Någon föreslog aluminium jordkabel som bara kostar hälften så mycket. Jag hittar inte inlägget.
Några synpunkter på detta. Kabel skall dras från växellikriktaren vid solcellerna och till huvudcentralen 60-70 m
Några problem med aluminiumkabel
Några synpunkter på detta. Kabel skall dras från växellikriktaren vid solcellerna och till huvudcentralen 60-70 m
Några problem med aluminiumkabel
Nej, egentligen inte. Det kräver anslutningsplintar i ändarna som är godkända för aluminium men det är inget större problem.
Du kommer väldigt snabbt upp i area dock, tror minsta AKKJ är 50x3+15 eller så. Då får du ev lägga grövre markrör om du ska ha ett sådant.
Du kommer väldigt snabbt upp i area dock, tror minsta AKKJ är 50x3+15 eller så. Då får du ev lägga grövre markrör om du ska ha ett sådant.
Försumbar är den inte. Jämför FXQJ 4x25/16 mot AXQJ 4x50/15. Skillnad i ytterdiameter är cirka 3mm, dock är alukabeln lättare. Skillnaden i pris är stor. ALU-kabeln tillåter dock ett högre effektuttag. TS bör dock gå på koppar, ALU under 50mm2 förekommer i princip inte i sverige.
TackJ Johan456 skrev:
Grossisterna har även alu 25mm2, eftersom jag mindes totalt fel har jag kollat och jag betalar lite väl 30:-/m hos Ahlsell för 0007350 som är N1XE-AR 4G25 1KV (aluminium) och för 0030955 som är N1XV-R 4G16 ca 90:-/m (koppar). Det är en markant skillnad i pris.
I TS fall passar Cu 16 eller Al 25 bra på alla sätt varken klenare eller grövre är lämpligt tekniskt och ekonomiskt sett. Det man bör se upp med i fallet Al är att man inte får problem med inomhusförläggning vid N1XE välj därför N1XV eller om man står under LBK regler och inte bara går i mark AXQJ. Prismässigt faller alltid Al bra ut vid areor >= 16 mm2 Cu likvärdigt 25 mm2 Al som elmont visade tidigare.
Jag har kommit fram till en aluminiumkabel
Jordkabel SE-N1XE-AR 1kV, Nexans
SE-N1XE-AR 5G25 (*5)K11)
Är det ett bra kabel?
100 m behövs
60-65 m i jord resterande inomhus
Skall jag lägga den i gul 50 mm. skyddsslang eller direkt i jorden
Skall nog lägga slang för datakabel när jag ändå gräver. Förslag på datakabel?
Jordkabel SE-N1XE-AR 1kV, Nexans
SE-N1XE-AR 5G25 (*5)K11)
Är det ett bra kabel?
100 m behövs
60-65 m i jord resterande inomhus
Skall jag lägga den i gul 50 mm. skyddsslang eller direkt i jorden
Skall nog lägga slang för datakabel när jag ändå gräver. Förslag på datakabel?
Det beror på att ytterhöljet dvs E i N1XE är samma som i vattenrör typ PEM dvs PE och det ger inte rätt brandspridningsklass för att förläggas inomhus. Det har alltså inte med aluminium att göra däremot är vanligtvis den typen grövre kablar med aluminiumledare av ekonomiska skäl. De är däremot lämpliga för jordkabel pga att materialet är robust tål nedplöjning och är vattentätt.Magnus E K skrev:
I kabel N1XV är höljet i beteckningen V dvs PVC och i de här fallen då även utförda så de inte underhåller brand. Passar också bra för jordkabel men är inte lika vattentätt det är ibland en liten brist samma med mekaniska egenskaperna lite mindre tåligt.