Byggahus.se
Hej!
Hur justerar man hävarmen för att den ej ska slå i altandörren? Försöker finna justeringsskruv/dylikt men inget jag ser verkar driva upp den
 
  • Hävarm nära tak av altan intill öppen altandörr, trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av hävarm fäst vid altantak med synliga bultar och skruvar utan uppenbar justeringsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga där du köpt markisen
 
S s97danl skrev:
Fråga där du köpt markisen
Lite svårt 7 på kvällen
 
Vad är det för fabrikat?
 
S s97danl skrev:
Vad är det för fabrikat?
Hej!
Det är denna nedan, ska vara möjligt att justera höjden på hävarmarna men kan ej hitta någon teknisk dokumentation
 
  • Terrassmarkis från Sverigemarkisen med justerbara hävarmar och motor inbyggd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har inte justerbar lutningsvinkel står det
Webbsida med tekniska specifikationer för terrassmarkis, markering vid "Ställbar lutningsvinkel: Nej".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S s97danl skrev:
Den har inte justerbar lutningsvinkel står det
[bild]
Osäkert om det faktiskt är just den, några av samma modellbeteckning har justerbar lutningsvinkel

Är det samma sak som att ”få upp” hävarmen?
 
Det skulle jag tolka det som. Nu har jag aldrig sett just sun off markiser i verkligheten, men har svårt att tänka mig att armarna skulle kunna höjas på annat sätt en just bara vinkeln.
 
S s97danl skrev:
Det skulle jag tolka det som. Nu har jag aldrig sett just sun off markiser i verkligheten, men har svårt att tänka mig att armarna skulle kunna höjas på annat sätt en just bara vinkeln.
Ok problemet är mer omfattande än jag trodde

Tydligen vid fäste under takfot bygger markiserna ner för mycket så att altandörren slår i. Justera fästet så att markisen höjs upp går ej då slår väven i vindskivan ovanför. Får kolla vidare hur man kan lösa detta
 
Ser ut som att montörerna satt markiserna för nära vindbrädan för att kunna anpassa höjd vs utfallsvinkel. Men är såklart osäker!
 
  • Närbild på markis monterad nära takets vindbräda med synlig vinkeljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närinställd bild på en markisarm monterad nära en vindbräda under en takränna, möjlig felaktig höjdjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markis monterad nära vindbräda under takfot, potentiellt för nära för justering av lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump

Ett alternativ är annars ett annat fäste som bygger fram markiserna ca 15cm så att väven kommer framför vindbräda och under hängränna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.