2 401 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Ivt 290 problem med elementen
Den som är ringad är för värmen, sitter direkt före shunten en ESBE. Shunten styrs från kortet, har du manualen så går det att mäta på kortet. Vad visar det för temp ut. Avbrott resp. kortid i en givare, visar nog en felkod eller streck i displayen.
Testade att öppna skruven och det slutar inte komma vatten, har tagit ut typ 2 deciliter känns det som.useless skrev:
Börja med att kolla cirkulationspumparna (sitter två stycken där nere). Larmen och symptomen tyder på att den som cirkulerar vattnet ut till värmepumpen inte funkar som den ska. Jag minns inte på rak arm vilken av dom det är dock.
Man kan skruva ut skruven under drift. Det kommer ut en matsked vatten, inte mer.
På axeln innanför finns det ett spår så man kan hjälpa pumpen igång om den har fastnat.
Har du kollat båda cirkpumparna?
Om trycket ligger på 0 så får du såklart inte ut något vatten (eller luft) på övervåningen. Om du fyller upp till 1,5 bar och låter det vara så borde du se om det kommer ut vatten via säkerhetsventilen eller blir blött någon annan stans.
Om trycket ligger på 0 så får du såklart inte ut något vatten (eller luft) på övervåningen. Om du fyller upp till 1,5 bar och låter det vara så borde du se om det kommer ut vatten via säkerhetsventilen eller blir blött någon annan stans.
Den högra har jag inte kollat än men har kännt på den och den är väldigt varm i jämförelse med den första. Har fyllt på elementen till 1.5 och luftat elementen på övervåningen, nu står den på 1 bar. Så jag får ju tryck upp till alla element men inte varmvatten.useless skrev:
*tanken till 1.5 barM micke81_656 skrev:
Jag fick tag på en vvs:are och nämnde cirkulationspumpen och han höll med om att det troligtvis är den, eller en värmeväxlare tror jag han sa att det också kunde vara. Tack så mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig.useless skrev:
Klicka här för att svara