Hej!

Bifogat bild på våra räkningar. Hus 180kvm (källare delvis oisolerad ingår 90 kvm).

3 idrottande barn, vedspis, elbil e-niro. Ställer ner temp rejält och har timpris som vi är jättenoga med vad gäller matlagning (lagar matlådor eller med gas), tvätt och disk samt ladda bilen. Vi har väl nu med elbil bortåt 18000kwh vi gör av med.

Hade varit intressant att jämföra med andra och andra elavtal. Vi har affärsverken.

• Lista över betalda elräkningar med belopp och datum för mars till juli 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar flera elräkningar med olika belopp för månaderna oktober 2024 till februari 2025.
    Skapa konto
  • Graf som visar elförbrukning i kWh per månad för år 2025. Första månaderna högst användning med en topp i januari.
    Skapa konto
Vad har ni för uppvärmning?

useless useless skrev:
Vad har ni för uppvärmning?
Bergvärme

Attitudeswe
P PeKa7880 skrev:
Bergvärme
Förbrukar ungefär som er med 19412kWh/år varav bil 6204kWh.

Jag har en Enyaq, 205kvm fristående 1.5plan, 3 ungdomar (2 med datorer, en med idrottande)

Luftvärmepump och elektrisk VVB. Göteborg. Hus från -76.

Graf som visar årlig elförbrukning och kostnad i öre per kWh för 2024 med staplar för varje månad och en linje för kostnad.
Skapa konto

• Gilla
PeKa7880
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Förbrukar ungefär som er med 19412kWh/år varav bil 6204kWh.

Jag har en Enyaq, 205kvm fristående 1.5plan, 3 ungdomar (2 med datorer, en med idrottande)

Luftvärmepump och elektrisk VVB. Göteborg. Hus från -76.

[bild]
Det är ju jämförbart! Vi har 3 idrottande ungdomar 14, 16 och 18. Men är våra räkningar liknande? Funderar nämligen om vi tjänar på att ha timpris eller om det endast blir extra stress.

Attitudeswe
Jag tjänar 2000kr / år på varmvattnet med timpris. Men då har jag en rent elektrisk 300l beredare som automatiskt jag fyller när elen är billig.

Sen tankar jag dom 6200kwh/år till bilen gratis (13öre):

Elförbrukningsdiagram 2024 visar kostnad 9484 kr (19412 kWh) för elbil, uppvärmning, dagliga apparater och standby-enheter med procentfördelning.
Skapa konto

• Kostnadsöversikt för olika elförbrukningskategorier 2024: laddning av elbil, uppvärmning, beteende och alltid på, med total kostnad 9484 kr, 19412 kWh.
    Skapa konto
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag tjänar 2000kr / år på varmvattnet med timpris. Men då har jag en rent elektrisk 300l beredare som automatiskt jag fyller när elen är billig.

Sen tankar jag dom 6200kwh/år till bilen gratis (13öre):

[bild]
Oj! Det var låga räkningar. Har du inte solceller eller batteri då?

Lista över betalda fakturor från juni 2024 till juli 2025, alla med 0 kr som belopp. Diagram som visar elförbrukning år 2025: 52% från elnätet, 48% från solceller. Fördelning månadsvis i kWh, med total årlig förbrukning på 15 121 kWh.
Skapa konto

150kvm, elbil, SPA, FLVP o LLVP i Skåne.
P PeKa7880 skrev:
Det är ju jämförbart! Vi har 3 idrottande ungdomar 14, 16 och 18. Men är våra räkningar liknande? Funderar nämligen om vi tjänar på att ha timpris eller om det endast blir extra stress.
Kolla på https://timpriskollen.se/ med er nuvarande förbrukning. Jag testa flytta lite förbrukning o jämförde på sidan innan jag bytte till timpris i samband med vi fick elbilen.

Diskmaskin o tvätt drar ganska lite om man har någon modern utrustning. (Våra tvätt,torktumlare o disk drar ca 1kwh per körning) med värme o vatten drar betydligt mer så kolla hur de kan flyttas eller planas ut.

Nu är augusti fel månad då ej blivit kallt men så här ser det ut hos oss, men flytta disk/tvätt spelar inte så stor roll som vissa påstår med Timpris.
Diagram över elförbrukning av en diskmaskin under augusti, visar både aktuell och tidigare period med blå och gul staplar.
Skapa konto
Graf över energiförbrukning för en tvättmaskin under augusti 2025, med data i kWh jämfört med föregående period.
Skapa konto
Diagram över torktumlarens elförbrukning i kWh under augusti, med jämförelse mot föregående period. Total energiförbrukning 10,7 kWh.
Skapa konto
Graf över elförbrukning i augusti 2025, visar olika faser och total förbrukning i kWh, med statistik för återvunnen energi och totalenergi.
Skapa konto
Diagram över energiförbrukning (kWh) för LLVP i augusti 2025; blå linje visar aktuell konsumtion och gul linje tidigare periodens konsumtion.
Skapa konto

Attitudeswe
P PeKa7880 skrev:
Oj! Det var låga räkningar. Har du inte solceller eller batteri då?
Nej varken eller. SE3 dock.

• Gilla
PeKa7880
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.