Byggahus.se
kristofer12345
Hej!

Har tänkt och isolera mitt 30 cm tjocka betongtak med 200mm tjock cellplast utvändigt. Fundera på 400mm men tror ej detta kommer ge mig mycket mer. Vad tror ni om detta. Regla upp 200mm , kondensmembran över sedan läkt sedan slutligen plåt.
Idag finns ingen isolering och får 15-16 grader på vintern. Tror ni detta kommer göra skillnad och hur mkt ca!? Erfarenheter!?

Mvh
 
Det kommer göra stor skillnad!

Men varför ska du regla upp 200mm? Eller är det cellplast mellan reglarna du menar?
Lägg en diffusionsöppen takduk direkt på cellplasten sen strö & bärläkt för taket
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Japp cellplast mellan reglarna ja! Ja membran takduk o sen läkt japp o sist plåt. Så 200 räcker jag behöver ej 400!?
 
Mer är såklart bättre, det går ju att räkna på energiförbrukningen om du vill veta hur stor skillnaden blir. Hur varmt tänker du ha?
 
kristofer12345
Hur kan jag räkna på den!? Runt 19-20 behöver jag minst uner vintern.
 
På energiberakning.se finns verktyg att räkna ut lite olika värden, kolla runt där. Det beror ju också på vad du har för värmesystem.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Johannes.. vad säger du om jag isolerar inne istället vägg o tak, har ju luftspalt i isoleringsblocken i väggar o tak så där borde ju ej bildas någon kondens!?
 
Isoleringen bör ligga på väggens kalla sida, annars finns det risk för kondens. Men det verkar som alla material är oorganiska så det kanske inte spelar någon roll? Sen är jag lite fundersam när det gäller cellplastisoleringen. Den är mycket brandfarlig och jag skulle nog i värsta fall lagt minst ett lager stenull mellan cellplast och yttertak.
 
kristofer12345
B bossespecial skrev:
Isoleringen bör ligga på väggens kalla sida, annars finns det risk för kondens. Men det verkar som alla material är oorganiska så det kanske inte spelar någon roll? Sen är jag lite fundersam när det gäller cellplastisoleringen. Den är mycket brandfarlig och jag skulle nog i värsta fall lagt minst ett lager stenull mellan cellplast och yttertak.
Tjena

Japp men nu tänker vi vi ska isolera insidan för att testa tjockleken om det räcker.. som du sa block med luftspalt i väggarna o puts invändig o utvändigt så inget organiskt.. så det lär ej bli kondens. Vi la glasull i innetaket i ett rum med samma material.. det börja lukta som fan därav kändes det som organiskt mot ej organiskt ej fungerade därav cellplasten.. vad tror du
 
Vissa fabrikat av mineralull luktar, de möglar inte. Var du sätter isoleringen spelar ingen större roll, cellplast går ju att limma mot taket men är samtidigt betydligt dyrare än glasull
 
När glasull blir fuktigt frigörs en urinliknande doft. Troligtvis blev det fuktigt mellan glasullen och betongen då den var placerad på fel sida av betongen. Använd inte cellplast som isoleringsmaterial inomhus, ett varnande exempel på hur fort cellplast brinner är det som hände i London. Ett annat alternativ kan vara foamglas
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.