1 668 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Jordelbrytare
Sida 1 av 2
Hejsan
Jag letar egentligen efter ett ja/nej svar.
Jag vet inte om mitt eluttag har en jordelbrytare. Om jag köper en jordelbrytare som jag kopplar mellan uttag och stickkontakt, kan det då¨skapa problem om kontakten redan har en inbyggd?
Sidenote: Det finns ingen jordelbrytare i eller bredvid proppskåpet
Tack på förhand
Jag letar egentligen efter ett ja/nej svar.
Jag vet inte om mitt eluttag har en jordelbrytare. Om jag köper en jordelbrytare som jag kopplar mellan uttag och stickkontakt, kan det då¨skapa problem om kontakten redan har en inbyggd?
Sidenote: Det finns ingen jordelbrytare i eller bredvid proppskåpet
Tack på förhand
Det enkla svaret är att det inte är något problem med flera Jordfelsbrytare.
Det något mer invecklade svaret är; varför undrar du?
Ett uttag med jordfelsbrytare har en text som berättar att det finns en, samt en återställningsknapp. Var sitter detta uttag? Varför vill du ha en jordfelsbrytare?
Det något mer invecklade svaret är; varför undrar du?
Ett uttag med jordfelsbrytare har en text som berättar att det finns en, samt en återställningsknapp. Var sitter detta uttag? Varför vill du ha en jordfelsbrytare?
Även om ett uttag redan skyddas av en jordfelsbrytare, så tror jag inte att om man har ytterligare en (lös) jordfelsbrytare för ett eluttag, att det ställer till problem. Det blir klart kaka på kaka. Någon av dem kommer att bryta först, om felström skulle uppstå, och då gör den andra ingen som helst nytta.
Inte står det någon text på alla eluttag, som skyddas av jordfelsbrytare. Man kan ju ha en jordfelsbrytare i elcentralen som skyddar alla förbrukare på den elcentralen. Men, klart om själva eluttaget är försedd med egen jordfelsbrytare, så kan det nog stå på själva uttaget.
Om du är osäker på om ett eluttag skyddas av jordfelsbrytaren i din elcentral(om du har jordfelsbrytare där) kan du lösa ut den, och se om spänningen faller bort i uttaget i fråga.
Inte står det någon text på alla eluttag, som skyddas av jordfelsbrytare. Man kan ju ha en jordfelsbrytare i elcentralen som skyddar alla förbrukare på den elcentralen. Men, klart om själva eluttaget är försedd med egen jordfelsbrytare, så kan det nog stå på själva uttaget.
Om du är osäker på om ett eluttag skyddas av jordfelsbrytaren i din elcentral(om du har jordfelsbrytare där) kan du lösa ut den, och se om spänningen faller bort i uttaget i fråga.
Redigerat:
TS skriver tydligt att det inte finns en JFB i centralen. Uttag med integrerad jordfelsbrytare kommer definitivt ha en text om det, bl.a. utlösningsström. Dessutom finns en återställningsknapp och en testknapp.Arnodt skrev:Inte står det någon text på alla eluttag, som skyddas av jordfelsbrytare. Man kan ju ha en jordfelsbrytare i elcentralen som skyddar alla förbrukare på den elcentralen. Men, klart om själva eluttaget är försedd med egen jordfelsbrytare, så kan det nog stå på själva uttaget.
TS: Är detta relaterat till din tvättmaskin i badrummet? I så fall får det inte förekomma ett uttag alls i badrummet utan JFB. Kan du lägga upp bilder på uttaget samt elcentralen? Eller ring en elektriker.
Ja det handlar om badrummet. Kontakten är i ett badrumsskåp med inbyggda lysrör. Jag har bett fastighetsskötaren att kika på det och han sa att han helt enkelt inte vet.... Jag kan ta en bild när jag kommer hem men det finns ingenting på den, den är helt vit och jordad, det är allt jag vet själv.
Och så är skåpet i alla fall 20 år plus gammalt!
Edit: Jag vet även att den är på 220V
Och så är skåpet i alla fall 20 år plus gammalt!
Edit: Jag vet även att den är på 220V
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Uttag i badumsskåp kan vara av 3 "typer".
