6 931 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Jfb och dränkbar pump
Har fått ett problem med att personskyddsautomaten löser ut för den dränkbara pumpen som sitter i pumpbrunnen som är kopplad till trekammarbrunnen. För 1 månad sedan hände det första gången, jag återställde och den löste igen några gånger... Tog upp pumpen och kollade och "torrkörde" lite på land, kollade sladd och anslutningar och hittade inget fel. Stoppade tillbaka pumpen och sedan dess har den funkat fram tills nu i helgen. Nu löser jfb ut igen men det kan gå allt mellan 1 minut till 12h mellan att det händer.
Nån som kan tipsa om hur jag ska felsöka, var jag ska börja titta, vad som kan/brukar krångla?
Tacksam för alla tips och idéer!
Nån som kan tipsa om hur jag ska felsöka, var jag ska börja titta, vad som kan/brukar krångla?
Tacksam för alla tips och idéer!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om det är en enfaspump, byt fas och nolla.
Protte
Protte
Om det är överslag mellan jord och den bruna ledningen i sladden någonstans, typ i motorn eller nått. Då kan man vända stickproppen uppochner eller skifta kablar. På så sätt kommer jordfelet hamna på nollsidan och då löser kanske inte jfb ut. Tillfällig lösning.
Det är inte helt ovanligt att en jfb lägger av också, så koppla in pumpen via en annan jfb och testa.
Personskyddet är det på 10 eller 20 eller 30 mA?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Eftersom ingen gissat på själva pumpen så gissar jag på den. Den mår säkert inte så bra efter 3 år i avloppsbrunnen. Kanske räcker det med nya packningar, om den nu går att ta isär.
Pumpen gissade jag också på först, men eftersom den gått felfritt några veckor mellan första och andra omgången så tvekar jag... Borde inte en pump för 3kkr avsedd för avloppsvatten hålla mer ön 3-4år för övrigt?
Testade att byta fas och nolla igårkväll, tills imorse funkade det bra. Funkar det i några dagar nu så försöker jag byta sladden till pumpen...
Testade att byta fas och nolla igårkväll, tills imorse funkade det bra. Funkar det i några dagar nu så försöker jag byta sladden till pumpen...
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det finns väl en skaplig chans att felet skulle kunna visa sig med en isolationstest. Kolla om du kan låna en megger av någon, eller köp en billig (billigaste jag vet kostart typ 1300 på Kjell o co).
En megger mäter resitsans med en hög mätspänning på uppmot 1000V. med en lägre mätspänning, som från en vanlig multimeter så är det inte säkert att felet visar sig om isolationsskadan inte ger galvanisk kontakt. Den höga mätspänningen kan slå över någon mm i luft från ett felställe mot jord.
En megger mäter resitsans med en hög mätspänning på uppmot 1000V. med en lägre mätspänning, som från en vanlig multimeter så är det inte säkert att felet visar sig om isolationsskadan inte ger galvanisk kontakt. Den höga mätspänningen kan slå över någon mm i luft från ett felställe mot jord.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Fast om det kommit in vatten i pumpmotorn, så är det tänkbart att felet kan upptäckas även med en vanlig multimeter som mäter med kanske 5V testspänning.
Låt den torka ur ordentligt i solen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden