Byggahus.se
Kommer du åt att se om den ihoptryckta slangen eller kabeln under jorden innehåller skadade ledare? Kan inte riktigt se ens om det är en elkabel på bilden.
 
A avh67f skrev:
Kommer du åt att se om den ihoptryckta slangen eller kabeln under jorden innehåller skadade ledare? Kan inte riktigt se ens om det är en elkabel på bilden.
Ska försöka lite senare att få bort det där plaststskyddet men det sitter en liknande kabel uppe på kretskortet så skulle tro att det är den
 
Har du provat med att vända på stickproppen. Nu är jag inte säker, finns det en kondensator som är med plåthölje kan en sådan lösa JFB, den sitter då med en mutter i plåten. Enkelt att hänga i luften.
 
J jonaserik skrev:
Har du provat med att vända på stickproppen. Nu är jag inte säker, finns det en kondensator som är med plåthölje kan en sådan lösa JFB, den sitter då med en mutter i plåten. Enkelt att hänga i luften.
Provade faktiskt att vända proppen då jag läste en annan tråd om det men det hjälpte inte, kan inte se någon kabel fr kondensatorn.

Är det någon som vet hur man öppnar skyddskåpan vid kompressorn? Det är en skriv jag lossar på men enligt bilden ser det ut som att man ska skruva sen dra den nedåt och sen mot sig?
 
  • Närbild på en svart plastdel, möjligen del av en maskin eller elektronisk apparat, med suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kompressionsmotor med kablar och kopparrör, möjligtvis från ett kylskåp eller en luftkonditionerenhet. Dustigt och oorganiserat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under kåpan så är det nog bara ett startrelä som är byggt tillsammans i en kontakt som träs på 3 stift. tveksamt om det är fel där. Men för att kunna hitta felet så måste nog hela skåpets el meggas som det heter.
Det med konding var mer om det fanns någon, men små kompressorer om går lätt, mera på tvättmaskiner/torktumlare/fläktar som är lite tröga i starten.
 
J jonaserik skrev:
Under kåpan så är det nog bara ett startrelä som är byggt tillsammans i en kontakt som träs på 3 stift. tveksamt om det är fel där. Men för att kunna hitta felet så måste nog hela skåpets el meggas som det heter.
Det med konding var mer om det fanns någon, men små kompressorer om går lätt, mera på tvättmaskiner/torktumlare/fläktar som är lite tröga i starten.
Fast kablarna som går in in är ju skavda och en rund kabel som ser ut att ”tvinnats”
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Fast kablarna som går in in är ju skavda och en rund kabel som ser ut att ”tvinnats”
Bara jobba på för att hitta något som kan vara orsaken, nu är det JFB söm löser, normalt om det är fasen som kommer i kontakt med jord, så går säkringen sin väg ( kortis ) om noll kommer i kontakt med så löser JFB ytan att en säkring går. Se lite info får du här.
 
J jonaserik skrev:
Bara jobba på för att hitta något som kan vara orsaken, nu är det JFB söm löser, normalt om det är fasen som kommer i kontakt med jord, så går säkringen sin väg ( kortis ) om noll kommer i kontakt med så löser JFB ytan att en säkring går. Se lite info får du här.
Egentligen vad du säger är väl att det någonstans sitter en en skadad alternativt lös kardel? som jag ser det verket det gå lopplat

El fr väggen > ett EMI filter > till svart box vid kompressor > fr denna box till någon sockerbit som sen går till kretskortet

Men fr den svarta boxen verkar det även gå en elkabel till någon stor runt grej på botten av kylen, ser ut som en stor kondensator
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Egentligen vad du säger är väl att det någonstans sitter en en skadad alternativt lös kardel? som jag ser det verket det gå lopplat

El fr väggen > ett EMI filter > till svart box vid kompressor > fr denna box till någon sockerbit som sen går till kretskortet

Men fr den svarta boxen verkar det även gå en elkabel till någon stor runt grej på botten av kylen, ser ut som en stor kondensator
En rund i metall med aluminiumskal och lite texter på och fäst med en mutter i metallen, lossa den, häng den i luften eller på en plastpåse och se om JFB löser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PetrusLingonsylt skrev:
Fast kablarna som går in in är ju skavda och en rund kabel som ser ut att ”tvinnats”
Verkar vara någon typ av EKK eller EKLK som vridits och pressats ihop. Ser nästan dubbelvikt ut på nedersta bilden fast det kanske är en synvilla. Du borde byta ut den mot en flexibel kabel när du ändå håller på. Den ser inte ut att må så bra.
 
A avh67f skrev:
Verkar vara någon typ av EKK eller EKLK som vridits och pressats ihop. Ser nästan dubbelvikt ut på nedersta bilden fast det kanske är en synvilla. Du borde byta ut den mot en flexibel kabel när du ändå håller på. Den ser inte ut att må så bra.
Ja, vilket är konstigt då den kabeln är ”original” och enbart går inne bakom gallret baktill kylen, exempelvis om man skulle vrida på strömkabeln osv bör inte den kabeln röra sig så någon fysisk påverkar bör inte kunna ske om man inte plockar av gallret baktill och tidigare ägare hade inte gjort något sånt och enheten skulle inte ha varit på service…

Problemet är att jag inte vet ur jag får loss det svarta skyddslocket jag la upp bild på tidigare verkar i princip sitta någon form att clip i metall som håller fast det fr kompressorn

Vid grön markering har jag lossat en skruv men sen vet jag inte hur man gör
 
  • Del av maskin med kopparledningar och elektriska komponenter. Närkontakt, otydlig kontext, teknisk apparatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har mätt resistans och får värden mellan jord och nolla när kylen är av, vet dock inte hur man ska tolka värderna alltså om det är total kortslutning mellan nolla och jord någonstans eller om det är någon form av ”läckström” vad finns det för tumregler?

Ställer jag in resistansen på 200 på multimeter visar den va 11 mellan jord och nolla, någon som har någon teori?
 
Mäter du på kylskåpet anslutnngskabel får du ingångsresitansen på nätaggregatet som driver elektronik. Isolationsmätning sker med secialinstrument som ger en vöxelspänning på 250-500V. Då mäter man inte heller ingången på känslig elektronik utan ex mellan fas och jord på kompressor. Exempelvis kan en tidigare överhettad kompressor att ge utslag under 10 kohm då ger det en felström på 30mA som triggar eller utlöser jfb
 
P PetrusLingonsylt skrev:
Har mätt resistans och får värden mellan jord och nolla när kylen är av, vet dock inte hur man ska tolka värderna alltså om det är total kortslutning mellan nolla och jord någonstans eller om det är någon form av ”läckström” vad finns det för tumregler?

Ställer jag in resistansen på 200 på multimeter visar den va 11 mellan jord och nolla, någon som har någon teori?
Vilken var enheten på instrumentet? Om man mäter med en isolationsprovare mellan nolla och jord i en apparat kan man vara nöjd om man får ett resultat på 10 megaohm eller mer. Med en vanlig multimeter får man inget utslag alls om det inte är ett stort fel.

Kan du hitta var detta jordfel finns så kanske det går att åtgärda.
 
Okej dessa bilder får tala för sig själva, det är alltså 3 resistansmätningar från de tre anslutningspunkterna på kompressorn och om jag inte tänker fel är det väl ett utslag för mycket….

Finns inga andra inkommande kablar osv på kompressorn just nu så jag tänker att det måste vara fel inne i kompressorn om det finns resistans mellan chassi och 2 st punkter? (Förmodar nolla och jord)

Eller tänker jag fel om jag säger att med nuvarande info/mätning måste felet vara i kompressorn?
 
  • Multimeter som visar 30.3 volt, används för att mäta elektriska komponenter inne i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar spänning, används på apparatens komponenter, dammigt, underhållsarbeten eller felsökning pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronik reparation, multimetrar, inre delar av utrustning, mätning, komplexa kablar, tekniskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.