För ca två år sedan satte jag spotlights runt huset, 22st.
Dessa är 1x3w 350mA

Uppdelade på tre st Jolly Maxi med synkkabel mellan (8+7+7).

För ca ett år sedan så slutade två av slingorna att fungera, misstänker åskan men vet ej varför inte alla tre slutade att fungera dock.

Nu har den sista slingan slutat att fungera igen. Köpte ny Jolly och ersatte, men slingan fungerar fortfarande inte.
Har ej kollat kopplingarna mellan varje spotlights men är rätt så säker på att detta inte är felet.

Varför slutar jollysarna att fungera, och varför får jag inte igång det när jag byter ut mot en ny?

Tips/idéer?

Jag har inga svar, kan bara gissa. Visst kan åskan vara en faktor. Den gillar långa ledningar, men om antingen LED-slingan eller nätmatningen skulle fungera som en antenn i praktiken törs jag inte säga. Samtidigt är det uppenbart något fel då du förbrukar ett onormalt antal, och nu troligen också råkat ut för en trasig lampa. Det är ju seriekopplat så avbrott i en LED släcker allihop. Där finns nog inga alternativ än att kortsluta varje lampa till du hittar den trasiga.

Sedan kan det vara läge att montera överspänningsskydd och transientskydd för att se om livslängden ökar. En sån här på primärsidan nära jollyn skulle funka, men den kostar skjortan... Bättre då att köpa varistorer på Elfa eller skrota ett plugin-överspänningsskydd från Kjell och installera fast.
Överspänningsskydd med informationsetikett och anslutna ledningar avbildat mot vit bakgrund.

Du skulle ev behöva nåt liknande på sekundärsidan. Där kanske ett lite billigare transientskydd gör viss verkan mot inducerade spänning från åskan.
http://www.elbutik.se/product.html/elkos-transientskydd

Men det är chansningar som sagt så lägg inte ut för mycket pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.