Hej

Så hände det, dottern råkade välta ut ett glas med äpplejuice rakt över vårt uttag i köksön.

Det är ett Bachmann Twist, jordfelsbrytaren slog. Så allt gott där, har nu låtit den torka ut i några dagar. Men är lite orolig för att använder igen, jag är lite rädd för att det pga sockret i juicen geggat ihop sig i innanmätet och risken för varmkärning eller likande är stor. Vad säger ni, använd eller köpa nytt?

Använd.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
E etompau skrev:
Använd.
Nice, det borde vara lungt eller?

tommib
Jag skulle säga ta isär och rengör, men det beror lite på hur svårt det är.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle säga ta isär och rengör, men det beror lite på hur svårt det är.
Inte helt lätt att plocka isär den jäklen, ska se om jag ens får bort den första...... tightfit.. :D

tommib tommib skrev:
Jag skulle säga ta isär och rengör
Jag skulle montera bort det och duscha det grundligt. Kanske få ligga i blöt några timmar också. Skaka ur det så gott det går och torka det i ugnen på sisådär 40-50 grader under några timmar.

Även om det verkar fungera nu kan det börja strula när juicen "kläggar till sig".

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
tommib
Risken är som du själv redan förstått framför allt sockret i äppeljuicen. Om kontaktytorna är nersmetade med det kommer det leda till sämre kontakt, varmgång och ytterligare sämre kontakt. Sockret i sig förkolnar också och kan leda till överledning och kortslutning. Till slut kan detta leda till brand, eller åtminstone att uttaget går sönder.

Rengöring bör företrädesvis ske med något som tar bort sockerresterna utan att lämna spår efter sig. T-röd är troligen ett bra alternativ. Man måste se till att uttaget är ordentligt torrt innan man kopplar in elen dock.

Detta är en anledning till att denna typ av uttag är korkade. De är visserligen snygga, men korkade, som så ofta när design och utseende får trumfa funktion.

Eller: ring försäkringsbolaget och ta det på "drulle"-försäkringen.
Den lär täcka installationen med.

Beställer en ny, kostar 700kr. Inte värt att riskera i min mening. Den kopplas in med en vanlig stickkontakt så det är relativt enkelt att byta,det enda som blri svårt är att få bort den gamla. Det var en riktigt tight fit...

Bra,håller med! Byte är bättre när den inte var farligt dyr.

L least skrev:
Bra,håller med! Byte är bättre när den inte var farligt dyr.
Håller inte med. ;) Varför slösa bort 700:- för lite juice som bara är att skölja bort? :thinking:

• Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Du behöver inte hålla med.

• Gilla
Troligen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.