E
Hej

Ska bygga komplementbyggnad enl Attefallsregler, och har en fråga / fundering kring om kommunerna i regel kommer kräva någon form av K-ritning för takstolar mm ?

Jag kan av praktiska skäl inte köpa färdiga takstolar från leverantör pga bekymmer med leverans osv utan de kommer jag att behöva bygga på plats.
Men frågan är då kommer detta bli ett problem senare om kommunen kräver ex CE intyg el K-ritningar för dessa?
Eller räcker det att nämna i kontrollplan att dimensionering görs enl praxis / vedertagna dimensioner.

Dimensionering kommer ju att göras enligt dels Träguidens riktlinjer samt att jag kommer överdimensionera för att ha ytterligare säkerhetsmarginaler.

Någon som har erfarenhet av detta?

mvh

Följer med intresse då jag själva kan vara i samma situation snart.
Har funderat på att antingen beställa takstolar (inkl ritning) och sen kan jag behöva bygga några själv också, men dom blir mindre (takkupa).

Eller så får jag göra en konstruktionsritning själv och dimensionera och hänvisa till bla Träguidens riktlinjer, det borde itne vara helt omöjligt att rita en godkänd ritning på en takstol tycker jag, exempel finns det ju gott om...

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Följer med intresse då jag själva kan vara i samma situation snart.
Har funderat på att antingen beställa takstolar (inkl ritning) och sen kan jag behöva bygga några själv också, men dom blir mindre (takkupa).

Eller så får jag göra en konstruktionsritning själv och dimensionera och hänvisa till bla Träguidens riktlinjer, det borde itne vara helt omöjligt att rita en godkänd ritning på en takstol tycker jag, exempel finns det ju gott om...
Då sitter vi i samma båt :-)

Ja jag har redan gjort ritningar själv med dimensioner enligt Träguidens riktlinjer, använd deras rekommenderade dimension för W takstol och motsvarande spännvidd.
I mitt fall kommer jag ha avlastande vägg som tar upp stor del av lasten vilket gör att dimensionerna kommer vara långt över riktlinjerna.

I värsta fall får man väl damma av hållfastighetskunskaperna och räkna lite på brottsgränser, men det känns onödigt. Det som kan vara knepigt att räkna på blir väl spikplåtarna och skjuvkrafterna på spikarna.

Borde väl finnas färdiga beräkningar för olika spännvidder kan man tycka.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det kan säkert skilja mellan kommuner. För mitt bygge av gäststuga, Attefallare, fick jag lämna in en enkel teknisk beskrivning där jag redogjorde för hur väggar och tak skulle byggas, vilken brandklass väggarna beräknades ha, vilken snözon taket var beräknat för mm. Det var aldrig frågan om att visa på någon uträkning för detta. Jag hänvisade till tabeller på traguiden.se för beräkningsgrunderna.

Eftersom jag har en källarvåning hade jag en konstruktör som hjälpte mig räkna på marktryck och dimensionering av väggen för detta. Ingen annan beräkningshjälp. Kommunen frågade inte efter det gällande källaren heller. Jag sa bara att den var beräknad för rådande markomständigheter.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Med redogjorde menar jag att jag i text beskrev uppbyggnaden. Inga ritningar utöver planskisser och fasadritningar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E
Fick startbesked klart idag, inga anmärkningar på något.
Det enda kravet som ställdes var att man i kontrollplan skulle intyga att man byggt enligt inlämnade ritningar samt ett genomfört täthetsprov av kamin/skorsten.
Snabbt o smidigt expedierat.

• Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
Ska bygga gäststuga, vad hade du med i din anmälan? Funderar främst på hur din k-ritning såg ut/bestod av?
Tack!

E
B Bjelkan skrev:
Ska bygga gäststuga, vad hade du med i din anmälan? Funderar främst på hur din k-ritning såg ut/bestod av?
Tack!
Hej!

Behövde inte redovisa det till kommunen, troligtvis då det räknades som ett ”komplement byggnad” och inte som ett ”bostadshus”.

Jag byggde till tjugo m2. Med källare. Gjorde det själv. Inga ritningar behövdes. Som glad amatör tog jag i lite extra i dimensionering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.