Blir snart galen, efter montering av 2 st radiatorer på befintlig slinga får jag inte radiatorerna att bli varma (det har suttit element där innan vi blev ägare till bostaden men omgjort till 2 rum så monterat in en mindre radiator i varje rum nu istället). Kommer vatten när jag öppnar luftskruven så känner att det är okej. Är 2 rörs system med fjärrvärme som källa. Det är varmt på tillopps ledningarna som går in i radiatorerna och kallt på returen på dom, men ingen värme från radiatorerna.
Har köpt verktyg för justering på ventilerna och testat lite olika lägen mellan N och 1under en veckas tid utan nån större märkbar skillnad. Så då kommer jag att tänka på om det går att skruva mer in eller ut med verktyget (inte vågat passera utanför markeringarna mellan N och 1) kan man skruva ut den mer med verktyget eller lossnar nått och det börjar spruta vatten? Elementet levererades med ventilen inställt på N vid markeringen på verktyget mot ventilen. Men kan jag skuva ut den fler varv helt enkelt ? Eller inåt fler varv om det är för högt flöde på den nu? Tips mottages tacksamt.

• Termostatventil på vit radiator, justeringsratt, skugga på vägg, del av rum synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det konstant varmt på tilloppsröret?
Hur långt upp mot termostatventilen är (inbyggda) röret varmt?

Är returventilen fullt öppen?

Om du stänger termostatventilen (vrider den till minimum), hur blir då vattenstrålen när du luftar radiatorn?

Demmpa Demmpa skrev:
Är det konstant varmt på tilloppsröret?
Hur långt upp mot termostatventilen är (inbyggda) röret varmt?

Är returventilen fullt öppen?

Om du stänger termostatventilen (vrider den till minimum), hur blir då vattenstrålen när du luftar radiatorn?
Tilloppet är alltid varmt.
Är inbyggt koppel i radiatorn men man känner ju precis uppe i hörnan på radiatorn att det är ljummet så känns som det går in värme iaf.

Returventilen är fullt öppen, har även testat med den halvt inskruvad ungefär utan skillnad.

Inte testat stänga ventilen och lufta, bara luftat med termostaten i maxläge.

Eftersom det är konstant varmt upp till termostatventilen så behöver du inte prova att lufta samtidigt som termostatventilen är stängd.

Du har flöde genom radiatorn men väldigt lite.
Det kan bero på att det sitter en strypventil på stammen till dessa två radiatorer (kanske inte så troligt), eller så är det klena och/eller långa rör till dessa två radiatorer, eller klen cirkulationspump som inte orkar att ge flöde till alla radiatorer, eller så är förinställningen fullt öppen på alla radiatorer, eller en kombination av allt samt eventuellt även för låg framledningstemperatur.

Prova att vrid ner termostaterna på alla andra radiatorer.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.