Sektionera upp i vanliga villor kan ju tyckas vara onödigt men visst vill man betala för det så är det ju ingen som kan säga att det är fel.

Huset som jag fixat till senast blev det en 300mA JFB i huvudcentralen som matar 3st undercentraler (tur att det var TN-S till dem), jordvärmepump, elpatronen och hydroforpump, sen blev det en vanlig 30mA på resten av installationen i bostaden och givetvis en 30mA i varje undercentral. Kanske överkurs men det känns ok med jordfelsbrytare på allt även huvudkablarna.

Mikael_L
Ja jag är ingen motståndare till sektionering. Själv kommer jag med all sannolikhet ha minst två jfb i det kommande huset (+ en i garagets central givetvis).

Men jag skulle aldrig förklara läget får någon som inte kan något om el att dom "måste ha flera JFB"för annars blir maten i din frys förstörd nästan varje gång du reser bort. :rolleyes:

yxis skrev:
Fast då uppstår frågan vad man ska göra om man är i Thailand, käka valium resten av semestern? :D

Går det över huvud taget att från semester ringa till sitt försäkringsbolag och säga "hej, jag har fått ett automatlarm om att värmen i huset lagt av, om ni inte vill betala ersättning för att byta femtioelva sönderfrysta rör så ger jag er härmed tillstånd att krossa ett fönster för att gå in och inspektera och fixa provisorisk värme"?
Har man åkt till Thailand och tagit med sig hela släkten, alla kompisar och alla grannar, så får man nog jobbigt. Men de borde nog gå att ringa någon hantverkare man litar på som kan rädda huset (är ju bra då om man har en nyckel någonstans utomhus :rolleyes:)

Jag tror vi behöver en gallup på hur ofta JFBn löser hemma hos folk, och varför (om dom vet).

Mikael_L
Starta en omröstning.

Risken finns att de flesta som har haft lösta JFB svarar, men sämre svarsprocent från de som inte har några problem.

Bo.Siltberg skrev:
Jag tror vi behöver en gallup på hur ofta JFBn löser hemma hos folk, och varför (om dom vet).
Jo de vore trevligt.. Starta en undersökning! ;)

Kan säga att de gånger kunder ringer mig kvällstid/helger och är panik över att JFB löst ut (INTE speciellt ofta med tanke på hur många JFB vi sätter) så kan jag i 95% av fallen guida över telefon så de själva kan lösa problemet. Då är det oftast någon skarvsladd som de glömt liggandes ute i de blöta gräset.

Mikael_L skrev:
Ja jag är ingen motståndare till sektionering. Själv kommer jag med all sannolikhet ha minst två jfb i det kommande huset (+ en i garagets central givetvis).

Men jag skulle aldrig förklara läget får någon som inte kan något om el att dom "måste ha flera JFB"för annars blir maten i din frys förstörd nästan varje gång du reser bort. :rolleyes:
En bra motivering för att ha två sektioner på ett hus är att busungar eller inbrottstjuvar annars kan bryta strömmen till hela huset genom att fixa ett jordfel på motorvärmaruttaget eller utomhuslampan (även om lampan är släckt räcker det i princip alltid att kortsluta nollan mot jorden).

En annan bra motivering är att det kanske är rätt liten chans att man har en ficklampa tillgänglig när jordfelsbrytaren råkat lösa ut mitt i natten.

(Är det bara jag som tycker att det borde finnas undantag på jordfelsbrytarkravet för en taklampa av dubbelisolerat utförande monterad i samma rum som centralen, nära nog att ge okej belysning men tillräckligt långt bort för att man aldrig av misstag ska kunna nå både centralen och lampan samtidigt?)

För övrigt så kan man väl betrakta jordfelsbrytarsektionering ungefär som sektionering gällande gruppsäkringar.

