Byggahus.se
Jaha, ja, då bråkar VP'n igen...

E11.T1 Hög framledningstemperatur kommer ungefär varannan, var tredje timme...

Jag har pool (och frikyla, men den ska inte påverka det här).

Jag har backspolat poolen (för att få bättre flöde genom VVX) samt luftat av VVB (det var inte mycket luft) och fyllt upp med lite lite vatten, från 0,8 bar till 1 bar i vattenkretsen...
Den fortsätter ändå bråka... :(

Temperaturövervakningsgraf, olika värden, tidiga morgontimmar, varierande mellan 17.8 - 56.1 °C, datum markerat, mobilenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning blir shuntventilen för poolen kanske som bråkar?

Något annat ni kan tipsa om?
 
Dåligt med tips här... 😅

Jag upptäckte att det var en lite sjö under VVB och det ligger och rinner ut vatten från övertrycksventilen här:
Värmesystemkomponenter, dammiga ytor, rörmokeri, expansionskärl, vattenmätare och etikett, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har nu kommit ca. 0,5 liter sedan ca. kl 6 i morse (på tre timmar) och trycket i vattensystemet har sjunkit till 0,3 bar.

Lite mer undersökning och funderar på om det kan vara växelventilen... Larmet kommer bara när pannan ska göra varmvatten och inte när den värmer poolen (vad det ser ut som i alla fall).

T1 framledning till golvvärmen ligger väldigt högt så därför tänker jag växelventilen:
Digital display som visar temperaturinformation för värmesystem, inklusive varmvatten och framledningstemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oklart dock varför den hostar ut vatten i VVB'n...?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är det säkerhetsventilen för varmvattenberedaren eller värmesystemet det kommer vatten ifrån?
 
anders07 anders07 skrev:
Dåligt med tips här... 😅

Jag upptäckte att det var en lite sjö under VVB och det ligger och rinner ut vatten från övertrycksventilen här:
[bild]

Det har nu kommit ca. 0,5 liter sedan ca. kl 6 i morse (på tre timmar) och trycket i vattensystemet har sjunkit till 0,3 bar.

Lite mer undersökning och funderar på om det kan vara växelventilen... Larmet kommer bara när pannan ska göra varmvatten och inte när den värmer poolen (vad det ser ut som i alla fall).

T1 framledning till golvvärmen ligger väldigt högt så därför tänker jag växelventilen:
[bild]

Oklart dock varför den hostar ut vatten i VVB'n...?
Du har 25 grader i övertemperatur? Vad beror det på? Inte konstigt att det larmar.
 
anders07 anders07 skrev:
Dåligt med tips här... 😅

Jag upptäckte att det var en lite sjö under VVB och det ligger och rinner ut vatten från övertrycksventilen här:
[bild]

Det har nu kommit ca. 0,5 liter sedan ca. kl 6 i morse (på tre timmar) och trycket i vattensystemet har sjunkit till 0,3 bar.

Lite mer undersökning och funderar på om det kan vara växelventilen... Larmet kommer bara när pannan ska göra varmvatten och inte när den värmer poolen (vad det ser ut som i alla fall).

T1 framledning till golvvärmen ligger väldigt högt så därför tänker jag växelventilen:
[bild]

Oklart dock varför den hostar ut vatten i VVB'n...?
Har du shunt på golv värmen?
 
useless useless skrev:
Är det säkerhetsventilen för varmvattenberedaren eller värmesystemet det kommer vatten ifrån?
Det måste vara värmesystemet, för ack.tanken ligger under VVB (VVB är på 180 liter och sitter ovanför).

S Styrtekniker skrev:
Du har 25 grader i övertemperatur? Vad beror det på? Inte konstigt att det larmar.
Jo, det är ju lite det som är grejen att lista ut... 😅

Jag har en växelventil för VV och GV inne i VP'n och den vrider jag lätt på med fingrarna bara och jag kan höra att det "gurglar" i pannan eller VVB när jag jag "växlar" den mellan VV och GV.

Sen har jag en shuntventil för poolvärme som sitter på GV kretsen. Jag har även motionerat den och den verkar fungera om jag kör den manuellt och känner på om röret för pool vvx eller GV blir varmare.

Styrningen för poolen ligger i bottenläget (vilket borde betyda att all värme ska gå till poolen). Det känns dock inte som poolen får mycket värme, men rören till GV är riktigt varma.

Jag ser inte att VVB rören och GV rören "blandas" någonstans så det varma vattnet måste ju komma från växelventilen...?
Dock tycker jag inte att vattnet från växelventilen mot GV är så varm... Ljummet bara...
 
Redigerat:
T
Ta lite bilder så vi ser hur systemet är uppbyggt.

Säger vpn att den gör Vv eller värme ?

Det är inte helt ovanligt att växelventilen i pannan blir dålig så att värmen går ut på systemet när den gör varmvatten 😶
 
anders07 anders07 skrev:
Det måste vara värmesystemet, för ack.tanken ligger under VVB (VVB är på 180 liter och sitter ovanför).
Måste vara? Följ slangen och kolla så du är säker.
 
T tobbetk skrev:
Ta lite bilder så vi ser hur systemet är uppbyggt.

Säger vpn att den gör Vv eller värme ?

Det är inte helt ovanligt att växelventilen i pannan blir dålig så att värmen går ut på systemet när den gör varmvatten 😶
VV och pool...

