ZeroX66 skrev:
Kan man i denna koppla L1, N och PE?
[länk]

Nu är det så att jag redan har denna AEG så kan jag nyttja den på en fast montering isf, men det känns som jag har fel kappsling eller lägger man en Wago direkt i denna?
Köp den och gå till en El-installationsfirma, håll inte på och trixa själv och riskera livet för 300:- ex moms.
Hur har det har blivet så här!!!!

Troligen finns det någon orsak till varför man tillverkar och får sälja färdiga portabla JFB. Dragavlastning ska man ha för att man inte oavsiktligt ska dra i kabeln så att den lossnar från en anslutning och därmed blir en olycksrisk. Dom färdiga kan fås i olika kapslingsklasser tex IP 44 som får användas utomhus. Den som du hänvisar till är utförd för att monteras fast i en fast anläggning och därmed inte lämplig att ha som portabel. Bit i det sura äpplet och köp en som uppfyller det krav du ska ha på en portabel, du kanske kan sälja den du köpt för en hundring så att du får lös lite kapital för att skaffa rätt grej. "Förlusten" du gör på affären får du lägga på kontot för "lärpengar", Det handlar visserligen bara om att ev spara liv och hur mycket det är värt för dig kan ju bara du avgöra.

ZeroX66 skrev:
Kan man i denna koppla L1, N och PE?
[länk]

Nu är det så att jag redan har denna AEG så kan jag nyttja den på en fast montering isf, men det känns som jag har fel kappsling eller lägger man en Wago direkt i denna?
Där har du nog hittat rätt produkt :thumbup:. Den kan du med säkerhet koppla in L, N och PE på ett bra sätt, plus att du får dragavlastning av kabeln.

Din AEG kan säkert komma till användning i ett annat sammanhang där den bättre passar in.

Kör den på den portabla. Borde bli bra!

För att fortsätta på AEG så har jag faktiskt ett ställe där den kan nyttjas på en fast kabel. Vad rekommenderas för typ av dragavlastare till jorden? Någon länk på Elfa?

Är det fast installation så behövs ingen dragavlastning, för kablarna är klamrade etc. Om du vill mata handhållna apparater från denna så blir det ju via ett uttag.
Den portabla har dragavlastningen inbyggd i donet i ändarna.

Behöver nog en annan kapsling till den JFB. Känns som att jag har fel nu eftersom den inte har något där jag kan koppla jorden. Några bra förslag på kapsling till den JFB som jag har för fast installation?

En valfri lite större normkapsling. Det brukar finnas tillbehör till dessa i form av en en jordplint. Eller så köper du en radplint som du sätter på DIN-skenan.

Det finns knappast någon bra kapsling för att göra en apparat som är avsedd för fast montage till portabel. Då skulle det vara nån av dom som du kunnat se i tidigare svar med färdiga portabla JFB. MEN troligen kommer en sådan kapsling (om du hittar en) att kosta lika mycket eller mer än dom färdiga produkterna.

JFB för normkapslingar brukar vara tämligen stötkänsliga och löser lätt ut om dom får en (mekanisk) stöt, så jag tror inte det är en bra lösning även om man skulle lyckas få ihop det elektromekaniska.

Köp en enhet avsedd för portabelt bruk som redan sagts ovan.

Jag tror TS menar två st numera - en portabel och en fast.

För att förtydliga så handlar det om fast koppling nu. Skrev redan innan att jag kommer köra med denna på portabel.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...dfelsbrytare/jordfelsbrytare-for-kabel-p67111

Men eftersom jag redan har en AEG för fast så kan jag nyttja den istället för att den blir liggande.

Inser nu att min kapsling är för liten. Får inte plats med något annat i den. Får köpa en annan som är större och fixa en jordplint på den. Kan Clas Olsson ha detta tro? Köpte det andra där för ett år sedan :)

Får du inte plats med en Wago för att koppla jorden i kapslingen kan du köpa en 4 modulers (32-5006 hos classe), då får du gott om plats att koppla jorden. Du behöver inte nån med separat jordplint utan det duger med tex en Wago som koppling av jorden.

Om du rycker i kabeln så ska inte trådarna ryckas loss.
Drag Avlastning. Drar man i kabeln så ska inte lasten gå över till trådarna.
Oftast bara en enkel klämma.
öppna närmaste stickpropp.

Protte

Får nog inte plats med en Wago just nu, men ska spana på det igen annars byter jag kapslingen.

Då vet jag vad dragavlastarn är till för :)

För att vara på säkra sidan och det gäller båda kopplingarna. Hur testar man enklast att JFB fungerar på andra sidan? Finns ju oftast en test-knapp, men jag vill hellre ha en verlig känsla.
Har för mig att det finns sådana saker i vissa mätdosor, men kan ha fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.