Byggahus.se

Kabelarea / JFB

1. M
    Medlem · Nivå 6
    Funderar på att dra om/ny el i mitt garage.
    Till garaget har jag idag en 5x1,5mm2 ledning från fasadmätarskåpet som är säkrad med 3x10A.

I fasadmätarskåpet sitter det ingen jordfelsbrytare (den sitter inomhus i säkringsskåpet och betjänar bara huset).

Jag vill ju självklart ha JFB även i garaget och även en timer för att styra ett motorvärmaruttag.
    Det jag funderar på är om det är ok att sätta en liten central med enbart detta i garaget (alltså inga säkringar).

Om det är ok, räcker det då med den 1,5mm2 kabel jag har på matningen idag? Vill försöka hålla ner kostnaderna så mycket det går, och känner inget behov att ha något mer än 10A uttag i garaget. (även skönt att slippa dra ny matning)

För övrigt skall garaget få belysning, 2 eller 3 radiatorer, ett 10-tal uttag och ett motorvärmaruttag.

Ska självklart ta dit en elektriker, men vill gärna ha lite mer på fötterna först, så jag vet vad som är möjligt att göra.

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Det känns lite klent med befintlig kabel om du ska ha värme i garaget också.

Det är snålat en gång tidigare, ska du göra det en gång till. (Gör om gör rätt)

En ny kabel 5x6 mm2 och en central i garaget.

Protte

3. M
    Medlem · Nivå 6
    Varför så mycket som 5x6mm2?
    Är det ett krav för att få sätta en central eller är det så man "brukar" göra? :)
    Känns som en ordentlig overkill.

Jag vill självklart att det ska bli korrekt gjort. Men vill inte göra saker som är onödigt dyrt och komplicerat om det inte finns bra skäl till det.

4. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Ta dit elektrikern direkt. Detta verkar bara kunna gå åt ett håll annars.

5. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag ska ta hit en elektriker men innan jag gör det vill jag ha lite "kött på benen". Vill bara veta lite mer innan han föreslår saker. Eftersom jag inte har en aning om vad som krävs så är det väldigt lätt att bli lurad att överdimensionera osv vilket i slutändan kanske slutar med en dyrare och mer komplex installation än vad jag har behov av.

Med tanke på att det just nu är hantverkarnas marknad så är det väldigt svårt att få en enda elektriker att komma hit och titta och lämna offert. Ännu svårare blir det att få hit två eller fler som kan komma med olika lösningsförslag och prisbilder.

Det finns alltså inget mer att göra än att godta den offert man kan få.

Om det är så att 6mm och en undercentral är ett krav så ska jag självklart ha det. Men om det är så att det inte är ett krav så vill jag veta det innan.

Så vitt jag vet är 6mm ej ett krav så länge man säkrar ner korrekt och utlösningstiderna hålls. Det känns som ett standardsvar att man ska ha minst 6mm och en undercentral. Har läst det på fler ställen i detta forumet. Men är det verkligen ett krav att man gör så? Är det "best practice" eller är det elektrikerns standardlösning eftersom det är för jobbigt att räkna på det?

Det är inte min mening att låta dryg (om jag nu uppfattas så) men jag hade ett h*vete att få tag på elektriker för att dra elen i min övervåning när den byggdes om, eftersom det var ett för litet jobb. Att få nån att ta sig an ett garage känns ännu mer hopplöst. Vill därför ha mer kunskap själv innan jag börjar jaga runt.

Forumet är till för diskussioner ang el och elinstallationer just för att man ska kunna bli en bättre beställare. Det är enbart det jag försöker bli :)

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Just det där med area på tråd till en cnetral har diskuterats i otaliga trådar här. Diskussionerna har blivit ganska infekterade, olika behöriga elektriker har stått för olika ståndpunkt i frågan.

Det finns en paragraf i svensk standard som säger att det skall vara minst 6kvmm (vid 5 trådig matning). Diskussionen har gällt huruvida detta är ett krav eller ene rekomendation (förenklat utryckt). De behöriga är som sagt inte eniga i tolkningen.

Som sag tså låter det lite klent med 1,5 mm om du skall värma både garage och bil, skall du ändå dra om så kan det ju vara lämpligt att gå upp till det som standarden säger.

7. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Nej, Varje kabel i sin tur måste sedan vara avsäkrad. Sätt en central.

Nej, ny matning (elektrikern får räkna på arean.) Svårt utan alla förutsättningar, såsom längd, säkringstyp etc.

