Byggahus.se

Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

  • Antal röster
    2 054
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
harry73 harry73 skrev:
Så enkelt är det inte.
Visst hade man kunnat bevittna underskrifterna på köpeavtalet, men även då stod det i köpeavtalet att ett köpebrev skulle upprättas och då krävs det också ett köpebrev för att man ska få lagfart på fastigheten.

Så för att Ebba ska få lagfart bara på köpeavtalet, krävs att den är bevittnat och att det inte krävs ett köpebrev. Men hade mäklaren hjälpt Ebba att få till det så, hade även jag ansett att det var tjänstefel och gränsande till åldringsbrott.
För lagfarten hade då varit oberoende från om köpeskillingen betalas eller inte. Ebba kan då söka lagfart på köpeavtalet och sedan strunta i betalningen. Esbjörn behöver då stämma Ebba eller gå till kronofogden att få betalt för huset.

Så jag hoppas vi kan vara överens om att ett bevittnat köpeavtal inte hade gjort skillnad här och inte heller ska göra skillnad. Tecknar man avtalet innan tillträde och innan betalning, då behövs ett bevittnat köpebrev för att bevisa att affären är helt färdigt, dvs köparen har tillträde och säljaren fick betalt.

Att Ebba sökte lagfart på köpeavtalet är ju bara för att få vilande lagfart, så att Esbjörn inte kan sälja eller ge fastigheten till någon annan under tiden domstolen reder ut vem som är ägaren till huset.
Så nu äger Ebba huset men har inte tillträde men Esbjörn äger inte huset, men har tillträde. Då skulle man ju önska ett mycket snabb hantering i domstolen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Så nu äger Ebba huset men har inte tillträde men Esbjörn äger inte huset, men har tillträde. Då skulle man ju önska ett mycket snabb hantering i domstolen.
Det borde rimligtvis bli ett saftigt skadestånd när detta är över, men jag antar att det kräver att Ebba stämmer Esbjörn och det lär hon inte göra med tanke på lynchmobben det skulle skapa.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
D Dr Jumping Jack skrev:
Så nu äger Ebba huset men har inte tillträde men Esbjörn äger inte huset, men har tillträde. Då skulle man ju önska ett mycket snabb hantering i domstolen.
Jag tror att alla ärenden som hamnar i domstol, är brådskande på något sätt. Sedan ändrar ju inte ägarförhållanden beroende på den tiden det tar i domstol, så snabb hantering är bara viktigt för att Ebba ska kunna använda sin egendom så snabbt som möjligt och för att Esbjörn ska få köpeskillingen så snabbt som möjligt.

Själv kan jag tycka att snabb hantering i domstolen är mycket viktigare när man vill stoppa en pågående brott. T ex industri som illegalt släpper ut miljögifter, så att föroreningen inte blir större.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att alla ärenden som hamnar i domstol, är brådskande på något sätt. Sedan ändrar ju inte ägarförhållanden beroende på den tiden det tar i domstol, så snabb hantering är bara viktigt för att Ebba ska kunna använda sin egendom så snabbt som möjligt och för att Esbjörn ska få köpeskillingen så snabbt som möjligt.

Själv kan jag tycka att snabb hantering i domstolen är mycket viktigare när man vill stoppa en pågående brott. T ex industri som illegalt släpper ut miljögifter, så att föroreningen inte blir större.
Och barnen bor förmodligen i samma hus de gjort sedan några år tillbaka.
Så det går direkt inte att hänvisa till några ömmande problem med boende för barn heller.

I nån skala ska man nog anse att detta är låg prioriterat.
 
harry73 harry73 skrev:
Själv kan jag tycka att snabb hantering i domstolen är mycket viktigare när man vill stoppa en pågående brott. T ex industri som illegalt släpper ut miljögifter, så att föroreningen inte blir större.
Självklart har du rätt. Men man kan fråga sig varför det blir så lång väntetid. Det måste ju bero på att man inte hinner med alla fall som skall avhandlas. Om man inte hinner med de fall som dyker upp blir ju väntetiden längre och längre och till slut om man är lågprioriterad så kommer alltid något högprioriterat fall gå före och man kommer aldrig fram. Om tillgång och efterfrågan var balanserad så skulle alla fall kunna avgöras inom några veckor.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att alla ärenden som hamnar i domstol, är brådskande på något sätt. Sedan ändrar ju inte ägarförhållanden beroende på den tiden det tar i domstol, så snabb hantering är bara viktigt för att Ebba ska kunna använda sin egendom så snabbt som möjligt och för att Esbjörn ska få köpeskillingen så snabbt som möjligt.