Jag har t.ex. fyra rum, en toalett, ett trapphus, en farstu, en garderob, fyra ytterbelysningar och ett litet uthus på samma 10A-säkring här i stugan, och den säkringen går aldrig sönder, men då är jag också medveten om begränsningen. Typiskt exempel på egentligen dålig sektionering men det funkar ju det också...

yxis skrev:
En bra motivering för att ha två sektioner på ett hus är att busungar eller inbrottstjuvar annars kan bryta strömmen till hela huset genom att fixa ett jordfel på motorvärmaruttaget eller utomhuslampan (även om lampan är släckt räcker det i princip alltid att kortsluta nollan mot jorden).

Känns lite långsökt måste jag säga.

En annan bra motivering är att det kanske är rätt liten chans att man har en ficklampa tillgänglig när jordfelsbrytaren råkat lösa ut mitt i natten.

(Är det bara jag som tycker att det borde finnas undantag på jordfelsbrytarkravet för en taklampa av dubbelisolerat utförande monterad i samma rum som centralen, nära nog att ge okej belysning men tillräckligt långt bort för att man aldrig av misstag ska kunna nå både centralen och lampan samtidigt?)

Det finns batteridrivna armaturer.

För övrigt så kan man väl betrakta jordfelsbrytarsektionering ungefär som sektionering gällande gruppsäkringar.

Nja, snarare skulle jag se det som att man sektionerar /utesluter grupper mer beroende på vad dom är till för, kyl/frys inte över samma JFB som utomhusuttag, kraftiga saker som värmepump eller liknande helt utanför JFB osv.

Jag har t.ex. fyra rum, en toalett, ett trapphus, en farstu, en garderob, fyra ytterbelysningar och ett litet uthus på samma 10A-säkring här i stugan, och den säkringen går aldrig sönder, men då är jag också medveten om begränsningen. Typiskt exempel på egentligen dålig sektionering men det funkar ju det också...
Men det är min åsikt det.

Appropå JFB sektionering träffade jag en, på den punkten, lite extrem elektriker på en kurs - han påstod att han nästan uteslutande köpte och monterade PSAer istället för dvärgar :)

Det kanske var en Norrman, van vid deras IT-system...

Om jag fattat rätt så finns i princip inte "lösa" jordfelsbrytare i USA utan där är det motsvarande personskyddsautomater som gäller. De har också brytare som känner av glappkontakt.
(Jag kan ha fått det här om bakfoten).

Kikade lite närmare idag och blir inte så besvärligt..
Fanns 2st hb, en som går till 2/3 av centralen och en som går till 1/3..
Kommer lägga jfb på den större delen och köra utan på den mindre delen.. får flytta lite grupper som elpannan.
Är det ok att kapa Noll skenan i mitten? Jordskenan tänkte jag låta vara som den är, ok?
Det viktiga här är att hitta nolltrådarna som inte ska ligga över jfb och lägga dem på den gemensamma PEN skenan.

Har du en central med 2 st HB inom samma kapsling? Jag trodde det var förbjudet.
Om du kapar nollskenan, blir den inte hängande i luften då?
Och inga nollor ska anslutas till PEN-skenan (jordskenan)!
Det låter som en vanskligt projekt.

Bo.Siltberg skrev:
Har du en central med 2 st HB inom samma kapsling? Jag trodde det var förbjudet.
Om du kapar nollskenan, blir den inte hängande i luften då?
Och inga nollor ska anslutas till PEN-skenan (jordskenan)!
Det låter som en vanskligt projekt.
Japp, är 2st hb. och har varit så sen centralen monterades..
Nollskenan har 4 st upphängare, var som gjord för att kapas =)
Fel av mig, menade så klart nollskenan.
MVH

Inte så att den ena brytaren är huvudbrytare för hela centralen och den andra bara bryter en mindre del (tänkt för värme å sånt)?

Förresten, varför skulle man inte få ha två huvudbrytare för varsin halva av centralen om det är tydligt uppmärkt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.