Vad tror ni om den här?
http://www.jula.se/industridammsugare-3000-w-125525

Jag skall använda den till att suga puts&betongdamm, städa hobbyverkstan, koppla till gersåg, justersåg, handverktyg, mm.
Den verkar ha överlägset flöde jämfört med andra i samma prisklass. Gillar också att den har stor behållare om man skall köra hyvel tex.

Någon som har erfarenhet av denna produkt? Bra / dåligt? Andra alternativ med bättre kvalitet? Annat speciellt att tänka på vid val av industridammsugare? Min budget tål inte mycket högre pris, så riktiga proffsmaskiner går nog bort tyvärr.

För de pengarna hade jag köpt en begagnad proffsmaskin. Trots prislapp på 3k5kr så kvarstår faktum att det är en kinamaskin du nog lär bli besviken på. En begagnad Festool CT22:a kostar runt 2kkr, proffsmaskiner från Kärcher brukar väl oxo ligga i den prisklassen. Du har då råd att komplettera exempelvis en begagnad CT22:a med en 36mm slang och golvmunstycke och ändå landa på samma slutpris.

gersåg på 2kW och dammsugare på 3kW... det blir till o säkra upp det, eller är dammsugaren 3-fas?

230V så nej. :)

Nimajneb skrev:
gersåg på 2kW och dammsugare på 3kW... det blir till o säkra upp det, eller är dammsugaren 3-fas?
He he, jag har 3x25A in i kåken så det löser sig nog på nåt sätt i så fall. Skall ta en koll på begagnat så får vi se vad jag hittar. Tips på vart man skall leta förutom blocket?

Magnus_Andersson skrev:
He he, jag har 3x25A in i kåken så det löser sig nog på nåt sätt i så fall. Skall ta en koll på begagnat så får vi se vad jag hittar. Tips på vart man skall leta förutom blocket?
det kanske inte är huvudsäkringen som är huvudbryet.Du behöver 16A för att bara köra dammsugaren och det har du nog inte överallt i huset.
Spontant låter det smartare o spana in Tradera o Blocket efter begagnade maskiner med verktygsuttag.

Nimajneb skrev:
det kanske inte är huvudsäkringen som är huvudbryet.Du behöver 16A för att bara köra dammsugaren och det har du nog inte överallt i huset.
På pappret ja... frågan är dock om den där maskinen verkligen förbrukar några 3500W. Skulle inte bli förvånad om den är rejält överspecad!

phl skrev:
På pappret ja... frågan är dock om den där maskinen verkligen förbrukar några 3500W. Skulle inte bli förvånad om den är rejält överspecad!
Varför chansa?

är man uppe i dessa prisklasser o funderar kan man ju tom satsa på en ny Festool CTL26.
Den kostar knappt 5k.

Jag håller med, men jag förstår oxo om TS redan har tänjt lite på budgeten för att få tag på en rejäl maskin. Tyvärr är min erfarenhet av kinamaskiner att de inte är rejäla, ej heller konsumentvarianterna av Kärcher och Nilfisks grovdammsugare.

Jag hade ju kanske inte tänkt lägga så mycket, men kan detta vara något:

http://www.blocket.se/halland/Stoftavskiljare_Pullman_Ermator_S1300_29621537.htm?ca=15&w=3

Jag tänkte använda maskinen till att suga damm när jag knackar puts från väggarna i källaren. Det dammar nåt överjävligt. Sen vill jag förstås också kunna ha den till verktygsmaskinerna. Denna lär ju troligtvis inte kunna suga vatten, vilket är en nackdel när man spolat av golvet...

klart vettigare än jula.
butiken ska vara bra o handla ifrån, men låt dig inte luras av prissättningen... finns lite billigare i tex tyskland

Redigerat:
Om du säger det så, det var nog jag som först nämnde "kinamaskin" :) Min rekommendation står dock fortfarande fast.

Klankar även jag ned på Jula maskinen och tycker som jag skrivit ovan att det inte är ett bra köp av flera anledningar.
Därför faststår även min rekommendation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.