Byggahus.se
Ja, definitivt internt fel i kompressorn.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja, definitivt internt fel i kompressorn.
Det måste betyda att tidigare ägare inte kan ha haft fungerande jordfelsbrytare (eller fungerande jord på uttaget).

Eller att kompressorn gått sönder under transport…

Eller att säljaren ljugit?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja det ska aldrig vara utslag mot höljet. Hur såg den mosade kabeln ut?

Nä dina slutsatser är riktiga. Tråkigt. Men bra jobbat. Ta och reklamera den till säljaren enligt köplagen eller vad den heter. Du kan läsa mer på hallå konsument.
 
De kablarna såg inte konstiga ut däremot nollan till kondensatorn som såg bränd ut, plasten var helt torr och smusslades sönder när jag drog i den, sprucken och tydligt bränd!

När vi kopplade in var det inget som luktade bränt etc så den måste ha smällt innan vi fick enheten… den gick alltså i den svarta kabeln på andra bilden
 
  • Hand håller gulkabel med flat spadekontakt nära en elektronisk apparat med mätinstrument och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre mekaniken av en apparat med metallkomponenter, ledningar och cylindriska delar. Reparations- eller underhållssituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tillägga att enligt säljaren hade han kört enheten hela dagen en dag innan jag hämtade den.

När jag hämtade det frågade han om jag ville koppla in den och se att den funka, det gjorde jag inte. Jag tänkte att även om den startar kan jag inte se om den kyler / fryser ordentligt etc ändå om jag inte väntar kvar ett dygn….

Svårt att köpa begagnade vitvaror :( skulle behövt ha med mig portabel jordfelsbrytare och sovit över ett dygn
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Kan tillägga att enligt säljaren hade han kört enheten hela dagen en dag innan jag hämtade den.

När jag hämtade det frågade han om jag ville koppla in den och se att den funka, det gjorde jag inte. Jag tänkte att även om den startar kan jag inte se om den kyler / fryser ordentligt etc ändå om jag inte väntar kvar ett dygn….

Svårt att köpa begagnade vitvaror :( skulle behövt ha med mig portabel jordfelsbrytare och sovit över ett dygn
Ja, det är vanskligt. Jag brukar alltid provköra varor jag säljer när de hämtar. Så alla är överens om funktionen. Blir svårt att reklamera annars också, visst du får inte en fungerande kyl, å andra sidan kan det också vara så att du med transport förstörd säljaren kylskåp... Så utan funktionstest får man kanske ta det som läropengar. Hoppas det inte va dyrt!
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, det är vanskligt. Jag brukar alltid provköra varor jag säljer när de hämtar. Så alla är överens om funktionen. Blir svårt att reklamera annars också, visst du får inte en fungerande kyl, å andra sidan kan det också vara så att du med transport förstörd säljaren kylskåp... Så utan funktionstest får man kanske ta det som läropengar. Hoppas det inte va dyrt!
Jo, men skulle aldrig komma på tanken att testa säljarens jordfelsbrytare på plats :)
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Jo, men skulle aldrig komma på tanken att testa säljarens jordfelsbrytare på plats :)
Prova med att skrapa bort all som är bränt om det går utan att något annat kommer i kontakt med varandra, bränd plast leder spänning. Hur var det, löste JFV direkt när du satte i stickproppen, koppla ut kondingen och prova
 
J jonaserik skrev:
Prova med att skrapa bort all som är bränt om det går utan att något annat kommer i kontakt med varandra, bränd plast leder spänning. Hur var det, löste JFV direkt när du satte i stickproppen, koppla ut kondingen och prova
Fast det hjälper väl inte att ta bort plasten då jag redan har resistans mellan kondensatorns nolla och höljet? Det får jag ju utan ens enda kabel kopplad….

Första gången den kopplades in tog det ca 10 sek innan JFB löste ut, efter det löste den i princip direkt. Testade sedan ca ett dygn senare i ett annat uttag där den gick i 10 sek sen av, nästa gång löste den direkt.
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Fast det hjälper väl inte att ta bort plasten då jag redan har resistans mellan kondensatorns nolla och höljet? Det får jag ju utan ens enda kabel kopplad….

Första gången den kopplades in tog det ca 10 sek innan JFB löste ut, efter det löste den i princip direkt. Testade sedan ca ett dygn senare i ett annat uttag där den gick i 10 sek sen av, nästa gång löste den direkt.
Svårt på avstånd att felsöka och försöka ge info av någon på forumet, till någon, där är ett problemet.
 
J jonaserik skrev:
Svårt på avstånd att felsöka och försöka ge info av någon på forumet, till någon, där är ett problemet.
Jo absolut, men baserat på min mätning av från stiften på kompressorn till höljet betyder väl att kompressorn är trasig?

Eller teoretiskt skulle någon kabel inne i kylen kunna vara skadad, nudda något metalliskt som i sin tur har kontakt med kompressorn?
 
A avh67f skrev:
[länk]

Din ide om att ha med en portabel jfb vid köp av begagnade varor är faktiskt en bra ide. Den hade löst ut om säljaren haft ett jordat uttag att prova i.
Har en sån här, kanske inte jättepoppis att göra det strömlöst hos säljaren dock :)
 
  • Eluttagstestare inkopplad i vägguttag, visar två tända ljus, indikerar möjlig elstatus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PetrusLingonsylt skrev:
Jo absolut, men baserat på min mätning av från stiften på kompressorn till höljet betyder väl att kompressorn är trasig?

Eller teoretiskt skulle någon kabel inne i kylen kunna vara skadad, nudda något metalliskt som i sin tur har kontakt med kompressorn?
Har du mätt mellan stiften på kompressorn och jord och det var inte bra, så är det nog kört med kompressorn
 
J jonaserik skrev:
Har du mätt mellan stiften på kompressorn och jord och det var inte bra, så är det nog kört med kompressorn
Se dessa 3 bilder. Det är alltså mellan höljet och de respektive stiften. Vet inte vilket som är vilket nu men den som ger 0.04 är väl jorden sen de andra 2 är väl fas och nolla och de borde väl visa 1 om inget är trasigt
 
  • Multimeter visar 7,7 volt, används nära elektriska komponenter, kablar och anslutningar, potentiell felsökning eller testning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 30.3 volt, används för felsökning eller kontroll av elektrisk utrustning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital multimeter visar 0,04 volt, används för att mäta elektrisk komponent i rörig miljö, eventuellt felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.