Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Justera hävarm markis

1. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Hej!
    Hur justerar man hävarmen för att den ej ska slå i altandörren? Försöker finna justeringsskruv/dylikt men inget jag ser verkar driva upp den

2. S
    Husägare · Skåne · 260 inlägg

s97danl

Husägare
    Fråga där du köpt markisen

3. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Lite svårt 7 på kvällen

4. S

s97danl

Husägare
    Vad är det för fabrikat?

5. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Hej!
    Det är denna nedan, ska vara möjligt att justera höjden på hävarmarna men kan ej hitta någon teknisk dokumentation

6. S

s97danl

Husägare
  7. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Osäkert om det faktiskt är just den, några av samma modellbeteckning har justerbar lutningsvinkel

Är det samma sak som att ”få upp” hävarmen?

8. S

s97danl

Husägare
    Det skulle jag tolka det som. Nu har jag aldrig sett just sun off markiser i verkligheten, men har svårt att tänka mig att armarna skulle kunna höjas på annat sätt en just bara vinkeln.

9. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Ok problemet är mer omfattande än jag trodde

Tydligen vid fäste under takfot bygger markiserna ner för mycket så att altandörren slår i. Justera fästet så att markisen höjs upp går ej då slår väven i vindskivan ovanför. Får kolla vidare hur man kan lösa detta

10. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Ser ut som att montörerna satt markiserna för nära vindbrädan för att kunna anpassa höjd vs utfallsvinkel. Men är såklart osäker!

11. Vildebill
    Medlem · 138 inlägg
    Bump

Ett alternativ är annars ett annat fäste som bygger fram markiserna ca 15cm så att väven kommer framför vindbräda och under hängränna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.