Tjena! Jag tänkte tilläggsisolera nästa år och byta fasad. Så jag har en fråga ang detta.

Det ser ut på detta vis nu....
Det är stående brädor med smala lock. Sen är det luftspalt. Sen en råspont som håller in spån.

Kan jag ta bort panel ner till råsponten och sedan sätta isover fasadskivor med vindpapp på? Sedan luftspalt med liggande panel på.
 
Principiellt ja.
Skulle säkert inte skada att lägga asfapapp på råsponten också. Måhända inte nödvändigt, men man kan inte få för många vind- och fuktdämpare på äldre hus enl min uppfattning.
 
  • Gilla
Glericus
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Principiellt ja.
Skulle säkert inte skada att lägga asfapapp på råsponten också. Måhända inte nödvändigt, men man kan inte få för många vind- och fuktdämpare på äldre hus enl min uppfattning.
Ahh ok, de kan vara bra att veta. Så de skulle tom kunna vara papp på insidan också då?
dvs isolering, aspapp, spont, aspapp, papp&isolering?
 
Ja.
Fast det kanske inte är värt att riva i det enbart för att lägga till ett pappskikt, om det ändå läggs ett på utsidan om råsponten.
Jag tror att det brukar/brukade sättas papp på insida spont för att vindtäta isoleringen, men helt säker att det alltid var så är jag inte. Dessutom kan ev papp ha spruckit med tiden, eller blivit skadad vid ev reparationer eller ombyggnationer/tillbyggnader.

Just drag brukar vara en akilleshäl på gamla hus, och det är viktigare att få bort draget än att tilläggsisolera (rent allmänt). Drag ger värmeförluster och dålig inomhuskomfort.

Sedan vill jag minnas att för just fasadskivorna är det viktigt att det är vindtätt bakom.
 
G Glericus skrev:
Tjena! Jag tänkte tilläggsisolera nästa år och byta fasad. Så jag har en fråga ang detta.

Det ser ut på detta vis nu....
Det är stående brädor med smala lock. Sen är det luftspalt. Sen en råspont som håller in spån.

Kan jag ta bort panel ner till råsponten och sedan sätta isover fasadskivor med vindpapp på? Sedan luftspalt med liggande panel på.
Stanna vid råsponten om du plockar ner den gamla panelen, att riva in till spånet tillför inget utan tillför bara extra arbete och kostnader.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.