Själv kan jag tycka att snabb hantering i domstolen är mycket viktigare när man vill stoppa en pågående brott. T ex industri som illegalt släpper ut miljögifter, så att föroreningen inte blir större.
Det som är mest viktigt är nog att saken är utagerad innan valrörelsen sätter igång är den inte det så få Ebba o KD inte ut sina budskap. Så nog är tiden avgörande och det tyckte ju hennes parti. Och valrörelsen sätter väl igång i Oktober ungefär, så. Ebba har bråttom mycket bråttom
 
D djac skrev:
...och den lilla detaljen att de ska nå fram ,antingen med en förlikning, eller en dom!

Jag tror du gillar EB riktigt mycket och låter dig färgas av detta, därför du blir så tvärsäker. Ska bli roligt att läsa om det verkligen är så att det inte framkommer något nytt under förhandlingarna, om de nu inte förlikas innan det såklart.
Det ska absolut bli kul att se rättegången, om det ens går dit. Jag var inte ett särskilt stort fan av henne tidigare, inte nu heller, men hon har visat sig rakryggad. Jag röstar åt höger så när media och vänstern hugger med näbbar och klor mot något så finns det en hund begraven. Och läser man alla detaljer kring fallet så inser man, iaf jag, att media tar alla chanser dom får att försöka sänka högerns chanser i nästa val.

Jag tror inte damen har presenterat allt heller utan sitter på några riktiga rökarkort i leken att ta fram ifall det går till rättegång. Kan nästa sälja biljetter för högstbjudande, för det kommer bli grymt!
 
F Festlund skrev:
Det ska absolut bli kul att se rättegången, om det ens går dit. Jag var inte ett särskilt stort fan av henne tidigare, inte nu heller, men hon har visat sig rakryggad. Jag röstar åt höger så när media och vänstern hugger med näbbar och klor mot något så finns det en hund begraven. Och läser man alla detaljer kring fallet så inser man, iaf jag, att media tar alla chanser dom får att försöka sänka högerns chanser i nästa val.

Jag tror inte damen har presenterat allt heller utan sitter på några riktiga rökarkort i leken att ta fram ifall det går till rättegång. Kan nästa sälja biljetter för högstbjudande, för det kommer bli grymt!
Ja Expressen som var först med "nyheten" är väl en typisk vänstertidning. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja Expressen som var först med "nyheten" är väl en typisk vänstertidning. :rofl:
Korrekt!
 
F Festlund skrev:
Det ska absolut bli kul att se rättegången, om det ens går dit. Jag var inte ett särskilt stort fan av henne tidigare, inte nu heller, men hon har visat sig rakryggad. Jag röstar åt höger så när media och vänstern hugger med näbbar och klor mot något så finns det en hund begraven. Och läser man alla detaljer kring fallet så inser man, iaf jag, att media tar alla chanser dom får att försöka sänka högerns chanser i nästa val.

Jag tror inte damen har presenterat allt heller utan sitter på några riktiga rökarkort i leken att ta fram ifall det går till rättegång. Kan nästa sälja biljetter för högstbjudande, för det kommer bli grymt!
Varför skulle hon vilja spara på detaljer? Varken presenterat i inlagor eller i muntlig förhandling...
bara för att man vill dra ut på det?


Men ja - rättegången kan bli en höjdare :D
tyvärr tror jag inte det blir en match av det. Binninges möjligheter att vinna är små, största bristen är nästan han själv....

Känns inte som att han skulle kunna gå in i en rättssal och presentera vad-som-helst som "rätt".... utan lite för svag för sammanhanget. Kommer inte gå bra för dem.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Ja Expressen som var först med "nyheten" är väl en typisk vänstertidning. :rofl:
Som alla kvällstidningar är den först och främst en skvallertidning. Eller hur?

