5 772 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Jackon våtrumsskiva
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Jag har suttit och kollat på jackons våtrumsskiva som byggmax säljer.
Verkar vara väldigt smidig. Om jag tar 20 mm skivan motsvarar de 2 lager gips om jag tolkar rätt.
Borde gå mycket fortare än 2 lager gips.
Någon som har erfarenhet av dem? Hur är det med ljudisoleringen t ex?
Sedan funderar jag på golvspånskiva 22 mm, visst kan man väl ha ett vanligt golvspån i badrum?
Tack på förhand!
Jag har suttit och kollat på jackons våtrumsskiva som byggmax säljer.
Verkar vara väldigt smidig. Om jag tar 20 mm skivan motsvarar de 2 lager gips om jag tolkar rätt.
Borde gå mycket fortare än 2 lager gips.
Någon som har erfarenhet av dem? Hur är det med ljudisoleringen t ex?
Sedan funderar jag på golvspånskiva 22 mm, visst kan man väl ha ett vanligt golvspån i badrum?
Tack på förhand!
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Under klinkergolv brukar man rekommendera ett "dött" material, d v s ett mineraliskt material, inte trä. Risken finns att trä rör sig annorlunda än klinker och fixbruk och då spricker fogarna.
Men jag gissar att du måste flytspackla för att få rätt lutning på golvet och då blir flytspacklet ett bra underlag för klinker. Troligen behöver du armeringsnät i spacklet.
Men jag gissar att du måste flytspackla för att få rätt lutning på golvet och då blir flytspacklet ett bra underlag för klinker. Troligen behöver du armeringsnät i spacklet.
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Ingen som använt jackons våtrumsskiva?
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Ja för väggar.Jonatan79 skrev:
Det är inte i första hand för att dom är fukttåliga utan i första hand för att dom är mycket lättare att jobba med och bära upp en våning. Även för att spara tid med ett lager istället för två.
Eftersom de inte har någon fas för kantband i kanterna kommer de att röra sig en del där om trä-bjälkarna i väggen rör sig. All rörelse i träet kommer att överföras till ett ställe, mellan skivorna. Så jag hade tvekat till den lösningen.
Jag har använt dem när jag byggde en kaklad halv-vägg inne i ett våtutrymme. De var väldigt smidiga att jobba med. Tyckte dock inte att jag litade på att en infästning för toarulle skulle hålla med plugg i det materialet, så jag gröpte ur och satte en klump bruk med plugg i direkt bakom kaklet. Så du måste sätta kortlingar bakom där du behöver infästningar. (Det behöver du förvisso för gips också om du inte bygger en våtrumsvägg enl säkertvatten med plywood och gips.)
Jag har använt dem när jag byggde en kaklad halv-vägg inne i ett våtutrymme. De var väldigt smidiga att jobba med. Tyckte dock inte att jag litade på att en infästning för toarulle skulle hålla med plugg i det materialet, så jag gröpte ur och satte en klump bruk med plugg i direkt bakom kaklet. Så du måste sätta kortlingar bakom där du behöver infästningar. (Det behöver du förvisso för gips också om du inte bygger en våtrumsvägg enl säkertvatten med plywood och gips.)
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Jag förstår inte riktigt vad du menar med kantband. Menar du fiberremsan av glasfiber?Andreas Lundgren skrev:Eftersom de inte har någon fas för kantband i kanterna kommer de att röra sig en del där om trä-bjälkarna i väggen rör sig. All rörelse i träet kommer att överföras till ett ställe, mellan skivorna. Så jag hade tvekat till den lösningen.
Gipset kan väl varken ta upp några större horisontal eller vertikala krafter och ett trähus rör sig alltid.
Likadant med plyfa.
Det är väl därför man lägger mjukfogar i alla hörn?
Jo, en del rörelse kan det ta upp. Du kan ju böja en gips-skiva? Så lite elastiskt är det faktiskt.
Om du råkar få en skarv mellan kakel-plattorna just mellan skivorna så kanske det blir problem om du inte har remsan.
I just hörnen är det svårt att sätta kantband (fiberremsa), men jag har gjort det (och satt folie-tätskikts-band) i alla hörn och har klarat mig med vanlig fog i hörnen. (Mjukfos mot taket och fönster och då förståss.)
I just hörnen är det svårt att sätta kantband (fiberremsa), men jag har gjort det (och satt folie-tätskikts-band) i alla hörn och har klarat mig med vanlig fog i hörnen. (Mjukfos mot taket och fönster och då förståss.)
Klicka här för att svara