Ska fixa bilder

useless useless skrev:
Måste vara? Följ slangen och kolla så du är säker.
Det är värmekretsen, men osäker på om det finns någon koppling mellan VVB och ack.tanken där bakom allt.
 
anders07 anders07 skrev:
VV och pool...

Ska fixa bilder


Det är värmekretsen, men osäker på om det finns någon koppling mellan VVB och ack.tanken där bakom allt.
Tror jag förstår hur ditt system är uppbyggt. Du växlar mellan tappvarmvatten och din vämebärare,VB som går till acktanken. Sen har du en shunt till poolen. Sen oftast ska man ha en shunt till golvvärmen. Pga oftast "igen" ska tempen på golvvärme inte gå över 40 grader. Jag får inte grepp om du har shunt till golvvärmen eller inte. Verkar som du inte har det. Då blir det så här: VPn går efter sin kurva och värmer acktanken till rätt temperatur. Lite tveksam över
anders07 anders07 skrev:
VV och pool...

Ska fixa bilder


Det är värmekretsen, men osäker på om det finns någon koppling mellan VVB och ack.tanken där bakom allt.
Först, har det fungerat innan? Inga larm tidigare? Tror jag förstår hur ditt system är uppbyggt. Du växlar mellan tappvarmvatten och din vämekrets 1 som går till acktanken. Sen har du en shunt till poolen. Sen oftast ska man ha en shunt till golvvärmen. Pga oftast "igen" ska tempen på golvvärme inte gå över 40 grader. Jag får inte grepp om du har shunt till golvvärmen eller inte. Verkar som du inte har det. Då blir det så här: VPn går efter sin kurva och värmer acktanken till rätt temperatur. Lite tveksam över hur tempgivare T1som verkar vara en framledningsgivare styr. Oftast styr VPn på returgivaren i VPn. Sen shuntar man till vad man ska värma tex en pool eller golvvärme.
 
S Styrtekniker skrev:
Tror jag förstår hur ditt system är uppbyggt. Du växlar mellan tappvarmvatten och din vämebärare,VB som går till acktanken. Sen har du en shunt till poolen. Sen oftast ska man ha en shunt till golvvärmen. Pga oftast "igen" ska tempen på golvvärme inte gå över 40 grader. Jag får inte grepp om du har shunt till golvvärmen eller inte. Verkar som du inte har det. Då blir det så här: VPn går efter sin kurva och värmer acktanken till rätt temperatur. Lite tveksam över

Först, har det fungerat innan? Inga larm tidigare? Tror jag förstår hur ditt system är uppbyggt. Du växlar mellan tappvarmvatten och din vämekrets 1 som går till acktanken. Sen har du en shunt till poolen. Sen oftast ska man ha en shunt till golvvärmen. Pga oftast "igen" ska tempen på golvvärme inte gå över 40 grader. Jag får inte grepp om du har shunt till golvvärmen eller inte. Verkar som du inte har det. Då blir det så här: VPn går efter sin kurva och värmer acktanken till rätt temperatur. Lite tveksam över hur tempgivare T1som verkar vara en framledningsgivare styr. Oftast styr VPn på returgivaren i VPn. Sen shuntar man till vad man ska värma tex en pool eller golvvärme.
Så ska det vara, en växelventil som styr till VVB, eller till GV.
GV är sedan uppdelad med en shuntventil mellan GV och Pool.

Det har fungerat bra snart 11 år... Jag har bytt någon givare och cirkulationspump på den.

Värmesystem med varmvattenberedare, kablar och rör i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörledningar, kopplingar och ventiler vid en pannanordning, oordnad el och föremål, inomhus teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopparledningar, ventil, elledningar, rörkopplingar, rördelar, teknisk installation, inomhus VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
anders07 anders07 skrev:
Så ska det vara, en växelventil som styr till VVB, eller till GV.
GV är sedan uppdelad med en shuntventil mellan GV och Pool.

Det har fungerat bra snart 11 år... Jag har bytt någon givare och cirkulationspump på den.

[bild]
[bild]
[bild]
Den här delen förstod jag inte. "GV är sedan uppdelad med en shuntventil mellan GV och Pool"
 
S Styrtekniker skrev:
Den här delen förstod jag inte. "GV är sedan uppdelad med en shuntventil mellan GV och Pool"
Det finns två "varma" utgångar ur pannan, en för VV och en för GV.

VV utgången går direkt till VVB.

GV utgången kommer upp till en shuntventil (som syns på bilden) som sen shuntar ut mellan poolvärme och GV.
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns två "varma" utgångar ur pannan, en för VV och en för GV.

VV utgången går direkt till VVB.

GV utgången kommer upp till en shuntventil (som syns på bilden) som sen shuntar ut mellan poolvärme och GV.
På vilket rör sitter tempgivaren? på pool röret eller golvvärmeröret? Du kan inte styra 2 olika värmesystem med 1 shunt.
 
S Styrtekniker skrev:
På vilket rör sitter tempgivaren? på pool röret eller golvvärmeröret? Du kan inte styra 2 olika värmesystem med 1 shunt.
Det är ju en väldigt bra fråga, men den måste sitta före det delas upp mellan GV och Pool eftersom jag inte hittar någon sensor utanför pannan.
Uppdelningen mellan GV och Pool sitter utanför (ovanpå) pannan och där finns ingen sensor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.