Har nyligen köpt hus och på gräsmattan stod det tidigare en dekorativ (mindre dekorativ) fejk-brunn. Har tagit bort brunnen och under samt runt omkring där den stått är det både lite diverse växtlighet samt stensatt. Tanken är att bara lägga gräsmatta.

Är det bara att riva upp den växtlighet som är, plocka bort stenarna, fylla igen med lämplig jord och sedan så gräs eller är det något jag behöver tänka på?

(Trädgårdsrookie som bott i lägenhet fram tills nu)

• Cirkulär yta på gräsmatta med stenkanter och växtlighet där en fejk-brunn tidigare stått. En skottkärra syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver tänka på att hitta rätt grässort. Annars får du en cirkel med annorlunda gräs. Det är i princip omöjligt så mitt råd är att så i en blandning. Så småningom jämnar det ut sig.

När stenar och jord är borta kommer du få en svacka. Kolla så det inte ligger markduk under. Den måste bort.

Sen packar du jord och sand, det gör inget om du får en lite kulle. Ytan kan du luckra upp innan sådd.

Vissa blandar frö och toppdress. Andra sår först, trycker ner fröna med baksidan på en kratta, och toppdressar ovan på. Viktigast är att fråna har markkontakt och håller sig fuktiga. Börja inte för tidigt på säsongen då det finns risk för frost. Gräs gror vid 5-10 plusgrader. Markarbetet kan du göra nu och så runt påsk.

• Gilla
Fredrikröst
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Du behöver tänka på att hitta rätt grässort. Annars får du en cirkel med annorlunda gräs. Det är i princip omöjligt så mitt råd är att så i en blandning. Så småningom jämnar det ut sig.

När stenar och jord är borta kommer du få en svacka. Kolla så det inte ligger markduk under. Den måste bort.

Sen packar du jord och sand, det gör inget om du får en lite kulle. Ytan kan du luckra upp innan sådd.

Vissa blandar frö och toppdress. Andra sår först, trycker ner fröna med baksidan på en kratta, och toppdressar ovan på. Viktigast är att fråna har markkontakt och håller sig fuktiga. Börja inte för tidigt på säsongen då det finns risk för frost. Gräs gror vid 5-10 plusgrader. Markarbetet kan du göra nu och så runt påsk.
Grymt! Tack så mycket 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.