14 916 läst ·
49 svar
15k läst
49 svar
Jag har låtit ogräset ta över och det är nu 2 meter högt
Det mesta består av gråbo som vuxit sig till 1.5-2meter höjd. Gråbo blir väldigt tjock i stammen och nästa som träd. Rötterna är dock enkla att få upp men mängden så stor att det inte blir något alternativ.
Hur hade ni hanterat det här?
Det är mycket värre än vad det ser ut på bilderna.
Hur hade ni hanterat det här?
Det är mycket värre än vad det ser ut på bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag hade ryckt dem en dag när jorden är fuktig. En korg,ett par handskar och en podd i öronen så är det klart snabbare än man tror, och du får bort roten.
Jag hade kört på med röjsågen några gånger per år. Eventuellt antingen fräst eller bara täckt med kartong eller bark och sen jord och försökt odla något ovanpå.
Fram med röjsåg. Sen ta upp och kratta. Sen köra vertikalskärare över hela ytan i två riktningar. Kratta mellan och efter. Sen på med lite jord och så gräs. Klipper man sen regelbundet (eller robot) så kommer inte sån skit trivas.
Det tråkiga svaret att det kräver energi att underhålla en äng. En riktig äng slogs åtminstone vid midsommar och höet fraktades bort. Men, då var det mager mark som inte passade som åker, och som magrades ännu mer av höskörden år efter år.A Adam Robertsson skrev:
Att det växer höga och kraftiga örter tyder på att det är näringsrik och djup jord. Du kommer behöva slå ytan flera ggr under året. Vill du kunna kratta undan föreslår jag gräsklinga till röjsåg vilken inte slår sönder på samma sätt som trimmerlina.
Ok så röjsåg och kratta undan, två gånger per sommar?H hapazard skrev:Det tråkiga svaret att det kräver energi att underhålla en äng. En riktig äng slogs åtminstone vid midsommar och höet fraktades bort. Men, då var det mager mark som inte passade som åker, och som magrades ännu mer av höskörden år efter år.
Att det växer höga och kraftiga örter tyder på att det är näringsrik och djup jord. Du kommer behöva slå ytan flera ggr under året. Vill du kunna kratta undan föreslår jag gräsklinga till röjsåg vilken inte slår sönder på samma sätt som trimmerlina.
Slå en gång på våren och sen i början av augusti. Gråbo brukar vara lite grovt för lien men funkar om man tar det i tid . Efter några år slår ni bara en gång per år och det efter att de flesta blommorna satt frö.
Är det alldeles för ojämnt så fyll upp med mager jord eller ren sand.
För en mager slåtteräng så bör allt det slagna tas bort men 600 kvadrat är ingen stor yta och lien gör det lätt att räfsa ihop.
Eller skaffa får/getter.
Är det alldeles för ojämnt så fyll upp med mager jord eller ren sand.
För en mager slåtteräng så bör allt det slagna tas bort men 600 kvadrat är ingen stor yta och lien gör det lätt att räfsa ihop.
Eller skaffa får/getter.