Hej!

Efter en badrumsrenovering så drog jag igång bastuaggregatet på prov, det kickade igång och det blev rätt varmt. Men nästa gång jag skulle använda det så var det stendött. Har haft elektrikern som monterade aggregatet här, han bekräftade att ström kommer in rätt men han avsade sig att felsöka aggregatet pga bristande expertis.
Tylö hänvisar till återförsäljare och återförsäljaren tyckte ”har du inte köpt det här? Fan vet, ring en elektriker”

Renoveringen var efter en vattenskada och aggregatet är sparat från innan renoveringen. Det satt i huset när vi köpte det. Ett Tylö Combi.

En tanke är överhettningsskyddet, men jag vet inte riktigt hur jag bekräftar det. Bifogar bild.

Om jag håller in reset så går ström genom mitten uppe/nere. Vänster uppe/nere och höger uppe/nere har alltid kontakt. Ska det fungera så eller indikerar det att det är förbrukat?

tacksam för tips både om hur jag kan lösa det och kompetent firma i Stockholmsområdet som kan felsöka/laga.

• Interiör av Tylö bastuaggregat med elektriska kablar, kontakter och reset-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ClasseClas
Oftast ska knappen på överhettningsskydd tryckas in ordentligt så att det klickar till. Prova med en mejsel så du får tillräckligt med kraft. Ibland kan överhettningsskydden vara ev engångstyp och ska de bytas ut. Kolla i manualen vad som gäller och kolla ev med Tylö centralt.

• Gilla
Thomas_D
  • Laddar…
Tack Clas, det var precis vad som behövdes för överhettningsskyddet. Nu går det ström genom som det ska. Tyvärr så sparkade det inte liv i aggregatet :(

Fick privat tips om en elektriker som kan sin sak. Kan återkomma här om han löser problemet för mig.

ClasseClas
Har du en extern panel till aggregatet eller är det rattar på aggregatet? Bastuaggregat brukar vara rätt enkelt konstruerade så det är inte så mkt att felsöka på, möjligtvis med undantag för en extern elektronisk panel.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Har du en extern panel till aggregatet eller är det rattar på aggregatet? Bastuaggregat brukar vara rätt enkelt konstruerade så det är inte så mkt att felsöka på, möjligtvis med undantag för en extern elektronisk panel.
Det är knappar på aggregatet, ingen extern panel. Tyvärr inte vred utan touchknappar.

ClasseClas
Det verkar som det här aggregatet har en extern temperatursensor. Om den inte är inkopplad så lär överhettningsskyddet lösa ut till slut. Det är kanske det som har hänt för dig. Hoppas att du får ordning på aggregatet med din elektriker.

• Gilla
discodogge
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det verkar som det här aggregatet har en extern temperatursensor. Om den inte är inkopplad så lär överhettningsskyddet lösa ut till slut. Det är kanske det som har hänt för dig. Hoppas att du får ordning på aggregatet med din elektriker.
Åh, intressant. Var hittade du det? Tänker att det kanske finns mer att läsa på samma plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.