visst kan TS sätta JFB i garaget med sin 1,5 matning, han är dessutom tvungen att ha JFB då motorvärmaruttaget troligen sitter utomhus.

Protte[/quote]

OM han inte köper ett uttag med innbyggt med JFB. :)

Garo har ett motorvärmaruttag som anpassar start tiden beroende på hur kallt det är ute...

Mikael_L
MatCan skrev:
Har läst vad ni skrivit och funderat lite sjäv och inser att det är smartast att sätta en central och att byta matningen.
...
Det var aldrig min mening att vara dumsnål... Bara snål :-)
Jag vill ha det korrekt och bra så jag får väl bita i det sura äpplet och hosta upp slantarna.
Personligen tycker jag att man inte ska överarbeta saker i onödan, till större kostnader och besvär än nödvändigt.

Jag kan inte säga bu eller bä ang om det är krav på 5g6 eller inte, för den kompetensen besitter jag inte.
Däremot kan man säga att med den lösningen + undercentral har du iaf fått ett framtidssäkert alternativ, som medger framtida utökning på ett enkelt och bra sätt. Så väljer du detta så kan du iaf sova gott med den vetskapen ... :) :cool:

Visst El-richard, men då har han ingen JFB i garaget och detta blir väl nybyggnation/större omändring och då gäller väl dagens krav och JFB i hela garaget. TS är inte dumsnål, bara snål

Protte

tänkte inte på det.... sorry, glömde det...

Mikael_L skrev:
Jag förstår resonemanget och har inget att invända, då jag inte vet nåt annat.
Men om en trepolig säkring avsäkrar en 5g xx mm, som sen avslutas med en trepolig JFB så borde detta inte heller vara något problem, eller ? (Nu är detta ingen lösning för TS, då han antagligen inte har trepolig säkring).
Nej, sitter det en trepolig säkring i mätarskåpet så blir det mycket bättre. Och då kan jag inte se något uppenbart tekniskt problem. Men jag är ingen elektriker, och det är mycket möjligt att jag förbiser något.
Nu ser jag det dock som mycket osannolikt att han har en trepolig säkring i mätarskåpet.

Att montera en trefas jordfelsbrytare i garaget och byta ut smältsäkringarna i mätarskåpet mot en trepolig säkring kostar nog inte så mycket mindre än att sätta en liten central i garaget. Och det senare alternativet är överlägset både rent tekniskt och ur säkerhetssynpunkt.
Kostnaden för att byta ut kabeln mot en grövre tillkommer dock.

Bra med ordentligt med el i garaget ifall man skulle vilja skaffa en elbil eller nåt i framtiden :)

Mikael_L
ampz skrev:
...
Nu ser jag det dock som mycket osannolikt att han har en trepolig säkring i mätarskåpet.

Att montera en trefas jordfelsbrytare i garaget och byta ut smältsäkringarna i mätarskåpet mot en trepolig säkring kostar nog inte så mycket mindre än att sätta en liten central i garaget. Och det senare alternativet är överlägset både rent tekniskt och ur säkerhetssynpunkt.
Kostnaden för att byta ut kabeln mot en grövre tillkommer dock.
Precis, mitt resonemang förde lite längre bort än just TS ärende, jag spekulerade i att det du skrev borde ha mest bäring ifall det var tre separata säkringar. I just detta fall är det antagligen så, och ingen ide att försöka sig på att byta ut. Dessutom är det kanske inte ens tillåtet med annat än porslinssäkringar i fasadmätarskåpet.

Ja, men varför inte sätta JFB i samma skåp som säkringarna i så fall? Det är ju där den hör hemma.
Om strömmen går är det inte så praktiskt att behöva springa runt till en massa utspridda säkringar och jordfelsbrytare för att se vilken som löst ut ;)

Mikael_L
Nä det är ju klart, om det inte är fasadmätarskåpet det gäller så sätter man väl antagligen alltid JFBn i eller bredvid centralen ändå. hmmm nu tänkte jag lite kortare än näsan... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.