1 120 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
JFB på matning.
Hallåja..
Kan man sätta en egen JFB på en femledaare som kommer från en central som är skyddad av en JFB. Jag tror alltså att hela centralen går över en JFB, en trefasgrupp är utdragen till ett garage/tvättstuga. Kan man då sätta en egen JFB ute i garaget som bara tar den efterföljande anläggningen.
Har fått förklarat på telefon hur det ser ut så jag hoppas min beskrivning är rätt.
Kan man sätta en egen JFB på en femledaare som kommer från en central som är skyddad av en JFB. Jag tror alltså att hela centralen går över en JFB, en trefasgrupp är utdragen till ett garage/tvättstuga. Kan man då sätta en egen JFB ute i garaget som bara tar den efterföljande anläggningen.
Har fått förklarat på telefon hur det ser ut så jag hoppas min beskrivning är rätt.
Då får du lägga den gruppledningen utanför befintlig JFB, antar det är någon form av klenare kabel kanske 5G2,5 då den har egen avsäkring?
Annars har du ju redan skyddet, bara att du måste återställa i huvudcentralen men det ska väl inte lösa så mycket.
Annars har du ju redan skyddet, bara att du måste återställa i huvudcentralen men det ska väl inte lösa så mycket.
Men varför måste den gå utanför befintlig ? Det borde ju inte spela nån roll, eller ?
Det finns ju tex lösa jfb som man sätter i ett uttag, då borde det ju inte funka att
sätta ett sånt i en anläggning med jfb.
Det finns ju tex lösa jfb som man sätter i ett uttag, då borde det ju inte funka att
sätta ett sånt i en anläggning med jfb.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 932 inlägg
Två st JFB med lika egenskaper i serie tillför ingenting. Du kan lika gärna behålla den du har i matande central och strunta i garaget. Det är inte så att den "närmaste" JFBn löser vid ett fel, utan det blir ett lotteri. Men den måste för den delen inte gå utanför, du kan ha två i serie om du vill.
Moderator
· Stockholm
· 57 899 inlägg
Den fyller ingen funktion om gruppen redan är skyddad vid matningen. Får du ett jordfel i garaget så kommer båda jordfelsbrytarna att lösa ut, eller ev. så kommer slumpartat den ena eller andra att lösa ut, lite beroende av hur kraftigt fel det är. Men du kommer alltså med stor sannolikhet att släcka hela anlä'ggningen även om det bara är fel i garaget.
Edit: Bo hann före.
Edit: Bo hann före.
Tack.
Det var egentligen det jag undrade, om det gick utan att den yttre löste ut av nån bakström på nåt sätt som översteg mitt förstånd.
Det var egentligen det jag undrade, om det gick utan att den yttre löste ut av nån bakström på nåt sätt som översteg mitt förstånd.
Vill du absoluta ha dubbla kan du ju köpa en korttidsfördröjd och sätta i huvudcentralen och flytta ut din andra, fördelen är att du har dubbla skydd vid din andra central, den korttidsfördröjda kanske missar nån "tjuvutlösning" där dn vanliga hinner reagera, nackdelen är att den är ganska dyr, minst 1000 spänn skulle jag tro och ger troligen liten eventuell vinst.
Redigerat:
Den lösningen känns lite tveksam eftersom jfb i huset troligtvis skyddar en del ''kritiska'' vägguttag i t.ex badrum.Slugge skrev:Vill du absoluta ha dubbla kan du ju köpa en korttidsfördröjd och sätta i huvudcentralen och flytta ut din andra, fördelen är att du har dubbla skydd vid din andra central, den korttidsfördröjda kanske missar nån "tjuvutlösning" där dn vanliga hinner reagera, nackdelen är att den är ganska dyr, minst 1000 spänn skulle jag tro och ger troligen liten eventuell vinst.
Klicka här för att svara