1 974 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
IVT 840 - Öland
Hej,
Har en bättre begagnad IVT 840 jag tänkte installera i mitt sommarhus på Öland.
Min rörmokare vill inte riktigt installera den då den har rosfritt kärl och påstår att dessa går sönder på 2-3 år pga. kalkhaltiga vattnet.
Jag litar inte riktigt på denna information då jag vet att dessa pumpar installeras på flertalet ställen på Öland.
Vad vet ni om detta? Finns det olika varianter av pumpar från IVT, eller är detta FUD?
Ni med liknande pumpar på Öland/Gotland - några problem som kan härledas till vattenkvaliteten?
Mvh, Marcus
Har en bättre begagnad IVT 840 jag tänkte installera i mitt sommarhus på Öland.
Min rörmokare vill inte riktigt installera den då den har rosfritt kärl och påstår att dessa går sönder på 2-3 år pga. kalkhaltiga vattnet.
Jag litar inte riktigt på denna information då jag vet att dessa pumpar installeras på flertalet ställen på Öland.
Vad vet ni om detta? Finns det olika varianter av pumpar från IVT, eller är detta FUD?
Ni med liknande pumpar på Öland/Gotland - några problem som kan härledas till vattenkvaliteten?
Mvh, Marcus
Kalk och rostfritt gillar inte varandra, så röris har rätt, sen att det finns andra som kanske har det är en annan sak, men vet dom om konditionen på kärlet i dag. Det är bara på VV -delen som det kan bli problem med. Enkelt uttryckt gå till andra och fråga ålder och annat om du vet vilka som har den typen
Tack alla. Efter lite googlande och er hjälp får jag nog backa och ändra inriktning.
Hittade denna infotext:
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/varmepumpsberedare/kunskapsbank/korrosionsskydd
Borgholm publicerar sina vattenvärden och rostfritt verkar vara NO GO, precis som min rörmokare sade till mig.
Då får jag nog ta mig besväret och köpa en ny pump istället. Nibe har tydligen kopparfodrad beredare i 370n.
Typiskt att man satt ventilation anpassat för denna IVT. Tur det är flexrör..
Mvh Marcus
Hittade denna infotext:
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/varmepumpsberedare/kunskapsbank/korrosionsskydd
Borgholm publicerar sina vattenvärden och rostfritt verkar vara NO GO, precis som min rörmokare sade till mig.
Då får jag nog ta mig besväret och köpa en ny pump istället. Nibe har tydligen kopparfodrad beredare i 370n.
Typiskt att man satt ventilation anpassat för denna IVT. Tur det är flexrör..
Mvh Marcus
Tänk också på att frånluftsvärmepump är inte det optimala i ett fritidshus som står tomt stora delar av året. Blir mindre gratisvärme att återvinna. NIBE F730 tillhör den "nya" generationen och klarar sig med en låg inomhustemperatur, till skillnad mot F370.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Aggressivt vatten - fått offert på ett avsyrningsfilter
Vatten & Avlopp -
Hur måla ändträ smart/tidseffektivt - liggande panel?
Färg, Måla & Tapetsera -
IVT Greenline C5 - smutsfilter
Värmepumpar -
Invansivt träd - är detta ett skott av gudaträd?
Trädgård allmänt -
IVT 840 - Ngenic - Högt tillskott
Värme allmänt