1 343 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Tilläggsisoleringsfråga
Tjena! Jag tänkte tilläggsisolera nästa år och byta fasad. Så jag har en fråga ang detta.
Det ser ut på detta vis nu....
Det är stående brädor med smala lock. Sen är det luftspalt. Sen en råspont som håller in spån.
Kan jag ta bort panel ner till råsponten och sedan sätta isover fasadskivor med vindpapp på? Sedan luftspalt med liggande panel på.
Det ser ut på detta vis nu....
Det är stående brädor med smala lock. Sen är det luftspalt. Sen en råspont som håller in spån.
Kan jag ta bort panel ner till råsponten och sedan sätta isover fasadskivor med vindpapp på? Sedan luftspalt med liggande panel på.
Ahh ok, de kan vara bra att veta. Så de skulle tom kunna vara papp på insidan också då?Oldboy skrev:
dvs isolering, aspapp, spont, aspapp, papp&isolering?
Ja.
Fast det kanske inte är värt att riva i det enbart för att lägga till ett pappskikt, om det ändå läggs ett på utsidan om råsponten.
Jag tror att det brukar/brukade sättas papp på insida spont för att vindtäta isoleringen, men helt säker att det alltid var så är jag inte. Dessutom kan ev papp ha spruckit med tiden, eller blivit skadad vid ev reparationer eller ombyggnationer/tillbyggnader.
Just drag brukar vara en akilleshäl på gamla hus, och det är viktigare att få bort draget än att tilläggsisolera (rent allmänt). Drag ger värmeförluster och dålig inomhuskomfort.
Sedan vill jag minnas att för just fasadskivorna är det viktigt att det är vindtätt bakom.
Fast det kanske inte är värt att riva i det enbart för att lägga till ett pappskikt, om det ändå läggs ett på utsidan om råsponten.
Jag tror att det brukar/brukade sättas papp på insida spont för att vindtäta isoleringen, men helt säker att det alltid var så är jag inte. Dessutom kan ev papp ha spruckit med tiden, eller blivit skadad vid ev reparationer eller ombyggnationer/tillbyggnader.
Just drag brukar vara en akilleshäl på gamla hus, och det är viktigare att få bort draget än att tilläggsisolera (rent allmänt). Drag ger värmeförluster och dålig inomhuskomfort.
Sedan vill jag minnas att för just fasadskivorna är det viktigt att det är vindtätt bakom.
Stanna vid råsponten om du plockar ner den gamla panelen, att riva in till spånet tillför inget utan tillför bara extra arbete och kostnader.G Glericus skrev:Tjena! Jag tänkte tilläggsisolera nästa år och byta fasad. Så jag har en fråga ang detta.
Det ser ut på detta vis nu....
Det är stående brädor med smala lock. Sen är det luftspalt. Sen en råspont som håller in spån.
Kan jag ta bort panel ner till råsponten och sedan sätta isover fasadskivor med vindpapp på? Sedan luftspalt med liggande panel på.
Klicka här för att svara