Staffan
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hela upplägget med tvisten från Esbjörns rättsliga team (&co) är minst sagt råddigt och inte bra skött alls,
Och de har en enorm uppförsbacke för att vinna nu.

Om vi antar att Ebba vilselett Esbjörn på något sätt, skitsamma vad, men OM Esbjörn skulle minnas det nu... så blir ju det väldigt motsägelsefullt då de säger att han inte minns.... de har målat in sig i ett hörn nu.


Jag tror att en annan advokat, skulle utgått från att Ebba lurades och som sekundär sak ta upp att han är lättlurad pga kognitiv nedsättning.

Det som skickliga advokater kan göra är att skapa en annan syn på fakta, formulera sig utan att ljuga eller gå över gränsen.

Kalla det cyniskt, men jag har varit på den av "lögner" utsatta sidan i tvister. Hade en motpart vars advokat menade att jag åkt 30 mil för att dricka kaffe, att vi inte alls pratat avtal etc. De ville komma ur ett avtal och presenterade den bilden av min "affärsresa"....skitsnack helt enkelt.


Men nu... neh, det är inte ens spännande.:thinking:
Fast kan bli intressant med rättegång trots allt.
Om det går dit...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det ska absolut bli kul att se rättegången, om det ens går dit. Jag var inte ett särskilt stort fan av henne tidigare, inte nu heller, men hon har visat sig rakryggad. Jag röstar åt höger så när media och vänstern hugger med näbbar och klor mot något så finns det en hund begraven. Och läser man alla detaljer kring fallet så inser man, iaf jag, att media tar alla chanser dom får att försöka sänka högerns chanser i nästa val.

Jag tror inte damen har presenterat allt heller utan sitter på några riktiga rökarkort i leken att ta fram ifall det går till rättegång. Kan nästa sälja biljetter för högstbjudande, för det kommer bli grymt!
Media ägs ju till 99,9% av kapitalet och journalisterna är oftast inte tillsvidareanställda och står i beroendeställning så att ägare skulle tillåta vänsteråsikter är väl direkt dumt. Nu finns journalister och någon media som är oberoende dock några få och de får man buga för
 
K kortis skrev:
Media ägs ju till 99,9% av kapitalet och journalisterna är oftast inte tillsvidareanställda och står i beroendeställning så att ägare skulle tillåta vänsteråsikter är väl direkt dumt. Nu finns journalister och någon media som är oberoende dock några få och de får man buga för
Ursäkta? Det är ju urtypen att vara vänster. Tillhöra dom rikaste och elda på pöbeln. Det finns inga högertidningar, förutom alternativmedia (och där är mååååånga ute och cyklar i det extrema) och det är en viss agenda om du följer det lite. Vissa saker tas upp frekvent, vissa döljs och tystas ner genom att pressas ner till små notiser i botten av sidan.

På riktigt, hur intresserat är egentligen denna husaffär när det samtidigt pågår en brinnande världspandemi, varit ett ev. terrordåd i Vetlanda, myndigheter och ministrar som fastnat med fingrarna i syltburken med mygel, fusk och stöld från svenska folket. Och det vi får läsa är om hur en gammal man ångrar sin försäljning när han ser dom kapa lite träd?

Inget nytt händer förrän det blir rättegång och en dom. Varför blir vi skåpmatade med det varje dag?
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Varför skulle hon vilja spara på detaljer? Varken presenterat i inlagor eller i muntlig förhandling...
bara för att man vill dra ut på det?


Men ja - rättegången kan bli en höjdare :D
tyvärr tror jag inte det blir en match av det. Binninges möjligheter att vinna är små, största bristen är nästan han själv....

Känns inte som att han skulle kunna gå in i en rättssal och presentera vad-som-helst som "rätt".... utan lite för svag för sammanhanget. Kommer inte gå bra för dem.
Har man den rykande pistolen presenterar man den inte direkt. Speciellt inte när din motståndare gör allt för att svartmåla dig.

Då väntar man in rätt tillfälle (rättegången) och gör slut på skitsnacket en gång för alla, in public.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.