2 328 läst · 53 svar
2k läst
53 svar
Jordat kylskåp löser ut JFB ej ojordat
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Ska försöka lite senare att få bort det där plaststskyddet men det sitter en liknande kabel uppe på kretskortet så skulle tro att det är denA avh67f skrev:
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Provade faktiskt att vända proppen då jag läste en annan tråd om det men det hjälpte inte, kan inte se någon kabel fr kondensatorn.J jonaserik skrev:
Är det någon som vet hur man öppnar skyddskåpan vid kompressorn? Det är en skriv jag lossar på men enligt bilden ser det ut som att man ska skruva sen dra den nedåt och sen mot sig?
Under kåpan så är det nog bara ett startrelä som är byggt tillsammans i en kontakt som träs på 3 stift. tveksamt om det är fel där. Men för att kunna hitta felet så måste nog hela skåpets el meggas som det heter.
Det med konding var mer om det fanns någon, men små kompressorer om går lätt, mera på tvättmaskiner/torktumlare/fläktar som är lite tröga i starten.
Det med konding var mer om det fanns någon, men små kompressorer om går lätt, mera på tvättmaskiner/torktumlare/fläktar som är lite tröga i starten.
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Fast kablarna som går in in är ju skavda och en rund kabel som ser ut att ”tvinnats”J jonaserik skrev:Under kåpan så är det nog bara ett startrelä som är byggt tillsammans i en kontakt som träs på 3 stift. tveksamt om det är fel där. Men för att kunna hitta felet så måste nog hela skåpets el meggas som det heter.
Det med konding var mer om det fanns någon, men små kompressorer om går lätt, mera på tvättmaskiner/torktumlare/fläktar som är lite tröga i starten.
Bara jobba på för att hitta något som kan vara orsaken, nu är det JFB söm löser, normalt om det är fasen som kommer i kontakt med jord, så går säkringen sin väg ( kortis ) om noll kommer i kontakt med så löser JFB ytan att en säkring går. Se lite info får du här.P PetrusLingonsylt skrev:
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Egentligen vad du säger är väl att det någonstans sitter en en skadad alternativt lös kardel? som jag ser det verket det gå lopplatJ jonaserik skrev:
El fr väggen > ett EMI filter > till svart box vid kompressor > fr denna box till någon sockerbit som sen går till kretskortet
Men fr den svarta boxen verkar det även gå en elkabel till någon stor runt grej på botten av kylen, ser ut som en stor kondensator
En rund i metall med aluminiumskal och lite texter på och fäst med en mutter i metallen, lossa den, häng den i luften eller på en plastpåse och se om JFB löser.P PetrusLingonsylt skrev:Egentligen vad du säger är väl att det någonstans sitter en en skadad alternativt lös kardel? som jag ser det verket det gå lopplat
El fr väggen > ett EMI filter > till svart box vid kompressor > fr denna box till någon sockerbit som sen går till kretskortet
Men fr den svarta boxen verkar det även gå en elkabel till någon stor runt grej på botten av kylen, ser ut som en stor kondensator
Verkar vara någon typ av EKK eller EKLK som vridits och pressats ihop. Ser nästan dubbelvikt ut på nedersta bilden fast det kanske är en synvilla. Du borde byta ut den mot en flexibel kabel när du ändå håller på. Den ser inte ut att må så bra.P PetrusLingonsylt skrev:
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Ja, vilket är konstigt då den kabeln är ”original” och enbart går inne bakom gallret baktill kylen, exempelvis om man skulle vrida på strömkabeln osv bör inte den kabeln röra sig så någon fysisk påverkar bör inte kunna ske om man inte plockar av gallret baktill och tidigare ägare hade inte gjort något sånt och enheten skulle inte ha varit på service…A avh67f skrev:
Problemet är att jag inte vet ur jag får loss det svarta skyddslocket jag la upp bild på tidigare verkar i princip sitta någon form att clip i metall som håller fast det fr kompressorn
Vid grön markering har jag lossat en skruv men sen vet jag inte hur man gör
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Har mätt resistans och får värden mellan jord och nolla när kylen är av, vet dock inte hur man ska tolka värderna alltså om det är total kortslutning mellan nolla och jord någonstans eller om det är någon form av ”läckström” vad finns det för tumregler?
Ställer jag in resistansen på 200 på multimeter visar den va 11 mellan jord och nolla, någon som har någon teori?
Ställer jag in resistansen på 200 på multimeter visar den va 11 mellan jord och nolla, någon som har någon teori?
Mäter du på kylskåpet anslutnngskabel får du ingångsresitansen på nätaggregatet som driver elektronik. Isolationsmätning sker med secialinstrument som ger en vöxelspänning på 250-500V. Då mäter man inte heller ingången på känslig elektronik utan ex mellan fas och jord på kompressor. Exempelvis kan en tidigare överhettad kompressor att ge utslag under 10 kohm då ger det en felström på 30mA som triggar eller utlöser jfb
Vilken var enheten på instrumentet? Om man mäter med en isolationsprovare mellan nolla och jord i en apparat kan man vara nöjd om man får ett resultat på 10 megaohm eller mer. Med en vanlig multimeter får man inget utslag alls om det inte är ett stort fel.P PetrusLingonsylt skrev:Har mätt resistans och får värden mellan jord och nolla när kylen är av, vet dock inte hur man ska tolka värderna alltså om det är total kortslutning mellan nolla och jord någonstans eller om det är någon form av ”läckström” vad finns det för tumregler?
Ställer jag in resistansen på 200 på multimeter visar den va 11 mellan jord och nolla, någon som har någon teori?
Kan du hitta var detta jordfel finns så kanske det går att åtgärda.
Medlem
· Stockholm
· 74 inlägg
Okej dessa bilder får tala för sig själva, det är alltså 3 resistansmätningar från de tre anslutningspunkterna på kompressorn och om jag inte tänker fel är det väl ett utslag för mycket….
Finns inga andra inkommande kablar osv på kompressorn just nu så jag tänker att det måste vara fel inne i kompressorn om det finns resistans mellan chassi och 2 st punkter? (Förmodar nolla och jord)
Eller tänker jag fel om jag säger att med nuvarande info/mätning måste felet vara i kompressorn?
Finns inga andra inkommande kablar osv på kompressorn just nu så jag tänker att det måste vara fel inne i kompressorn om det finns resistans mellan chassi och 2 st punkter? (Förmodar nolla och jord)
Eller tänker jag fel om jag säger att med nuvarande info/mätning måste felet vara i kompressorn?