Hur hade du tänkt att dela upp allt detta utan en central med separata säkringar??

8. M
    Medlem · Nivå 6
    Måste dom vara avsäkrade efter jordfelsbrytaren? Dom är avsäkrade till 10A i mätarskåpet.

Japp. Misstänkte att den area jag hade var för klen.

Jag förutsatte att det ej behövde säkras av efter jordfelsbrytaren. Om det inte behöver det kan jag ta en fas till värme/belysningen, en fas till uttagen och en fas till motorvärmaren.

9. M
    Medlem · Nivå 6
    Har funderat över natten. Får se om jag fattat det rätt.
    Det man bör göra är följande:

Fixa ny matning, 5x6mm2
    Säkra upp matningen från 3x10A till tex 3x16A
    Sätta en liten undercentral i garaget med JFB (behövs huvudbrytare då eller får man använda jordfelsbrytaren som sådan?) och där dela upp matningen i fler grupper:
    En för belysning, en för värme, en för motorvärmaren och kanske 2 för övriga uttag och säkra ner dessa till 10A.

Är det korrekt?
    Om jag sedan skulle vilja ha 16A (3fas) uttag i garaget, skulle det då gå att dra enbart från undercentralen, eller måste man ha ytterliggare matning för det?

10. M
    Medlem · Nivå 6
    En liten fundering.
    Finns det något liknande denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19636631 men för inbyggnad?
    Vore rätt praktiskt att sätta en eller två sådana i taket för att kunna få ner ström mitt i garaget och inte behöva ha sladdar liggande över golvet.

11. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Såsom jag har det...
    En undercentral i bostadshuset matar min verkstad via 3x16 och med 5x2,5 på cirka 10 m. I verkstaden sitter en central som delar upp till såväl trefas matningar som enfas.

Det kommer att bli lite ombyggnader under kommande år och då kommer det att bli byggcentraler i verkstadsbyggnaderna istället, för mig blir det mer flexibelt eftersom utrymmena kommer att disponeras lite olika från dag till dag. Värmen är byggfläkt då jag vistas där.

/Kent

12. A
    Medlem Nivå 6
    Ska man vara dumsnål så kan du kanske sätta en JFB i mätarskåpet innan dina 10A säkringar.
    Värme+belysning+motorvärmare+något verktyg bör rent tekniskt kunna "överleva" på 3*10A om du balanserar det väl.
    Sen om en sådan sniklösning blir laglig eller ej beror nog mest på hur "flexibel" hur just din elektriker är villig att vara när han tolkar lagen.

Men ska det vara ordentligt säkert, "rätt", och planeras lite för framtiden så är ökad kabelarea och en liten central helt klart att föredra. Måste du gräva mycket för att byta ut den där klena kabeln?

13. pefo
    Medlem Nivå 10
    Elsäkerhetsverket har svarat att detta inte är ett elsäkerhetskrav utan arean kan avgöras från fall till fall men installationen skall naturligtvis utföras efter gällande elsäkerhetsföreskrifter. Sedan kan det naturligtvis finnas flera tungt vägande skäl av praktisk natur att göra som rekommendationerna säger.

Allt som oftast cirkulerar diskussionerna här om vad föreskrifterna säger och vad rekommendationerna säger och det gäller att hålla isär de två sakerna. Rekommendationerna är en tolkning av föreskrifterna avsedda att underlätta installationsarbetet och bidra till säkra installationer i alla lägen. Inte att man måste göra så. Det finns mycket här i världen som inte är reglerat (tack och lov) men som ändå görs på vissa sätt därför att det visat sig vara det bästa.

14. L
    Medlem Nivå 3
    Dra en ny matning 4x6+6
    Säkra upp till 16A
    Sätt upp en 2 radig kapsling med huvudbr och jfb + 10A säkringar - då kan du också knäppa i en timer som passar.
    Sätt i en 3-polig 16A (snabb B) som du matar 3fas uttaget med

Du får en viss selektivitet om du väljer en snabbare 16A

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Är detta verkligen ett krav, att JFB måste komma före säkringar? JFBn gör samma nytta både före som efter.

Är detta ett krav så har elektrikerna som var och installerade lite nya matningar på mitt jobb gjort fel!
    Där sattes det upp en undercentral, efter huvudbrytaren var det draget till säkringar (några trefas och enfasgrupper), efter detta gick det till JFB, dvs lika många "JFB-faser" som säkringar.
    Allt detta för att fel i en grupp inte ska slå ut hela centralen.