4 926 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Jättefönster i söderläge
Det är väl inte så himla bra med det egentligen? Jag avskyr när solen vräker sig in genom fönstren så att all damm glittrar och det blir kvalmigt varmt! Bättre att titta MED solen än mot, så varför vurmar alla hustillverkare om de generöst tilltagna jättefönstren i söderläge?
Vad är den "allmänna uppfattningen"? Har drömhuset gigantiska fönster rakt i söder? 8)
Vad är den "allmänna uppfattningen"? Har drömhuset gigantiska fönster rakt i söder? 8)
Vi har jättestora fönster på södervägg.
Det är en vägg på 9 meter, avdelad på mitten med en skorstensstock, kanske 1-1,5 meter.
På väggen har vi fyra dubbla fönsterdörrar, med överljus, och två fasta fönster vid sidan av dem.
Höjden är 3-3,5 meter.
Utan gardiner...
Och med handen på hjärtat: Så här års är det lite besvärligt när solen står så pass lågt. Å andra sidan så är det en "sommarstuga" så vi är rätt glada för tillskottsvärmen under tiden vi inte är där.
Senare på året är problemen med solinstrålning betydligt mindre.
Dessutom skulle jag inte vilja ha grannar alltför nära inpå när jag kommer ner från sovrummet och drar mig i ...
...örat mitt i vardagsrummet.
Ibland känns det illa nog att rådjuren kan glana in.
Så visst skall man fundera lite över söderfönstren. Det är inte bara en massa fördelar...
Våra stora fönster i väster vållar för övrigt inte alls samma instrålningsbekymmer...
Det är en vägg på 9 meter, avdelad på mitten med en skorstensstock, kanske 1-1,5 meter.
På väggen har vi fyra dubbla fönsterdörrar, med överljus, och två fasta fönster vid sidan av dem.
Höjden är 3-3,5 meter.
Utan gardiner...
Och med handen på hjärtat: Så här års är det lite besvärligt när solen står så pass lågt. Å andra sidan så är det en "sommarstuga" så vi är rätt glada för tillskottsvärmen under tiden vi inte är där.
Senare på året är problemen med solinstrålning betydligt mindre.
Dessutom skulle jag inte vilja ha grannar alltför nära inpå när jag kommer ner från sovrummet och drar mig i ...
...örat mitt i vardagsrummet.
Ibland känns det illa nog att rådjuren kan glana in.
Så visst skall man fundera lite över söderfönstren. Det är inte bara en massa fördelar...
Våra stora fönster i väster vållar för övrigt inte alls samma instrålningsbekymmer...
För oss är det faktiskt mer direktinstrålningen med sol i ögonen. Värmen är inget jättebekymmer.markis skrev:
Vi öppnar bara några av husets 10 ytterdörrar...
Eller låter FTX-anläggningen vädra ut det...
Nu har jag missat nå't tror jag: Om solen går upp i öst och lägger sig i väst, man får inte den "i ögonen" om fönstren vetter mot syd ???.
Däremot så kan jag intyga att man får det när fönstren är på en väst vägg, speciellt under sommaren.
Fönster mot norr i sovrummet blir det i det nya huset, får berätta om en vecka hur det känns.
Däremot så kan jag intyga att man får det när fönstren är på en väst vägg, speciellt under sommaren.
Fönster mot norr i sovrummet blir det i det nya huset, får berätta om en vecka hur det känns.
Jättefönster i västerläge är nog det jag skulle föredra.
Men en utsikt gör sig bäst med solen i ryggen, speciellt vinterhalvåret. På sommaren går det bättre.
Finns det roterbart hus?
Jo, husvagn. :
Ibland tror jag det är lätt att glömma att tänka när man bygger hus med jättefönster. Man blir förförd av ett visningshus med makalöst läge och vaknar upp i ett likadant eget hus men med utsikt mot grannens garageuppfart och en mossgrön Volkswagen Golf från 1984.
Men en utsikt gör sig bäst med solen i ryggen, speciellt vinterhalvåret. På sommaren går det bättre.
Finns det roterbart hus?
Jo, husvagn. :
Ibland tror jag det är lätt att glömma att tänka när man bygger hus med jättefönster. Man blir förförd av ett visningshus med makalöst läge och vaknar upp i ett likadant eget hus men med utsikt mot grannens garageuppfart och en mossgrön Volkswagen Golf från 1984.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Altantak utan inglasning i söderläge
Altan & Uteplats -
klätterväxt i söderläge
Trädgård allmänt -
montera tilluftsventilation till garage i söderläge eller norrläge?
Ventilation -
Målning av fönster i söderläge
Färg, Måla & Tapetsera -
Uteplats i norrläge och huvudentré i söderläge, varför?
Byggmaterial & Byggteknik