1. I äldre installationer förekom s.k rakapparatsuttag. De har en inbyggd isolertransformator som gör att man inte kan få en stöt med mindre än att man sätter en spik i varje hål och tar i båda samtidigt. Dessutom levererar de lägre spänning (115V tror jag). Ett rakapparats uttag ger max 150 - 250 milliAmpere. Alltså helt oanvändbart till allat annat än rakapparat, eller möjligen tandborstladdare. Rakapparatsuttag har i princip helt utgått ur sortimentet sedan ca. 30 år.
2. Det har tillverkats badrumsskåp med inbyggd jordfelsbrytare, den har då ofta sin testknapp lite halvt dold, men åtkomlig.
3 det vanligaste idag är skåp med ett vanligt uttag, man får hålla med separat jordfelsbrytare, ex. vid elcentralen.
Det är ganska vanligt att folk med begränsad elkunskap köper ett skåp med uttag för att byta ut ett äldre skåp utan uttag, eller med gammalt rakapparatsuttag, utan att inse att man då skapar en farlig situation.
1. I äldre installationer förekom s.k rakapparatsuttag. De har en inbyggd isolertransformator som gör att man inte kan få en stöt med mindre än att man sätter en spik i varje hål och tar i båda samtidigt. Dessutom levererar de lägre spänning (115V tror jag). Ett rakapparats uttag ger max 150 - 250 milliAmpere. Alltså helt oanvändbart till allat annat än rakapparat, eller möjligen tandborstladdare. Rakapparatsuttag har i princip helt utgått ur sortimentet sedan ca. 30 år.
2. Det har tillverkats badrumsskåp med inbyggd jordfelsbrytare, den har då ofta sin testknapp lite halvt dold, men åtkomlig.
3 det vanligaste idag är skåp med ett vanligt uttag, man får hålla med separat jordfelsbrytare, ex. vid elcentralen.
Det är ganska vanligt att folk med begränsad elkunskap köper ett skåp med uttag för att byta ut ett äldre skåp utan uttag, eller med gammalt rakapparatsuttag, utan att inse att man då skapar en farlig situation.
Då ska du ta in en elektriker snarast som får installera en jordfelsbrytare åt dig. Det är ett relativt snabbt ingrepp förutsatt att det inte finns felkopplingar eller andra fel i anläggningen (och om det finns så var det bra att hitta dem i alla fall). Det är inget hinder om du har ett gammalt "proppskåp", då sätter man jordfelsbrytaren i en kapsling bredvid. Det är inte heller ett hinder om uttagen är ojordade, det fungerar lika bra ändå.
Angående uttaget i badrummet så ska det vara jordat och sitta enligt moderna elinstallationsregler. Det är totalförbjudet med uttag i badrummet som inte skyddas av jordfelsbrytare. Jag tror inte att det räcker med ett uttag med inbyggd JFB. Skåp som hempularen pratar om ovan har jag aldrig sett men jag betvivlar inte att de funnits. Som anslutning för en tvättmaskin är det inget jag skulle vilja ha. Extern JFB, som du började tråden med att fråga om, är inte tillåtet.
Angående uttaget i badrummet så ska det vara jordat och sitta enligt moderna elinstallationsregler. Det är totalförbjudet med uttag i badrummet som inte skyddas av jordfelsbrytare. Jag tror inte att det räcker med ett uttag med inbyggd JFB. Skåp som hempularen pratar om ovan har jag aldrig sett men jag betvivlar inte att de funnits. Som anslutning för en tvättmaskin är det inget jag skulle vilja ha. Extern JFB, som du började tråden med att fråga om, är inte tillåtet.
Badrumsskåp med inbyggd JFB kan man köpa överallt där man säljer badrumsskåp och den inbyggda JFB duger utmärkt för att fylla dagens krav. Det som gör att "folk" inte köper skåp med inbyggd JFB är helt enkelt priset då dom med JFB brukar kosta 2-3000:- mer. Och då är det troligen billigare att montera en i/vid centralen
För forumets mer känsliga läsare skadar det inte att tillägga att separata JFB för enstaka uttag inte längre fyller dagens krav i badrum. Dvs man kan inte helt regelrätt installera såna nu och det finns som sagt ingen anledning heller utan att skydda hela anläggningen istället.elmont skrev:Badrumsskåp med inbyggd JFB kan man köpa överallt där man säljer badrumsskåp och den inbyggda JFB duger utmärkt för att fylla dagens krav. Det som gör att "folk" inte köper skåp med inbyggd JFB är helt enkelt priset då dom med JFB brukar kosta 2-3000:- mer. Och då är det troligen billigare att montera en i/vid centralen